عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته

در دوربین تحت شبکه به علت تکنولوژی در ساخت وکیفیت بهتر تصاویر معمولاً قیمت دوربین مدار بسته 1.5 تا 2 برابرقیمت دوربین آنالوگ می باشد. اخیراً با ورود تکنولوژی های جدید مثل HD و AHD که تصاویر مثل دوربین های تحت شبکه با واحد سنجش مگاپیکسل مقایسه می گردند نیز مبالغ تقریبا 1 تا 1.5 برابر دوربین های آنالوگ می باشد که خود گویای کیفیت تصویر و به روز بودن تکنولوژی استفاده شده در این محصولات می باشد.

تمام مولفه هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد در دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین تحت شبکه شرایط یکسانی دارند و مشترکاً باعث افزایش یا کاهش در قیمت نهایی می گردند.

دوربین های باکس

این نوع دوربین ها همانطور که از نامشان مشخص است شکل مکعب مستطیلی دارند و معمولاً برای محیط های صنعتی و داخلی استفاده می گردند که به نام دوربین های صنعتی مشهور شده اند، این نوع دوربین های مدار بسته فاقد لنز بوده و باید برای آنها لنز جداگانه تهیه نمود که به این ترتیب قیمت آنها افزایش می یابد.

روشی که از چند سال پیش بین تولید کنند گان حوزه فروش دوربین مداربسته خصوصاً تولید کنند گان چینی و تایوانی رواج پیدا کرده است ساخت دوربین های بولت بوده که لنز،پایه و کاور مخصوص فضای داخلی و خارجی برای آنها تعبیه شده که قیمت دوربین مداربسته را حداقل تا 2.5 برابر کاهش داده است و بین افرادی که در پروژه های کوچک مثل ساختمانها،پارکینگ ها و واحدهای اداری کوچک به دوربین با تعداد زیاد نیاز دارند در این چند سال اخیر جایگاه بالایی را در امر فروش و نصب دوربین مدار بسته به خود اختصاص داده است .

 

دوربین های داخلی و خارجی باکس

دوربین مداربسته از نظر جایگاه نصب نیز باعث کاهش یا افزایش قیمت در تولید می شوند عموماً دوربین های که در محیط های خارجی یا داخل محل های که در عبور مستقیم گرد و خاک باران و رطوبت و سرما و گرما هستند باید دارای محفظه مناسب باشند که برای این گونه دوربین (IP65,66,67) باکارایی های مختلف قابل استفاده هستند.در دوربین های مداربسته باکس  با استانداردهای  (IP65,66,67)معمولا مبالغ بیشتر از آن دسته دوربین های می باشد که برای محیط های indoor ساخته میشوند.

 

      دوربین های باکس دید در شب

مورد استفاده این دوربین ها برای محیط های که نورکافی برای ضبط تصاویر ندارند می باشد که با استفاده از LED هایی که دور لنز یا پایین محفظه هاوزینگ نصب میگردد قیمت این نوع کالا  بالاتر می رود و تعداد LED  مصرف شده  در این کالا نیز خود برای افزایش دوربین مداربسته نقش مهمی ایفا میکند.

 

       لنز ثابت و متغیر دوربین های باکس

دوربین های باکس مجهز به دو نوع لنز بوده که مدل ارزان تر این لنزها فیکس می باشد . این لنز بر اساس زوایای از قبل تعیین شده مشخص می گردد و هیچ تغییری در زوایای آن صورت نمی گیرد و بصورت ثابت استفاده می شود .لنز های متغیر یا وری فوکال لنز هایی میباشند که قابلیت تغییر در زوایا و تنظیم مجدد را بصورت مکانیکی در خود داشته و به علت  این عملکرد از لنز فیکس گران تر میباشد.

دوربین های باکس با لنزهای متغییر موتور دار MOTORIZED  LENS BOX CAMERA

بعضی از دوربین های باکس مجهز به لنز های موتور دار بوده که موارد استفاده آنها در پادگانها و مکان های نظامی میباشد که به تناسب دید آنها و متراژ بزرگنمایی(zoom) قیمت آنها تغییر میکند.

در بعضی از محل های که اسکناس و یا اشیای ریز و قیمتی جابجا می شنود نیز این دوربین بکار می رود.

دوربین مداربسته باکس موتور دار در مصارف خانگی و اداری زیاد کاربردی نیست.

 

    نوع برند دوربین باکس

 

تقریبا هر نوع دوربین مداربسته تولید شده به برند و کشور سازنده آن برمی گردد که هرچه آن برند معروف و قدیمی تر بوده قیمت دوربین مداربسته نیز افزایش می یابد بطور مثال دوربین بوش یا پاناسونیک جزو گرانترین دوربین های مداربسته می باشند و هرچه برند آنها  کمتر شناخته شده باشد قیمت دوربین مداربسته کاهش پیدا میکند. 

 

    دوربین های دام

 

این دوربین ها که به شکل نیم کره می باشند پر مصرف ترین دوربین در صنعت حفاظت و امنیت در دنیا بوده و تقریبا دو سوم مصارف امنیتی به این دوربین برمی گردد که شامل دسته بندیهای ذیل میباشد :

 

     دوربین های دام خارجی و داخلی

 

دوربین های دام به دو دسته indoor و outdoor از نظر جایگاه نصب تقسیم بندی می گردند که دوربین های که نوع پروتکشن آنها (IP65,66,67) می باشد برای محیط های بیرونی (outdoor) و آنهایی که دارای این  پروتکشن نیستند برای محیط های اداری استفاده میگردد.

این امر باعث کاهش و افزایش قیمت دوربین مداربسته دام  می گردد.

2

دوربین دام دید در شب

 

دوربین های دام که برای محیط های که نور کافی برای دیدن اجسام را ندارند از تعدادی LED برای کمک به دیدن دوربین در تاریکی استفاده می شود که داشتن این قطعه باعث افزایش قیمت دوربین مداربسته و بیشترشدن تعداد LED ها نیز به افزایش بیشتر آن کمک میکند.

 

  لنز ثابت و متغیر دوربینهای دام

 

دوربین های دام دارای دونوع  لنز می باشند ثابت و متغیر که نوع ثابت باعث کاهش قیمت دوربین مداربسته و نوع متغیر باعث افزایش قیمت دوربین مداربسته می گردد. 

 

     بدنه یا کیس دوربین دام

 

کیس یا بدنه دوربین مداربسته دام در مبلغ آن تاثیر زیادی دارد به طوریکه بدنه فلزی که معمولا برای محیط های صنعتی و outdoor پیشنهاد میگردد گرانتر ازدوربین های دام با بدنه پلاستیکی می باشند.

 

   دوربین های گردان

این دوربین موارد استفاده بسیاری در صنعت حفاظت پیرامونی و فیزیکی خارجی و داخلی دارد و به اشکال مختلف برای کاربردهای مختلف تولید میگردد.  از این نوع دوربین دام گردان بیشتر در اتوبان ها،جاده ها و مراکز نظامی،ادارات و گاهاً  فروشگاه های بزرگ استفاده میگردد.

دوربین فست دام یا اسپید دام با تغییر در زوایا  و زوم کردن از10متر تا 120متر کمتر در یک  ثانیه امکان بیشتری به کاربران خود جهت نظارت و مونیتورینگ میدهد.

 

با توجه به این موضوع به تناسب داخلی یا خارجی بودن دوربین،  بدنه فلزی یا پلاستیکی ، دید در شب،نوع زوم و سرعت،کاهش یا افزایش قیمت دوربین مداربسته رقم میخورد ، که در صورت نیاز میتوانید با مراجعه به سایت دیدافزا و یا برقراری تماس با مشاوران دیدافزا از قیمت دوربین مداربسته درخور فعالیت خود و ریز نکات فنی این دوربین ها باخبر شوید .