فرقی ندارد که آشپزخانه‌ای بزرگ و مجهز دارید یا آشپزخانه‌ای کوچک و نقلی. تا زمانی که این فضا کارایی مد نظر را نداشته باشد، کار شما تکمیل نشده است. ممکن است بزرگترین و مدرن‌ترین آشپزخانه را در اختیار داشته باشید، اما تا زمانی که آماده‌ی پخت و آماده‌سازی غذا نباشد، داشتن چنین فضایی بی‌فایده است.

اهداف متعددی برای ایجاد فضایی به نام آشپزخانه در دکوراسیون منزل وجود دارد. مهم‌ترین آن ایجاد یک محیط مناسب و شادی‌بخش برای افراد خانه است. یکی از راه‌های نیل به این هدف، افزایش کارایی آن است. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه می‌توان دکوراسیون آشپزخانه را کاراتر کرد، این نوشتار ما را از دست ندهید.

1111

۱. مثلث طلایی آشپزخانه

احتمالا این عبارت را پیش از این شنیده باشید، ولی دقیقا ندانید که چیست و آن را در آشپزخانه‌تان به عمل درنیاورده باشید. این عبارت در واقع به مفهوم آماده‌سازی و پخت غذا که از مهم‌ترین اهداف آشپزخانه است اشاره می‌کند و بیان می‌کند که این مفهوم دارای سه نقطه است: یخچال، سینک و اجاق یا فر. مثلث طلایی در واقع خط‌های فرضی است که این سه را بایستی به هم وصل کند. به این شکل کار به شکل راحت‌تری در آشپزخانه پیش می‌رود.

اگر پیش از این چنین تمهیدی برای آشپزخانه‌تان نیاندیشیده‌اید؛ لازم است که در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه و یا تغییر دکوراسیون خانه آن را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید با جابه‌جایی آیتم‌های کنونی خود نیز این مثلث را بسازید. دقت کنید که مسیر بین این سه نقطه بایستی آزاد باشد و مانعی در آن وجود نداشته باشد.

 

2222

۲. توجه به نورپردازی

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه به صورت کارآمد، شامل بهره بردن از یک نورپردازی مناسب نیز می‌شود. در آشپزخانه‌های منازل مسکونی، این نکته به معنای داشتن نور کافی و روشنایی مناسب بر روی کابینت‌ها، اجاق و دیگر سطوحی که برای آماده ساختن غذا از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌باشد. یکی از راه‌های پر طرفدار، استفاده از چراغ‌هایی زیر کابینت‌ها (هالوژن) می‌باشد.

 

3333

۳. محل قرارگیری میز و صندلی در آشپزخانه

احتمالاً ضرب‌المثل معروفِ «آشپز که دوتا بشه، غذا یا شور می‌شه یا بی‌نمک» را شنیده‌اید. این موضوع را می‌توان به زیاد شدن اجزای دکوراسیون داخلی آشپزخانه نیز نسبت داد! در حالی که آشپزخانه قلب خانه است، جایی که افراد دور هم جمع می‌شوند؛ اما اگر تجمع افراد بیش از حد باشد، آشپزخانه کارایی خودش را از دست خواهد داد. اگر هدف افراد از حضور در آشپزخانه صرفاً تماشای پروسه‌ی آشپزی و گفت و گو است، محل قرار گیری میز و صندلی را خارج از مثلث طلایی آشپزخانه قرار دهید تا مزاحمتی برای کارتان ایجاد نشود. همچنین صندلی‌هایی که در کنار کابینت‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها را به مانند میز قابل استفاده می‌کنند نیز می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. فقط توجه داشته باشید که باز هم مزاحمتی برای مثلث طلایی و آماده‌سازی غذا ایجاد نشود.

4444

۴. وسایل آشپزخانه کارا باشند

داشتن یک آشپزخانه‌ی کارا به این معناست که تمامی وسایل موجود در آن نیز کارا باشند و به کار شما بیایند. اگر چیزی درست کار نمی‌کند، این موضوع می‌تواند به کارایی آشپزخانه‌ی شما ضربه بزند. بایستی قسمت یا قسمت‌هایی از آشپزخانه که آنطور که باید و شاید مفید نیستند را ترمیم کنید تا دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ی شما بهبود پیدا کند. هم چنین ترمیم وسایل به شکل قابل ملاحظه‌ای، هزینه‌ای کمتری نسبت به جایگزینی و خرید دوباره‌ی آن‌ها را دارد.

۵. کابینت‌ها را تمیز و مرتب نگه دارید

شما می‌توانید بهترین طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه را داشته باشید، اما اگر کابینت‌ آشپزخانه تمیز نباشند و وسایل روی آن‌ها نامرتب و به هم ریخته باشند، در کنار ظاهر نامناسبی که ایجاد می‌شود، کارایی و کارآمدی آشپزخانه پایین می‌آید. وسایل و ابزارهای قدیمی که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید را کنار بگذارید. هم چنین جای وسایلی را که به آشپزخانه مربوط نیستند را تغیر دهید. بسته به میزان نامرتبی آشپزخانه‌ی شما، تغییر دکوراسیون داخلی و مرتب کردن آن می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

 

5555

۶. از فناوری‌های جدید بهره‌مند شوید

امروزه بیش از هر زمان دیگری ابزارها و تکنولوژی‌های جدید به کمک ما آمده‌اند تا زندگی آسان‌تری داشته باشیم. این مورد درباره‌ی آشپزخانه هم صدق می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، کارتان در آشپزخانه راحت‌تر کنید. به طور مثال دستگاه‌های نگهدارنده‌ی موبایل یا تبلت وجود دارند که در زیر کابینت قرار می‌گیرند. شما می‌توانید موبایل و تبلت خود را بر روی آن‌ها قرار دهید و به راحتی از دستورالعمل غذایی که روی آن‌ها هست استفاده کنید.

۷. ماکروویو خود را بالاتر ببرید!

یکی از وسایلی که در آشپزخانه، مقدار زیادی جا می‌گیرد ماکروویو است. یکی از بهترین ایده‌ها برای این که فضای اشغالی توسط این وسیله به حداقل برسد، بالا بردن آن است. به این معنی که در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ی خانه‌تان، ماکرویوو را در کابینت‌های بالایی قرار دهید. بیشتر خانه‌داران تمایل دارند که ماکروویو بالای اجاق گاز قرار بگیرد.

6666