پرورش کبک | کسب درآمدی سرشار از پروش کبک

کبک پرنده ای وحشی است که اساساً در دامنه های کوه ها زندگی می کند . این پرنده به دلیل داشتن گوشت بسیار لذیذ و خارق العاده توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده و به همین دلیل در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان افراد بسیاری برای شکار این پرنده روانه کوه ها و صخره ها می شوند .

به جرات میتوان گفت طعم گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرنده ها بسیار خوشمزه می باشد این امر باعث شده تا افراد بسیاری به پرورش کبک و نگهداری از این پرنده بپردازند .

 استارت کار پرورش را چگونه بزنیم

برای شروع این کار باید یک محیط کوچک و مناسب در نظر بگیرید . اگر بتوانید دمای لازم و همچنین نور رسانی را به مکانی مورد نظر به صورت ایده آل تامین انجام دهید سبب افزایش یافت دوره تخم گذاری این پرنده خواهید شد که این به نوبه خود باعث بالا رفتن تعداد پرنده های و در نتیجه سود دهی بالا می باشد .

دوره جوجه کشی این پرنده معادل 24 روز می باشد ؛ مورد ذکر شده به این معناست که تخم نطفه دار کبک بعد از قرارگیری در دستگاه جوجه کشی 24 روز نیاز دارد تا دوره های ستر و هچر را پشت سر گذاشته و به جوجه تبدیل شود . یکی از مواردی که پرورش این پرنده را بسیار مقرون به صرفه تر از بیشتر پرنده ها کرده است دوره بلوغ کوتاه آن می باشد بطوری که این پرنده در مدت 3 به طور کامل بالغ شده و به تخم گذاری می پردازد و ایندر حالی است که مرغ به 6 ماه زمان برای بالغ شدن و تخم گذاری نیاز دارد .

وزن کبک ها در دوران بلوغ در حدود 620 تا 700 گرم می باشد ؛ در این دوران تغذیه این پرنده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید پرورش دهنده از انواع دانه ها و همچنین از علوفه برای تغذیه و رشد دادن این پرنده بهره ببرد .

پرورش کبک به شکل صنعتی

پرورش کبک به شکل صنعتی در مقیاس نسبتاً بزرگ انجام می شود در این حالت علاوه بر پایین آمدن برخی هزینه ها ، سود دهی بالا می رود . یکی از عوامل بسیار و حیاتی برای انجام این کار به شکل صنعتی بهره گیری از یک دستگاه جوجه کشی صنعتی مجهز و با کیفیت می باشد تا تمامی تخم های نطفه دار جمع آوری شده یا تهیه شده را در آن قرار داده و به جوجه تبدیل نمایید . دستگاه های صنعتی دارای موتور دستگاه جوجه کشی قوی تری نسبت به نمونه های خانگی و نیمه صنعتی می باشند که در یک جوجه کشی موفق تاثیر بسزایی دارد . پرورش دهنده میبایست با توجه به نیاز خود ، اندازه مکان ، تعداد تخم ها و همچنین سرمایه خود اقدام به خرید این دستگاه نمایید . این محصولات در انواع مختلف و ظرفیت های متفاوت به فروش می رسند که یکی از پر فروش ترین آنها دستگاه جوجه کشی خانگی است و برای فعالیت های متوسط و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد .

کبم 2

مواردی که در پرورش کبک باید رعایت شوند :

1-    باید این نکته را در رأس اهمیت قرار دهید که کبک پرنده ای وحشی با خوی وحشی گرایانه می باشد و در صورت بدست آوردن اولین فرصت از مکان یا سالن پرورش خارج خواهد شد ، از این رو باید مکانی که برای نگهداری آن در نظر میگیرید کتملاً سر بسته و بدون راه فرار باشد .

2-    یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه شود فصل های گرم سال است . در این بازه های زمانی لازم است که پرنده در یک محیط سرسبز و مهم تر از همه سربسته رها شود تا علاوه بر استفاده از هوای تازه اقدام آفتاب گیری نیز نمایند . شایان ذکر است که این پرنده ها تمایل خاصی به خاک بازی دارند و به همین در صورت امکان باید این نیاز آنها نیز رفع شود تا فرایند رشد آنها بهتر و با کیفیت تر انجام شود .

3-    پرواز کردن یکی از نیاز های اساسی کبک ها می باشد از این رو سالنی که برای نگهداری این پرنده ها در نظر میگیرید باید دارای ارتفاع کافی باشد تا پرنده ها هنگام به پرواز در آمدن با تجهیزات مختلف برخورد نکنند . یک روش ایده آل نگهداری پرنده ها در یک مکان فنس دار می باشد تا آنها بتوانند آزادانه به پرواز در آیند ؛ ولی در صورت سرد شدن هوا باید کبک ها به سالن انتقال داده شوند .

4-    اگر تعداد کبک هایی که در سالن یا مکان پرورشی نگه می دارید بیش از حد استاندارد باشد به طوری که آنها نتوانند حرکت کنند ممکن است فاجعه بزرگی مانند کانیبالیسم پدیدار شود . علاوه بر این موارد دیگری چون بالا بودن شدت نور ، تغذیه غیر استاندارد ، و ... نیز می توانند باعث بروز این بیماری در کبک ها شوند .

5-    بهداشت سالن نه تنها در نگهداری کبک بلکه در نگهداری تمامی پرنده ها یک عامل بسیار مهم و حیاتی می باشد که باید رعایت شود . اگر فضولات دفع شده از کبک ها در کف سالن انباشته شوند و پرورش دهنده اقدام به برداشتن آن و تمیز کردن سالن نکند احتمال این که پرنده های از فضولات به عنوان غذا تغذیه کنند بسیار بالا می باشد . این امر باعث می شود کبک ها به انواع بیماری های انگلی مانند کوکسیدیوز مبتلا شوند . از این رو باید تمیز کاری سالن به طور مرتب انجام گرفته و همچنین در غذای کبک ها ضد کوکسیدیوز قرار داده شود تا امکان بروز هرگونه مشکل به حداقل برسد .

تهیه و تنظیم : دستگاه-جوجه-کشی.net