داستان شکل گیری فرش قرمز بعنوان اولین قالیشویی تمام مکانیزه تهران

شرکت فرش قرمز شرق همواره از شرکتهای پیشرو در زمینه فعالیتی خود بوده است .گفتگوی حاضر با آقای امیر مسعود هاشمی مدیر عامل این شرکت به زمینه شکل گیری و فعالیتهای این شرکت خصوصا فعالیت فعلی آن که در حال حاضر یکی از دغدغه های بسیاری از مردم میباشد پرداخته است:

1-   مختصری در خصوص سابقه پیدایش و شروع بکار شرکت فرش قرمز شرق توضیح دهید؟ به نظر شما چه تفاوتی در فعالیت واحدهای مختلف در رشته کار شما وجود دارد؟

براساس فعالیتی که از چندین سال قبل پی ریزی شده و شکل گرفته بود شرکت در سال 1384 تاسیس و سریعا با حجم زیادی شروع به کار نمود.شرکت بر اساس قراردادی که با شرکت راگمن کانادا منعقد نمود وظیفه انجام کلیه مراحل تامین فرش دستباف مورد نیاز  این شرکت را اعم از تولید فرش دستباف بر اساس نقشه ، رنگ و بافت مورد درخواست مشتری و یا خرید فرشهای آماده صادراتی بصورت کار نشده بعهده داشت . واحد شستشو و عملیات تکمیلی فرش دستباف که از ابتدای فعالیت شرکت راه اندازی گردید کلیه خدمات مورد نیازفرشهای تولیدی و یا خریداری شده را شامل مراحل مختلف خاک گیری ، شستشو ، رفوگری مرمت و بازسازی ، لکه برداری و تصحییح رنگ ، دارکشی و پرداخت را انجام و فرش آماده شده پس از عبور از واحد کنترل کیفیت و ثبت اطلاعات و مشخصات دقیق فرش و وضعیت آن در دیتابیس مشتری در استودیو مخصوص عکاسی فرش این شرکت که در آن زمان در نوع خود بی نظیر بود تصویر برداری می گردید .در نهایت فرشها بصورت تکی جهت حمل مستقیم به مقصد مشتریان نهایی شرکت راگمن بسته بندی گردیده و اطلاعات مورد نیاز بر روی هر بسته ثبت می گردید.استانداردهای حاکم بر انجام هر مرحله دقیقا مشخص و کالای نهایی دقیقا مطابق اطلاعات ارائه شده به مشتری جهت حمل آماده می گردید. از آنجا که برای اولین بار فروش آنلاین فرش در آمریکا و کانادا و جهان  توسط شرکت راگمن صورت می گرفت تمامی مراحل کار  در شرکت فرش قرمز بر اساس مقتضیات مورد نیاز مشتری طراحی گردیده و برای اولین بار و بصورت منحصر بفرد در بازار صادرات فرش ایران صورت می گرفت .

2- بنظر میرسد تغییرات زیادی در فعالیت شرکت در سالهای اخیر بوجود آمده است در مورد این تغییرات توضیح می دهید.

بله شرایط اقتصادی آن سالها در ایران و مشکلات روابط با آمریکا اگر چه بعنوان سرعت گیر حرکت پرشتاب این شرکت عمل می کرد ولی در نهایت اعمال تحریمهای آمریکا علیه واردات کلیه محصولات ایرانی در سال 1389 باعث توقف کلی این روند گردید. در چنین شرایطی جهت حفظ نیروی انسانی ماهر و جلوگیری از توقف کلی فعالیت ، واحد قالیشویی این شرکت شروع به ارائه خدمات به عموم مردم نمود و سرمایه گزاری روی تولید یا خرید تجهیزات خاص مورد نیاز این فعالیت از این نقطه شروع گردید و بدینوسیله قالیشویی فرش قرمز که امروزه در خدمت مردم تهران میباشد از دل چنین فعالیتی بیرون آمد.این قالیشویی از آغاز بعنوان الگویی جهت توسعه و بروز رسانی در این حرفه مطرح گردید و در سال 1394 بعنوان قالیشویی نمونه را از طرف اتحادیه و اطاق اصناف دریافت نمود.

Red carpet 900x600 px44

2-   با توجه به سابقه فعالیت شما در امر قالیشویی، وضعیت قالیشویی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا وضعیت فعلی توانسته رضایت مشتریان را جلب کند؟

قالیشویی سنتی در ایران شاید عمری نزدیک به عمر هنر و صنعت فرش ایران داشته باشد . ولی نیاز امروزه مردم به خدمات قالیشویی شاید با آنچه حرفه سنتی قالیشویی طی سالیان دراز انجام میداده تا حدود زیادی فرق کرده باشد . همین فاصله گرفتن نیاز امروزی مردم از توانمندیهای ازشمند قالیشویی سنتی باعث بروز مشکلاتی گردیده است . ورود حجم عمده فرشهای غیر دستباف در کنار مشکلات خدمات رسانی منظم و ضابطه مند  و جلب رضایت مشتری در شهرهای بزرگی همچون تهران حرفه قالیشویی را با چالشهایی مواجه کرده است . در جاهاییکه این حرفه نتوانسته بر این چالشها غلبه و خود را با شرایط جدید منطبق نماید باعث بروز نارضایتی هایی گردیده است.بعضی از این چالشها نظیر مشکل تامین آب و تصفیه و دفع پساب در سطح ملی وجود دارد و بعضی نظیر مشکلات ناشی ازاوج و فرود شدید  فصلی کار ، مختص این حرفه میباشد.

3-   از نظر شما وضعیت ایده ال، چه وضعیتی است و برای رسیدن به این شرایط چه بستر و فضایی نیاز است؟

شناخت نیازها و مقتضیات روز در این حرفه حرف اصلی را می زند و این امر اگر چه با تاخیر زیاد ولی اکنون شروع شده است . آنهاییکه بدون سابقه و مهارت و فقط به دلیل خلا موجود دفاتر قالیشویی و یا کارگاههای بی ریشه ایجاد کرده اند که حتی به روشهای سنتی قالیشویی هم آشنایی ندارند بزودی حذف  خواهند شد و کارگاههای سنتی قالیشویی به تجهیزات و ماشین الات مورد نیاز امروز تجهیز میشوند و برای آنها ظرفیت سازی می شود.کارگاههای کوچک ادغام و کارگاههای بزرگتری شکل می گیرد که اقتصادی بوده و مدیریت اموری مثل صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست عملی باشد . این حرکت امروز آغاز شده است و بزودی همه گیر خواهد شد.در چنین کارگاههایی رقابت بر سر بهبود خدمات و جلب مشتری خواهد بود و روشهای جذب مشتری یکبار مصرف دیگر جوابگو نخواهد بود.بهترین قالیشویی نمود واضح خود را پیدا خواهد کرد و در پس ابهامات و ادعاها دیگر نمی توان به جلب مشتری پرداخت.

4-   هم اکنون چه تعداد واحد قالیشویی در کشور موجود است؟ آیا این تعداد از واحدهای قالیشویی از استانداردهای لازم برخوردار هستند؟

اطلاعی ار آمار کشور ندارم ولی در تهران حدود 160 کارخانه قالیشویی ثبت شده وجود دارد که به خدمات تکمیلی تولید و صادرات فرش دستباف مشغول بوده و بخشی از آنها بصورت عمومی به مردم سرویس می دهند. البته تعدد و کثرتی که بنظر میرسد وجود دارد ناشی از وجود چند برابر این تعداد دفتر قالیشویی مجاز و غیرمجاز است که در این رشته مشغول هستند و عموما برای مردم قابل تمیز از کارخانجات قالیشویی نیستند.اکثر این کارخانجات بصورت سنتی فعالیت می کنند ولی تجربه موفق قالیشویی فرش قرمز بعنوان یک قالیشویی آنلاین و اولین قالیشویی تمام مکانیزه تهران باعث شده است حرکت به سمت تجهیز کارگاههای سنتی به ماشین آلات جدید به تدریج شروع شود.

5-  مشکلات و موانع موجود در امر قالیشویی چیست؟ این مشکلات تا چه حد در کار شما تاثیر گذاشته است؟

بخشی از مشکلات که ناشی از در دسترس نبودن ماشین آلات بروز بوده تا حدود زیادی برطرف گردیده و امروزه کلیه ماشین آلات مورد نیاز در داخل کشور تولید می گردد . تغییر فرهنگ مردم که شستشوی فرش را عمدتا به روزهای پایانی سال موکول کرده و مشکلات بزرگی درعدم توازن کاری شاغلین این حرفه در طی سال بوجود می آورند می تواند کمک موثری به بهبود خدمات در این حرفه نماید.ما ظرفیت زیادی ایجاد نموده ایم که بتوانیم پاسخگوی نیاز شب عید باشیم و این ظرفیت طی اوقات دیگر سال معطل می ماند .سازمانهای ذیربط واحدهای قالیشویی را از نظر رعایت موارد زیست محیطی در فشار قرار داده بدون اینکه راهکار و تسهیلاتی  در این راه در نظر گرفته باشند.موارد دیگری هم وجود داشته که در کشور ما مبتلابه تمام فعالین تولیدی و خدماتی میباشد.

6-  قوانین و مقررات در امر قالیشویی را چگونه ارزیابی می کنید؟ این قوانین و مقررات تا چه حد براساس نیازهای شما است؟

یکی از مشکلات قانون نرخ گزاری خدمات قالیشویی در غیاب طرح طبقه بندی کیفی کارگاههای قالیشویی بود که باعث بروز مشکلات زیاد و عدم تمایل به سرمایه گزاری در کارگاههای قالیشویی گردیده بود . طرح قیمت گزاری اخیرا لغو گردیده و این می تواند باعث رونق این حرفه گردد. از مشکلات قابل ذکر دیگر، عدم شمول قانون استاندارد اجباری برای تولیدات فرش ماشینی در ایران میباشد . متاسفانه وجود تولیدات غیر استاندارد باعث بروز مشکلات زیادی برای قالیشویان و نارضایتی مردم در اینگونه موارد از صنف قالیشویی گردیده بدون اینکه تقصیری متوجه این صنف باشد.

Red carpet 900x600 px53

7-   مجموعه قالیشویی کشور تا چه میزان اشتغال در کشور ایجاد کرده است؟

با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و رواج آپارتمان نشینی در سراسر کشور و همینطورمسئله کمبود آب و تغییر نسبی فرهنگ مصرف آن  ، استفاده از خدمات قالیشویی در سالهای اخیر در سراسر کشوررواج یافته و دیگر مختص تهران و چند شهر بزرگ نمی باشد و هر روزه شاهد افتتاح قالیشویهای جدید حتی در شهرستانهای کوچک هستیم .این امر باعث اشتغال زایی مطلوبی بدون هیچگونه حمایتی ازطرف دولت در کشور گردیده  است .