بعد کاشت مو میشه سیگار کشید؟!

در سال های اخیر شاهد افزایش روز افزون تعداد متقاضیان کاشت مو در کشور هستیم. برای این دسته از افراد علاوه بر کیفیت کاشت مو و هزینه آن، نتیجه نهایی کاشت و رویش موهای جدید اهمیت فراوانی دارد. بر همین اساس همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا احتمال بروز هرگونه مشکل را برطرف ساخته و درصد موفقیت کاشت مو افزایش پیدا کند. چرا که نتیجه حاصل از کاشت مو تعیین کننده زیبایی چهره و ظاهر این دسته از افراد است. به لحاظ اینکه تعداد قابل توجهی از متقاضیان کاشت مو استعمال دخانیات دارند، این سؤال پیش می آید که بعد کاشت مو میشه سیگار کشید یا خیر؟!

01

در پاسخ به این سؤال مهم و اساسی باید گفت که کشیدن سیگار به دلیل اینکه با دود همراه می باشد و یک ماده شیمیایی مضر و مخرب محسوب می شود، در روند رویش مو مشکلاتی ایجاد می کند و به طبع آن نتیجه نهایی حاصل از کاشت مو تحت تأثیر قرار خواهد داد. بدین ترتیب در ادامه می خواهیم به تشریح و بررسی این موضوع و ارائه پاسخ دقیق و تخصصی به این سؤال بپردازیم.

چرا سیگار کشیدن بعد از کاشت مو مضر است؟

به طور کلی کشیدن سیگار با دود همراه بوده و بدین جهت پس از هر بار استعمال آن مقدار زیادی ماده شیمیای وارد بخش های مختلف بدن به ویژه عروق خونی می شود. از آنجایی که فولیکول موهای کاشته شده به عروق خونی متصل بوده و رشد آنها به صحت و سلامت این عروق وابسته است، وارد شدن مواد شیمیایی حاصل از کشیدن سیگار در عملکرد مطلوب فولیکول های مو اختلال ایجاد نموده و بدین ترتیب در نتیجه حاصل از کاشت مو اختلال ایجاد می شود.

مواد شیمیایی زیادی در سیگار، دود سیگار و قلیان وجود دارد که می تواند به عروق خونی سطح پوست آسیب برساند. سیگار، قلیان، پیپ و ویپ کشیدن پس از کاشت مو توصیه نمی شود، توتون و تنباکو حاوی سمومی هستند که برای سلول های خونی شما مضر می باشند. سیگار و قلیان باعث ایجاد رسوبات چربی در رگ های خونی می شوند، در نتیجه تجمع پلاک در شریان ها یا عروق ناشی از مصرف دخانیات، نیکوتین رگ های خونی بدن را سفت و منقبض می کند که از رسیدن خون به سطح پوست جلوگیری می کند، همچنین میزان اکسیژن موجود در تمام اندام های داخلی شما را کاهش می دهد.

در رابطه با تأثیر کشیدن سیگار بعد از کاشت مو تحقیقات و بررسی های فراوانی به عمل آمده و طبق نظر بسیاری از متخصصان در بهترین مرکز کاشت ابرو و مو در تهران می توان این گونه جمع بندی که استعمال سیگار بعد از کاشت مو مضرات متعددی به همراه دارد و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد.

 

02

به عبارت دیگر می توان گفت کشیدن شیگار بعد از کاشت مو به هیچ عنوان توصیه نمی شود و دلایل اصلی آن به شرح زیر عبارت است از:

1- تأخیر و اختلال در روند بهبودی

تحقیقات و بررسی های به عمل آمده و انجام آزمایش روی افرادی که اقدام به کاشت مو کرده اند، نشان داده که استعمال سیگار از تشکیل رگ های خونی جدید یا به اصطلاح رگ زایی جلوگیری می کند و بدین ترتیب روند بهبود بدن را مختل و کند می سازد. حتی در بعضی موارد موجب اختلال در کلاژن سازی بدن شده و بهبود زخم های شدید و حیاتی را به تأخیر می اندازد. از این رو کشیدن سیگار بعد از کاشت مو احتمال بروز هرگونه عفونت، التهاب و حتی پس زدن کاشت مو را افزایش می دهد.

2- افزایش احتمال بروز عفونت و التهاب

همان گونه که در بخش قبل نیز اشاره کردیم مصرف سیگار مانع تشکیل رگ های جدید در بدن می شود و بدین ترتیب با ایجاد اختلال در کلاژن سازی احتمال عفونت و التهاب در ناحیه کاشت مو را افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر مصرف سیگار در هر زمان به ویژه بعد از کاشت مو باعث تضیعف سیستم ایمنی بدن شده و بدین ترتیب درصد ابتلا به عفونت های شایع و مزمن به بالاترین حد خود می رسد.

3- افزایش جای زخم ها و عمیق تر شدن آنها

با بررسی موارد متعددی از کاشت مو در افرادی که سیگار می کشند، به این نتیجه دست یافتیم که مصرف سیگار بعد از کاشت مو نه تنها زخم ها را ضخیم تر و عمیق تر می کند، بلکه به تشدید زخم ها و بروز اسکار در نواحی کاشت مو دامن می زند. اسکارهای به وجود آمده نیز روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند و بر ظاهر طبیعی و کیفیت موهای کاشت شده تأثیر جدی می گذارند.

4- کاهش عمر مفید پیوند موی طبیعی

مواد شیمیایی و مضر موجود در سیگار بر فولیکول های ظریف و تازه جان گرفته موهای کاشته شده تأثیر جدی دارند و عمر آنها را به طول قابل توجهی کاهش می دهند. به همین سبب بسیاری از پزشکان و متخصصان زیبایی معتقدند که مصرف این ماده مخدر و شیمیایی موجب بقای ضعیف پیوند موی طبیعی شده و حتی احتمال شکست را افزایش می دهد.

5- کاهش چشمگیر سرعت رشد موهای کاشته شده

پس از انجام عمل جراحی کاشت مو، میزان و سرعت رشد موهای کاشته شده به کیفیت و سلامت فولیکول های مو و کلاژن سازی پوست جهت ترمیم جای زخم ها وابسته است. از آنجایی کشیدن سیگار موجب آسیب به ساختار فولیکول های مو می شود و علاوه بر این کلاژن سازی پوست را تحت تأثیر قرار می دهد، کشیدن سیکار بعد از کاشت مو موجب کاهش قابل توجه سرعت رشد مو می شود و بر کیفیت و زیبایی موهای کاشته شده تأثیر جدی خواهد داشت.

عوارض شایع کشیدن سیگار بعد از کاشت مو

کشیدن سیگار به عنوان یکی رایج ترین دخانیات در بین اقشار مختلف جامعه به عوارض متعددی همراه است. برخی از عوارض شایع کشیدن سیگار پس از کاشت موی طبیعی به ترتیب زیر است:

  • وارد شدن آسیب جدی به پوست سر در اثر ایجاد اختلال در کلاژن سازی پوست و در نهایت بروز صدمه به فولیکول های مو
  • کاهش رشد موهای کاشته شده و عدم دستیابی به نتیجه نهایی و مطلوب
  • آسیب دیدن ریشه و ساقه موهای کاشته شده و کاهش قابل توجه عمر مفید آنها
  • تغییر در ترکیبات خون و تضعیف چشمگیر سیستم ایمنی بدن
  • کاهش حجم موهای کاشته شده و شکننده شدن آنها

جمع بندی

با توجه به مطالبی که به آنها اشاره نمودیم و همچنین دلایل اصلی مضر بودن مصرف سیگار بعد از کاشت مو و همچنین عوارض شایع کشیدن سیگار پس از کاشت موی طبیعی می توان این طور جمع بندی کرد که؛ مصرف سیگار بعد از کاشت مو به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بسیاری از پزشکان معتقدند که متقاضیان کاشت مو باید مصرف این ماده مخدر را تا شش ماه الی یک سال بعد از کاشت مو (جهت حصول نتیجه نهایی و مطلوب) ترک کنند. البته اگر شرایط و توانایی ترک سیگار را ندارید، باید مصرف آن را قبل و بعد از کاشت مو به حداقل میزان ممکن برسانید. تا احتمال بروز هرگونه عفونت، التهاب، تشدید و ضخیم شدن زخم ها و در نهایت شکست (پس زدن) عمل کاشت مو به صفر برسد.