شکایت از کارفرما چگونه می باشد

شکایت از کارفرما، کارفرما شخصی است که کارگر به درخواست اعتبار او در مقابل دریافت حقوق و سایر مزایا کار می کند. مدیران و مسئولانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کافرما محسوب می شوند.

در رابطه با مسائل و مشکلات رابطه کارگر و کارفرمایی  نکات و مطالبی وجود دارد که اگر طرفین نسبت به آن ها علم و اگاهی پیدا کند علاوه بر این که کیفیت روابط بهبود و راندمان کاری افزایش می یابد طرفین به صورت کامل به تمامی حقوق مصرح در قوانین خود دست خواهند یافت . ما قصد داریم تا با در اختیار قراردادن این نکات ، شما را در نیل به این اهداف یاری نماییم .

برای شکایت از کارفرما و احقاق حقوق خود ابتدا باید در اداره کار دادخواست ثبت نمایید . این دادخواست جهت شکایت از کارفرما باید در اداره کار واقع در منطقه شهرداری محل انجام کار به ثبت برسد . جهت شکایت از کارفرما و ثبت آن فرم های چاپی مخصوصی در نظر گرفته شده است که در آن تمامی مشخصات کارگر و کارفرما اعم از نام ، نام خانوادگی ، عنوان شغلی ، میزان سابقه در کارگاه و آدرس باید به ثبت برسد . پس از ثبت دادخواست و تعیین وقت رسیدگی پرونده ابتدا در هیات تشخیص به عنوان مرحله بدوی بررسی می گردد . کارگر باید تمامی مستندات خود جهت اثبات شکایت از کارفرما را ارائه نماید و سپس کارفرما متناسب با آن مدارک و مستندات به دفاع از خود می پردازد . در نهایت هیات محترم تشخیص با بررسی و در نظر گرفتن جمیع جهات نسبت به صدور رای اقدام می نماید .

پس از آن هریک از طرفین ظرف ۱۵ روز می توانند نسبت به رای صادره در هیات حل اختلاف اعتراض نمایند و مجددا طرفین با ارائه همان مستندات و یا مستندات جدید در صورت وجود به دفاع از خود می پردازند و هیات محترم حل اختلاف اداره کار با بررسی مجدد مستندات نسبت به صدور رای نهایی اقدام می نماید .

پس از صدور رای توسط هیات حل اختلاف ، رای صادره ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری می باشد . اما این بار ، فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری مانع از اجرای رای نخواهد شد . کارفرما مبلغ محکوم به را به کارگر پرداخت می نماید و در صورت نقض رای صادره در دیوان عدالت اداری ، کارگر مبلغ در یافتی را به کارفرما مسترد می نماید .

در صورت نیاز به شماره حقوقی راجب طلاق توافقی و شکایت از کارفرما به وب سایت vokalayetehran.org مراجعه کنید.