دانستنی هایی راجع بیلیارد و فوتبال دستی

 

 اندازه و طراحی های مختلفی برای میز بیلیارد وجود دارد. اغلب میزهای بیلیارد سطحی صاف ساخته شده از لوح تخته سنگ دارند.میزبیلیارد مستطیلی شکل است تقریبا 137.155 سانتیمتر عرض و 274.23 سانتیمتر طول دارد.میز بیلیارد معمولا با یک رویه سبز مخملی از جنس پلی استر و چرم پوشیده میشود و دارای 6 کیسهکه 4تای آنها در گوشه های میز بیلیارد و 2تای آنها در طرفین میز بیلیارد قرار دارند.

توپ بیلیارد: توپ های بیلیارد در هر بازی بیلیارد از نظر سایز،طراحی و کمیت متفاوت است. توپ بیلیارد از ابتدا تا کنون از مواد مختلفی مثل سلولیت، کریستال ، عاج ،پلاستیک، فولاد و چوب ساخته شده است. ماده غالب ساخت توپ بیلیارد از سال 1625 تا اوایل قرن بیستم عاج بود. جستجو برای یافتن جایگزینی برای عاج به دلیل نگرانی های زیست محیطی نبود بلکه براساس انگیزه اقتصادی و خطراتی بود  که شکارچیان فیلهارا تهدید میکرد. امروزه در آسیا از توپ هایی با ساختار پلی استراستفاده میشود.

 

چوب بیلیارد:

بازی‌های بیلیارد اغلب با چوبی انجام می‌شوند که با نام چوب بیلیارد (cue stick) شناخته میشود. چوب بیلیارد یک چوب مخروطی یک‌تکه یا دوتکه است. چوب‌های مرغوب بیلیارد، اغلب دوتکه هستند و از چوب‌های سخت جنگلی (اغلب چوب افرا برای بیلیارد و چوب درخت زبان گنجشک برای اسنوکر) ساخته می‌شوند.

 

طول استاندارد یک چوب بیلیارد 1 متر و 47 سانتیمتر است. وزن چوب بیلیارد معمولا 510 تا 595 گرم است.انتهای چوب بیلیارد بزرگتر است و جاییست که بازیکن چوب بیلیارد را میگیرد.قسمت نوک چوب دارای فطر 10 تا 14 میلی متر است.ساختار چوبهای بیلیارد ارزان قیمت از چوب کاج ،افرا و دیگر چوبهای کم کیفیت و حلقه پلاستیکی ساخته میشوند.

 

رک(Rack):

رک نامی است که به قابی(معمولا از جنس چوب،پلاستیک یا آلومینیوم) داده می‌شود که در ابتدای بازی بیلیارد برای مرتب کردن توپ‌های بیلیارد از آن استفاده می‌شود. تمام توپ ها در Rack قرار می گیرند. رک از قدیم شکلی مثلثی داشته است، اما بسته به نوع بازی بیلیارد ممکن است متفاوت (مثلاً لوزی شکل) باشد. دو نوع رایج رک وجود دارد: شکل رایج‌ مثلثی برای بازی پول (pool)و ایت بال(eight-ball) استفاده می‌گردد. نوع دیگر لوزی شکل بوده و برای ناین بال(nine-ball) استفاده می‌شود.

 رست (Rest) یا پل مکانیکی:

پل مکانیکی که رست هم نامیده میشود در مواقعی که توپ سفید (cue ball) از حالت دسترسی عادی برای بازیکن دورتر است برای افزایش دسترسی بازیکن به توپ بیلیارد و رساندن چوب به توپ سفید استفاده میشود.بازیکن با قرار دادن رست در زیر چوب بیلیارد و استفاده به عنوان دست تکیه گاه به توپ بیلیارد ضربه وارد میکند. رست  در دو مدل معمولی و عنکبوتی در بازار عرضه میشود.

 

بسیاری از افراد حرفه‌ای استفاده از پل مکانیکی را نمیپذیرند زیرا بر این باورند که این کار حرکتی غیر استادانه است. بااین‌حال بسیاری از هنردوستان و افراد حرفه‌ای، در زمان موردنیاز از آن استفاده می‌کنند.

 

 

گچ:

گچ قبل از هر ضربه به نوک چوب بیلیارد زده می‌شود تا ضریب اصطکاک نوک چوب بیلیارد را افزایش داده و تماس چوب بیلیارد با توپ سفید به درستی انجام شود و چوب بیلیارد بهتر به توپ بچسبد و توپ بیلیارد با سرعت و دقت مورد نظر حرکت کند.آرام کنار حفره گچ را در راس سر چوب قرار میدهیم و کمی رو به پایین میکشیم و این کار را در جهات مختلف سر چوب انجام میدهیم

 

 

اصطلاحات بیلیارد:

کیو بال Cue ball : توپ سفید رنگ بدون شماره که با چوب بیلیارد فقط به این توپ ضربه میزنیم.

Object Ball (توپ هدف):اولین توپی که در طول بازی بیلیارد، پیتوک به آن ضربه می زند.

شار: به توپ های رنگی بیلیارد گفته میشود

ایت Eight: در اصطلاح به توپ مشکی بیلیارد گفته میشود

پاکت Pocket:به شش سوراخ موجود بر روی میز بیلیارد گفته میشود

Pocketing a ball :وقتی یک توپ داخل پاکت برود به این عمل Sinking نیز گفته می شود.

سردی (سه ره دی):به سوراخ های وسط میزبیلیارد گفته میشود

وگل(وو گو ل):به سوراخ های گوشه میزبیلیارد گفته میشود

پیتوک:اصطلاحی رایج برای خطا در بیلیارد میباشد

(این اصطلاح در اصل پیتوک دادن میباشد که پیتوک همان توپ سفید است که معنای کلی ان قرار دادن توپ سفید در اختیار حریف میباشد)

باند :به دیواره های داخلی میز گفته میشود

شکستن Break :به عمل پخش کردن توپها از حالت مثلث در ابتدای بازی گفته میشود.

شارون Ball-on :اصطلاحی است برای زمانی که شما کیو بال را به یک شار میزنید و شار مورد نظر به یک شار دیگر برخورد میکند و داخل سوراخ میافتد.

ماکسزمانی که یکی از شار های حریف یا شاری که حق زدن ان را به واسطه قانون بازی نداریم مانع از رسیدن کیو بال به طور مستقیم به شار هدف شود و شما مجبور باشید با استفاده از باند ها به شار مورد نظر ضربه بزنید.

دوبله:زمانی که به وسیله باند شار وارد سوراخ میشود.به طوریکه شما شار مورد نظر را به یکی از باند ها میزنید سپس برگشت شار به داخل سوراخ می افتد.

سه باند:زمانی که شما شار را بواسطه برخورد با سه باند وارد سوراخ میکنید.این کار معمولا از گوشه میز برای انداختن شار در سوراخ وسط میز (سردی) استفاده میشود.

 

انواع بازی های بیلیارد

بازی fifteen-ball pool (بیلیارد 15 توپه) شامل 15 توپ شماره گذاری شده میباشد که بازیکن بیلیارد بر اساس شماره  توپ هایی که در حفره می انداخته امتیاز دریافت میکرده است. مجموع شماره توپ های بیلیارد در یک سری بازی بیلیارد 120 بوده و برنده بیلیارد کسی بود که بیشتر از نصف امتیازها (حداقل 61) را نصیب خود کند. این بازی که به آن بیلیارد 61 گفته میشده  در اولین مسابقات قهرمانی آمریکا در سال 1878 به کار برده شد.

666

در سال 1888 تصمیم بر این شد که  عادلانه تر است امتیازهای بیلیارد را براساس تعداد توپ هایی که به داخل حفره می اندازند حساب کنند نه براساس شماره ای که بر روی توپ بیلیارد نوشته شده است. بر این اساسContinuous Pool  (بیلیارد پیوسته) به عنوان یک بازی قهرمانی، جایگزین بازی 15 توپه شد. بازیکنی که آخرین توپ بیلیارد را به حفره بیندازد مجموعه بعدی بازی بیلیارد را شروع میکند و مجموع امتیازات به طور پیوسته از مجموعه ای به مجموعه دیگر ثبت میشود.

کمی بعد در سال 1890 بازی Eight Ball (هشت توپه) و به دنبال آن در سال 1910 بازی Straight Pool ابداع شد. حدود سال 1920 بازی Nine Ball  (نه توپه) ابداع شد. از سال 1878 تا 1956 مسابقات قهرمانی بیلیارد به طور سالیانه برگزار می شد و در بقیه سال حریفان یک به یک به مبارزه با یکدیگر می پرداختند.

خطاهای بازی بیلیارد:

۱-وقتی که کیو بال به هیچ شاری برخورد نکند

۲-وقتی که کیو بال ابتدا به شار حریف برخورد کند

۳-زمانی که کیو بال به شار مشکی( ایت) برخورد کند

۴-حالتی به نام پیتوک باند:

در این حالت کیو بال به شار خود برخورد میکند ولی پس از این برخورد هیچ کدام از شارهای در حال حرکت یا کیو بال به دیواره (باند) برخورد نمیکند.

این خطا (پیتوک) برای جلوگیری از سرد شدن بازی منظور شده است.

۵-حالتی که برخورد بدن ،دست یا چوب باعث حرکت شار های رنگی روی میزبیلیارد میشود.

۶-زمانی که توپ سفید توسط بازیکن بیلیارد وارد سوراخ شود.

۷- با ضربه زدن بازیکن کیو بال از میز بیلیارد به بیرون بیفتد.

در تمامی حالات بالا در ایت بال امریکایی حریف میتواند کیو بال را برداشته و در هر نقطه دلخواه از میز قرار دهد(ball in hand)

۸-زمانی که توپ مشکی توسط بازیکن بیلیارد وارد سوراخ شود (زمانی که هنوز توپ های رنگی بیلیارد روی میز قرار دارد)

در این حالت بازیکن بازی بیلیارد را باخته است!

۹-وقتی بازیکن با ضربه زدن یک شار رنگی را به بیرون از میز پرتاب میکند:

در این حالت شار رنگی را داخل یک سوراخ انداخته و مانند پیتوک های ۱ تا ۷ رفتار میشود

۱۰-بازیکن با ضربه خود ایت را به بیرون از میزبیلیارد پرتاب میکند:

در این حالت بازیکن بازی بیلیارد را باخته است.

 

نحوه بازی بیلیارد:

  • طرز ایستادن: پاهارا به عرض شانه باز کرده خود را با توپ سفید و توپی که میخواهید به آن ضربه بزنید تنظیم میکنید و اگر راست دست هستید پای راست و اگر چپ دست هستید پای چپ را جلو و در جهت ایستادن و پای دیگر را عمود بر دیگری قرار دهید.وزن بدن را بین دوپا تقسیم کنید.

2-گرفتن ته چوب بیلیارد با دست: نقطه تعادل چوب بیلیارد را پیدا کرده و دست را حدود 15 سانتی متر به عقب حرکت داده و چوب بیلیارد را میگیریم و بسته به قد بازیکن ممکن است لازم باشد جای دست عقبتر یا جلوتر برود.

برای زدن ضربه بازو را به آرامی به عقب برده و به منظور ضربه به توپ بیلیارد به حالت آونگ به جلو حرکت میدهیم.غیر از دست بقیه بدن باید ثابت و در جهت کیوبال باشد

3-ایجاد پل با دست: پل بستن در بیلیارد باعث دقت در ضربه و مانع انحراف ضربه به طرفین میشود. دو نوع پل ساختن باز و پل ساختن بسته رایجترین روش های پل زدن در بیلیارد است.

روش ایجاد پل باز:

*دست خود را به طور عادی در کف میز قرار دهید

*انگشتان خود را کاملا باز کنید(مانند حالت وجب کردن)

*انگشت اشاره را کمی از غضروف انتهایی تا کرده تا ارتفاع دست کمی افزایش یابد

*انگشت شصت را تا انتها رو به جلو(در روشی دیگر به عقب) بکشید و به انگشت اشاره بچسبانید

      

4-هدفگیری: ابتدا باید چشم غالب خود را بشناسیم.به منظور این کار انگشت خود را در فاصله 30 سانتی متری قرار داده به طوری که هدفی در فاصله 5 متری را بپوشاند.یکبار چشم چپ و یکبار چشم راست را میبندیم.در حالتی که جسم هدف دیده نشد چشمی که باز است چشم غالب ماست.

برای ضربه به توپ بیلیارد چوب بیلیارد را روی میز بیلیارد دقیقا با چشم غالب تنظیم میکنیم و نگاه پیاپی به سر چوب بیلیارد و کیوبال ضربه را تنظیم میکنیم و در آخر به توپی که با کیوبال میخواهیم به آن ضربه بزنیم نگاه کرده و ضربه را وارد میکنیم.

اسنوکر:

اسنوکر یک بازی با چوب است که بر روی میز بزرگی که با ماده ای از جنس فلانل پوشیده شده و دارای شش سوراخ است بازی می شود. چهار سوراخ در گوشه میز و دو سوراخ در وسط کناره میز قرار دارند. این بازی پر طرفدار ترین ، جذاب ترین و کلاسیک ترین نوع بیلیارد هست.

333

اسنوکر بر روی میزی با اندازه حدود 3.7 در 1.8 متر انجام می شود. البته میزاسنوکر در اندازه های مختلفی تولید می شود. معمولا طول میز دو برابر عرض آن است. اسنوکر شامل 21 توپ است. ۱۵ شار قرمز – ۱ شار زرد -۱ شار سبز – ۱ شار قهوه ای – ۱ شار آبی – ۱ شار صورتی – ۱ شار مشکی و کیو بال. هر توپ قرمز دارای یک امتیاز سایر توپ ها به ترتیب: توپ مشکی 7، توپ صورتی 6، توپ آبی 5، توپ قهوه ای 4، توپ سبز 3 و توپ زرد 2 امتیازرا دارا هستند.

داور در ابتدای بازی اسنوکر توپ ها را می چیند. در قوانین نسخه انگلیسی بازی اسنوکر هر بازیکن پس ازضربه زدن به هر توپ قرمز، مجاز به زدن یک توپ رنگی خواهد بود و حداکثر امتیازی که یک بازیکن اسنوکر قادر به گرفتن آن است 147 است.

خطاها  در اسنوکر

خطا در اسنوکر برای توپ های زرد، سبز و قهوه ای چهار ، آبی 5، صورتی 6 و مشکی 7 واحد است. این خطاها در صورتی که بازیکن به اشتباه به آنها ضربه بزند (توسط توپ سفید، دست، چوب، رست) میباشد و یا خطاهای دیگر در حین ضربه زدن به توپ های گفته شده میباشد. اگر توپ سفید در هنگام ضربه زدن به هیچ یک از توپ های اسنوکر برخورد نکند فول محسوب شده و 4 امتیاز برای حریف محاسبه میشود.جهت خرید میز بیلیارد به فروشگاه اینترنتی خورشیدک مراجعه نمایید .

فوتبال دستی :

 

رقابت ها و تورنومت های جهانی فوتبال دستی به شش دسته تقسیم میشود

جام جهانی هر سال یکبار و به صورت تیمی در دسته های زیر انجام میشود

مردان دسته یک و دو

زنان

پیشکسوتان بالای 50 سال

جوانان (انفرادی و دونفره)

معلولین (انفرادی و دونفره )

2- جام قهرمانان جهان

مردان ،زنان،پیشکسوتان ، معلولین

به صورت انفرادی و دونفره انجام میشود

3-جام جهانی هریک از میزهای فدراسیون جهانی

مردان،زنان پیشکسوتان ،جوانان

به صورت انفرادی و دونفره انجام میشود

4-مسابقات اینترنشنال ،مسابقات مستر ،مسابقات پرو تور

 

تام یور رییس قوانین فدراسیون بین المللی فوتبال دستی

فوتبال دستی یکی دیگر از بازی های روی میز است یک بازی مهیج که هم در مکان های سرپوشیده و هم در مکان های باز بین دونفر انجام میشود

ابعاد میز فوتبال دستی:

 بین 120*70 سانتی متر است و ارتفاع آن تا سطح زمین 90 سانتی متر است دروازه ای باعرض 19 تا 21 سانتی متر و ارتفاع دروازه فوتبال دستی 6.6 تا 8 سانتی متر می باشد

 میز فوتبال دستی حتما باید سطحی صاف هموار داشته باشد که توپ به راحتی روی آن حرکت کند هر میز فوتبال دستی هشت میله دارد یعنی برای هر بازیکن چهار میله جنس میله ها از فلز محکم و جنس آدمک های میله ها ازجنس لاک فشرده است دو نوع توپ دارد توب کند و تنبل و تند سرعتی

 تیم های این بازی دونفره است با چهار نفر ذخیره در پنج بازی پانزده دقیقه ای بین هر نیمه بازی پنج دقیقه استراحت است این بازی هم بین آقایان برگزار میشود هم بانوان در سه رده سنی نوجوانان بین سنین ده تا 16 سال جوانان بین 17 تا 21سال و بزرگسالان 22 سال به بالا .

جهت خرید فوتبال دستی به فروشگاه اینترنتی خورشیدک آقای سعید شریف زاده مراجعه نمایید .

چکیده قوانین فوتبال دستی

همانند سایر ورزش های تفریحی میزی همچون ایرهاکی برنده سکه میتواند سمت میز و یا توپ شروع بازی را انتخاب کند .

توپ را درزیر آدمک میانی میله پنج ادمکی قرار داده و از حریف درخواست کنید اگر حاضرمیباشد از زمانی که جواب حاضر را شنیدید بازی را شروع و به وسیله دومین آدمک پاس دهید زمانیکه یک بازیکن منجر به خارج شدن توپ از محوطه بازی با یک ضربه محکم میشود حریف بازی را از زیر میله دوآدمکی از سر میگیرد .

 در هرگیم دو تایم اوت 30 ثانیه ای برای هر تیم مجاز میباشد زمانی که توپ در جریان بازی است تنها بازیکنی که مالکیت توپ را دراختیار دارد میتواند درخواست کند در حالتی که توپ خارج از بازی است هر دو بازیکن و تیم می توانند درخواست تایم اوت کنند

بعد از هرشروع مجدد برای پاس دادن توپ بایستی قبل از رسیدن به زیر میله دیگر حداقل با دو ادمو تماس داشته باشد .

بعد از پایان هرگیم بازیکنان با دوتیم جای خود را عوض میکنند

مجاز نمیباشد اگر در حالت پاس و یا شوت زدن باشد با سرو زدن از میله پنج آأمکی از سر بگیرد

میتوان با هر میله و ادمکی به گل رسید اگر توپ وارد گل شود و به زمین برگردد گل محسوب میشود

نباید اقدام به ضربه زدن و یا بلند کردن میز به وسیله میله ها کرد و نباید دستمان را وارد زمین بازی کنیم در حالیکه توپ در حالت بازی است

توپ را میتوان در زیر میله پنج آدمکی به مدت ده ثانیه و در زیر میله های دیگر به مدت پانزده ثانیه در اختیار  داشت در صورت گذشتن از این محدوده زمانی در زیر میله سه آدمکی شروع مجدد بازی از میله دو آدمکی و در سایر موارد از میله پنج آأمکی خواهد بود .