نحوه تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی متحرک

تمیز کردن دستگاه ارتودنسی متحرک یکی کارهای مهم و تاثیر گذار در فرآیند درمانی شما محسوب می شود. در این مطلب می خواهیم چند سوال مهم در مورد تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی پاسخ دهیم که دانستن آنها برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

آیا دستگاه های ارتودنسی متحرک به مراقبت نیاز دارند ؟

بله هنگامی که این دستگاه ها از دهان خارج می شوند به مراقبت های ویژه ای نیاز پیدا می کنند و نتایج نهایی درمان ارتودنسی بستگی فراوانی به استفاده درست و مناسب از این پلاک های متحرک دارد .

چگونه پلاک های متحرک را می توانیم خارج از دهان نگهداری کنیم ؟

ممکن است که شما نیاز پیدا کنید که در ساعاتی از روز این پلاک ها را از دهانتان خارج کنید مثلا موقع غذا خوردن ، مسواک زدن و انجام فعالیت های شدید ورزشی

در این صورت است که باید مراقبت های لازم را از آن بعمل آورید .

متخصص ارتودنسی شما این سیم ها و پلاک های متحرک را به منظور وارد آوردن نیروی کافی به دندان های شما مطابق با شکل و فرم دندان هایتان درست کرده بنابراین هرگونه تغییر شکل مانند خم شدگی یا شکستگی باعث خواهد شد که شما مجددا به مطب متخصص ارتودنسی خود بروید .

از این رو بهتر است پس از خروج پلاک ها از دهانتان آنرا در جعبه مخصوص در دار خودش که در ابتدا دریافت کرده اید قرار دهید .

با این کار پلاک های شما هم از آلودگی و هم از آسیب دیدگی محفوظ می مانند .

اگر تصور می کنید که پلاک های شما به تنظیم و اصلاح نیاز دارند لطفا از دستکاری آن اجتناب کنید واین کار را به متخصص ارتودنسی خود واگذار نمایید .

ممکن است شما در روزهای اول استفاده از پلاک با دشواری  در صحبت کردن مواجه شوید برای برطرف کردن این مشکل بلند حرف بزنید و آواز بخوانید .

مطمئن باشید زبان شما جای خود را خیلی زود پیدا می کند و در تلفظ صحیح کلمات شما را یاری می کند .

ترشح بزاق در چند روز اولی که پلاک در دهانتان است ممکن است کمی بیشتر از حد معمول باشد اما دهان شما خیلی سریع خود را با وضعیت جدید تطبیق داده و ترشح بزاق به سرعت به وضع عادی برمی گردد .

هرگز پلاک خود را در معرض تابش شدید آفتاب و داشبورد گرم اتومبیل تان قرار ندهید .

نحوه تمیز کردن پلاک های متحرک

پلاک های متحرک بسیار راحتتر از پلاک های ثابت تمیز می شوند به خاطر اینکه شما می توانید آنرا به راحتی از دهانتان خارج کرده و سپس آنرا بشویید .

شما برای این کار می توانید از یک مسواک نرم ، آب  ولرم و مایع صابون استفاده کنید .

هرگز پلاک های متحرک خود را با آب جوش و خمیر دندان های معمولی تمیز نکنید زیرا این کار باعث سایش و  وارد آمدن آسیب های جدی به پلاک های شما خواهد شد .

در هنگام شستشوی پلاک ظرف آبی را در زیر آن قرار دهید تا در صورت سر خوردن و افتادن پلاک شما آسیب نبیند .

14

در هفته یک بار پلاک های خود را در یک محلول شستشو مانند سرکه  سفید غوطه ور کنید .

با این کار شما می توانید جرم ها و آلودگی های سطح پلاک تان را پاک کنید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ارتودنسی ، انواع ارتودنسی، مراحل ارتودنسی و دریافت مشاوره رایگان ارتودنسی به وبسایت دکتر درویش پور متخصص ارتودنسی مراجعه فرمایید.