اگر چمدانمان در پرواز گم شد، چه کار کنیم؟!

ممکن است دلایل متفاوتی برای مسافرت کردن وجود داشته باشد؛ بعضی سفرها در برآورده نمودن اهداف کاری و تجاری خلاصه می‌شوند و برخی دیگر جان را روحی تازه می‌بخشند. اما این تنها خواست انسان است که می‌تواند نقطه اشتراک تمامی آنها باشد؛ یک سفر بی‌دردسر!

جالب است بدانید این خواسته، در بسیاری از انسانها به قدری قوی است که تمام مراحل سفر، از انتخاب وسیله نقلیه گرفته تا مقصد و رزرو محل اقامت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید ساده‌ترین راه، برای اغلب کسانی که مایل به تجربه یک سفر بی‌دردسرند، سفرهای هوایی است. سفر با هواپیما، به شما این امکان را می‌دهد که در کوتاهترین زمان ممکن مقدمات سفر خود را مهیا نمایید و با مراجعه به یک سامانه معتبر، بلیط هواپیما خود را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

airplane24

یکی از سامانه‌های جامعی که می‌توانیم در این خصوص به شما معرفی کنیم، سامانه خرید آنلاین بلیط هواپیما قاصدک 24 است. این سامانه با بسیاری از ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی نظیر ماهان، معراج، ایران ایر، آسمان، تابان، زاگرس، آتا و ... قرارداد دارد و اقدام به عرضه مستقیم بلیط هواپیما ماهان، بلیط هواپیما معراج و ... می‌نماید. همچنین در قاصدک 24 می توانید بلیط هواپیما از مقاصد مختلفی داخلی گرفته مانند بلیط هواپیما مشهد، کیش و ... تا بلیط هواپیما مقاصد خارجی مانند بلیط هواپیما ایروان، بلیط هواپیما دبی و ... را تهیه نمایید. قابل ذکر است خرید بلیط هواپیما از قاصدک 24، به سادگی و تنها با در اختیار داشتن اطلاعات شخصی، یک کارت بانکی متصل به شبکه شتاب و رمز دوم آن و آدرس یک پست الکترونیکی و حتی بدون نیاز به ثبت نام در سایت، امکان پذیر است.

با همه اینها دردسرهایی وجود دارند که دور از انتظار و غیر‌قابل پیشگیری‌اند؛ یکی از آنها گم شدن چمدانتان در پرواز است. اگر چمدان خود را به هر دلیلی پس از پرواز، در مقصد نیافتید، سه کار وجود دارد که می‌بایست حتماً آنها را انجام دهید. اما پیش از این سه مرحله، بد نیست کمی از حقوق خود به عنوان یک مسافر مطلع شوید.

با وجود اینکه امروزه در اغلب فرودگاههای پیشرفته دنیا، کمتر رخ می‌دهد که چمدانی در پرواز گم شود و بیشتر چمدانهای گمشده طی 24 ساعت اول دوباره به صاحبشان بازگردانده می‌‏شوند اما چمدانهایی نیز وجود دارند که سرگذشتشان برای همیشه مبهم باقی می‌ماند. در سال 1999 سرانجام پیمان مونترال، جایگزین مقررات قدیمی ورشو شد. این پیمان به مسافران امکان می‌دهد که برای چمدان گمشده به ازای هر نفر، 1.131 حقوق دریافت ویژه (SDR) را مطالبه نمایند. ارزش یک SDR توسط صندوق بین‏‌المللی پول به صورت روزانه محاسبه می‌شود و وابسته به سبد پولهای رایج بین‌‏المللی و نوسانات آن است.

به طور معمول در سفرهای خارجی برای چمدانهای حاوی 20 کیلوگرم بار، به ازای هر یک کیلوگرم حداکثر 20 دلار خسارت پرداخت می‌شود. غرامت در مسیرهای اروپایی حداکثر 400 دلار و در آمریکا با توجه به مسافت طی شده، 640 دلار است. لازم به ذکر است بلیطهای فرست کلاس و بیزنس کلاس، خسارات بیشتری دریافت می‌کنند و بیمه های سفری نیز در این خصوص بسیار کمک کننده‌اند.

حال مراحلی که می‌بایست طی کنید عبارتند از:

1- قبل از خروج از فرودگاه، گم شدن چمدان خود را اطلاع و تشریفات اداری را انجام دهید.

قبل از ترک فرودگاه، یکی از اعضای کارکنان شرکت هواپیمایی یا پیشخوان خدمات مشتری را پیدا کنید و فرم PIR (گزارش بی‏‌نظمی در خصوص اموال) را تکمیل نمایید. در این فرم می‌بایست اطلاعاتی از قبیل ارزش تقریبی لوازم موجود در چمدان، فرودگاه مبدأ، مقصد، شماره پرواز، آدرس محل اقامت در کشور مقصد، شماره تلفن تماس و شماره پاسپورتتان را در اختیار نماینده ایرلاین مربوطه قرار دهید. توجه داشته باشید که شما باید در طی هفت روز کتباً مطالبه خسارت کنید، چرا که وجود فرم PIR هر چند که برای غرامت از فرودگاه یا بیمه ضروری است، اما به‌ خودی‌ خود یک مطالبه خسارت به حساب نمی‌آید.

2- برای محتویات چمدان خود درخواست غرامت نمایید.

بهتر است برای تهیه ملزومات ضروری خود در سفر، به خصوص مسافرتهای خارجی، مقداری پول نقد از شرکت هواپیمایی مربوطه درخواست نمایید و یا اینکه ملزومات را خریداری کنید و با ارائه رسید خرید خود، تقاضای بازپرداخت نمایید.

3- برای دریافت چمدان مدارک لازم را همراه خود به فرودگاه ببرید.

اگر تماسی از فرودگاه در خصوص پیدا شدن چمدانتان دریافت کردید، به همراه داشتن همه رسیدها و برچسبها و اصل پاسپورت خود را فراموش نکنید. در غیر این صورت شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود و می‌بایست در این خصوص کتباً اقدام نمایید.