ضرورت تطبیق سیستم آموزش زبان با تغییرات دنیای جدید/ ایجاد نگاهی نو به آموزش زبان انگلیسی

به گزارش افکارنیوز، همایش «زبان، آموزش و یادگیری اصولی» ویژه مدیران آموزشگاه‌های زبان انگلیسی، به همت انتشارات جنگل و با سخنرانی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و فعالان شناخته شده حوزه آموزش زبان انگلیسی همچون خلیل مطلب‌زاده، لیلا افخمی، علی رضایی، جمعه (9شهریور) در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد.

جایگاه زبان آموزان، مدرسان و مدیران در حوزه آموزش

در این مراسم خلیل مطلب زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، طی سخنانی با موضوع مدیریت موسسات آموزش زبان انگلیسی در قرن بیست و یکم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تغییرات قرن جدید و رویکردهای نوین که به دلیل گسترش فناوری و دنیای پسامدرن در جهان رخ داده، مدرسان زبان انگلیسی و مدیران موسسات آموزشی، باید توجهی ویژه به رویکردهای جدید در این حوزه داشته باشند تا بتوانند سیاست‌ها و ویژگی‌های راهبردی مدیریتی را بر اساس این تغییرات پیش ببرند.

مطلب‌زاده افزود: در این بحث باید به چهار موضوع «اهمیت آموزش»، «ویژگی‌های آموزش»، «نظام توسعه حرفه‌ای مدرسان» و همچنین «ویژگی‌های لازم برای آموزشگاه‌های زبان» در قرن بیست و یکم پرداخت که در این بررسی سه رکن زبان آموزان، مدرسان و همینطور مدیران موسسات به عنوان ذینفعان از اهمیت ویژ‌ای برخوردارند.

وی درباره اهمیت جایگاه زبان آموزان در مدیریت آموزش زبان‌های انگلیسی گفت: زبان‌آموزان از این جهت که مشتری اصلی آموزشگاه‌ها هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ هرچه بیشتر بتوانیم تربیت موثری بر توانمندی‌های آنها داشته‌ باشیم، بدون شک تعداد زبان آموزان در آموزشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و به عنوان یک موسسه زبان پیشروتر خواهیم بود.

ضرورت تطبیق سیستم آموزشی با تغییرات دنیای جدید

مطلب‌زاده با اشاره به ویژگی‌های یادگیری در زبان آموزان انگلیسی، دست‌یابی به یک الگوی مشخص آموزشی را ضروری دانست و گفت: ما نیاز به الگویی در این آموزش‌ها داریم که اولا شخصی سازی شده باشد؛ یعنی یادگیری آن بر اساس رابطه انسانی باشد نه رابطه ماشینی. همچنین باید قابلیت‌ یا صلاحیت محور باشد، مکان و زمان در این نوع یادگیری نباید محدود کننده باشد و حق پرسشگری برای زبان‌آموزان در کلاس‌ها درنظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: در مهارت‌های قرن بیست و یکم که به «اَبر مهارت‌ها» یا «مهارت‌های برتر» نیز مشهور هستند، تفکر انتقادی، خلاقیت، ارتباط و همچنین مشارکت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. اگر قرار باشد زبان‌آموزان قرن بیست و یکم چنین ویژگی‌هایی داشته باشند، مسلما مدرسان و سیستم اموزشی باید خود را با شرایط جدید آموزشی تطبیق دهند.

خلیل مطلب‌زاده در ادامه درباره جایگاه مدرسان زبان در مدیریت آموزش زبان‌های انگلیسی نیز گفت: مهم‌ترین سیاست‌ها و استراتژی موسسات آموزشی برای افزایش ارتقاء یادگیری زبان‌آموزان، توانمندسازی مدرسان زبان است. برای این مهم مدرسان زبان انگلیسی با شیوه های ارتقاء سطح توانمندی‌های خود آشنا شوند و مدیران موسسات زبان انگلیسی نیز باید فرصت‌هایی برای ارتقاء مدرسان خود ایجاد کنند؛ چراکه یک معلم توانمند همواره به عنوان یک ارزش افزوده برای یک موسسه محسوب می‌شود.

راهبردهای افزایش بهره‌وری در آموزشگاه‌ها

وی با ارائه راهبردهایی در این زمینه گفت: شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی، عضویت در انجمن‌های علمی و شرکت در دوره‌های رسمی آموزشی و همینطور مشاهده کلاس دیگران و درخواست از دیگران برای مشاهده کلاس خود، از جمله راهبردهایی است که می‌توان برای توانمندسازی مدرسان بکار بست. اگر بتوانیم توانمندسازی مدرسان را به عنوان یک فرهنگ و ارزش سازمانی نهادینه کنیم، بدون شک شاهد افزایش سطح بهره وری در موسسات آموزش زبان انگلیسی خواهیم بود.

مطلب‌زاده در ادامه توجه به خلاقیت و نوآوری در موسسات، تصمیم گیری‌های مشارکتی، توجه به محصول مداری موسسات، هوشمند بودن موسسات نسبت تغییرات و آماده شدن برای پیشرفت مستمر، بکار گیری مدرسان و کارکنان توانمند، برون سپاری، ریسک پذیری، بهره‌مندی از فناوری و شبکه‌های اجتماعی و به خصوص استفاده از منابع جدید و به روز مانند منابع آموزشی صوتی تصویری و همینطور نوشتاری را از ویژگی‌هایی موسسات آموزش زبان انگلیسی در قرن بیست و یکم نام برد.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از جدیدترین آثار مکتوب برای به‌روز رسانی آموزش زبان انگلیسی گفت: خوشبختانه امروز با رشد فناوری چاپ و نشر در کشور آثار به روز و مناسبی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته؛ انتشارات جنگل به عنوان یکی از فعال‌ترین ناشران کشور سال‌ها است که فعالیت‌های قابل توجهی در این حوزه داشته که موسسات زبان انگلیسی می‌توانند از جدیدترین آثار این ناشر و همچنین از دوره‌های آموزشی و همایش‌هایی که بعضا به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه برگزار می‌کند، بهره‌مند شوند.

تأکید بر مجهز شدن مدرسان به روانشناسی یادگیری

در ادامه این مراسم علی رضایی، از مدرسان شناخته شده حوزه زبان انگلیسی در کشور به ارائه مطالبی با موضوع «قوه شناختی و تاثیر آن در یادگیری» پرداخت و گفت: در این بحث بررسی عوامل شناختیِ موثر در آموزش، مانند فراخنای حافظه، پردازش اطلاعات، وجود باورهای سنتی و غیر مفید مدرسین، آشنایی با مفهوم فراشناخت، تکنیک و نحوه تبدیل کردن افراد معمولی به افراد فراشناخت توسط مدرسین، آشنایی با تحول در سرفصل نویسی، ایجاد انگیزه و تحول در مستمعین و غیره، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از علل اصلی که می‌تواند باعث ریزش یا ضعف در سیستم آموزشی موسسات شود، کم تجربه بودن مدرسین یا نا آشنا بودن آنها با روانشناسی و به ویژه آگاه نبودن از دستاوردهای علمی جدید علوم شناختی است؛ طی سال‌های اخیر مشخص شده که علوم شناختی تاثیر بسزایی بر کلیه علوم داشته که آموزش زبان انگلیسی نیز فارغ از این موضوع نیست.

رضایی تأکید کرد: مدیران موسسات حتما باید مدرسان خود را برای شرکت در دوره‌های مختلف و آشنایی با روانشناسی یادگیری، به کارگاه های مربوطه اعزام کنند. تصور می‌کنم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای همایش امروز، ایجاد تغییر نگرش‌ و نگاه نو به آموزش زبان انگلیسی و به ویژه انطباق دادن آن با روانشناسی یادگیری بوده است.

ضرورت روانشناسی مدیریت در آموزشگاه‌های زبان

لیلا افخمی، پژوهشگر حوزه روانشناسی و فلسفه، سخنران بعدی این همایش بود که به ارائه مطالبی با موضوع روانشناسی یادگیری و روانشناسی مدیریت در آموزشگاه‌های زبان پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل جاری در آموزشگاه‌های زبان، مدیریت به روز و کار ویژه سوپروایزرها است که چگونه می توانند مشکلات جاری در آموزشگاه‌ها را مدیریت کنند که اولین گام در این جهت آشنایی آنها با تعریف و خصوصیات یک سازمان یادگیرنده است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که مدیران آموزشگاه‌ها باید همواره در دستور کار خود قرار دهند، به روز نگه داشتن چارت آموزشی خود و استفاده از کتاب‌های به‌روز برای آشنایی مدرسان خود با روش‌های جدید آموزش است. چراکه مدرسانی که قصد ارائه روش‌های جدید آموزشی را دارند، حتما باید کتاب‌های به‌روز در این زمینه را مطالعه کرده باشند.

افخمی در این مراسم به سایر ویژگی روانشناسی مدیریت برای مدیران آموزشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: آموزشگاه ها باید برای خود یک ماموریت و یک شعار و همچنین یک برنامه بلند مدت داشته باشند. نباید خودشان را درگیر مسائل روزمره کنند تا مشکلی کوچک بتواند مدیریت را با مشکل مواجه کند. مدیران آموزشگاه‌ها باید کمتر دنبال مقصر بگردند و با صحبت با یکدیگر مشکلات را حل کنند و مدرسان را به کارهای گروهی برگزاری جلسات گروهی برای یافتن راه‌حل‌ها تشویق کنند.

لازم به ذکر است که انتشارات جنگل به عنوان ناشر تخصصی زبان انگلیسی، با هدف به روز رسانی بحث آموزش در این حوزه، برگزاری سلسله همایش‌های تخصصی را به صورت رایگان در استان‌های مختلف کشور در دستور کار خود قرار داده که پس از برگزاری همایش جامع «روش تدریس مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی» در تیر ماه به میزبانی استان همدان، همایش «زبان، آموزش و یادگیری اصولی» را در خراسان رضوی برگزار کرد.