جایگاه هوآوی به عنوان اولین برند در حوزه 5G همچنان پابرجاست

شرکت هوآوی اعلام کرد موفق شده‌است تا کنون 46 قرارداد تجاری در زمینه توسعه شبکه 5G در سراسر جهان منعقد کند.

هوآوی که به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی دنیا شناخته می‌شود، تا به حال بیش از صد هزار ایستگاه 5G به کشورهای مختلف دنیا ارسال کرده و رتبه اول جهانی در این حوزه را در اختیار دارد.

هوآوی برای ایجاد شبکه 5G تجاری در چین نیز از آمادگی کامل برخوردار است. بنا بر گزارش‌ها، هوآوی در فوریه سال 2018 موفق شد اولین تماس 5G در دنیا را برقرار کند. اخیراً نیز وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین مجوز استفاده تجاری از شبکه 5G را برای اپراتورهای بزرگ این کشور صادر کرد.

22

بر اساس گزارش‌های منتشر شده تحریم‌های اخیر آمریکا علیه هوآوی نتوانسته بر عزم این شرکت برای گسترش فعالیت‌های خود تاثیر خاصی بگذارد. کشورهای مختلف دنیا نشان داده‌اند تمایل دارند از فناوری هوآوی برای توسعه شبکه مخابراتی خود استفاده کنند. از همکاری‌های چندین کشور با هوآوی می‌شود به این موارد اشاره کرد:

 

 

مالزی؛ استفاده از هوآوی تا حد ممکن

نخست وزیر مالزی در خصوص تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فعالیت هوآوی در این کشور، به رسانه‌ها گفته است: «ما سعی داریم تا از فناوری هوآوی تا آنجا که امکان‌پذیر است، استفاده کنیم».

هوآوی همکاری گسترده‌ای با اپراتور بزرگ مالزی (Maxis) در زمینه توسعه شبکه 5G در این کشور دارد. همچنین هوآوی دفتر مستقلی در مالزی داشته و فروش گوشی‌های این شرکت در مالزی نیز به خوبی انجام می‌شود.

 

برزیل؛ ادامه فعالیت هوآوی بدون مشکل

معاون رئیس جمهور برزیل به رسانه‌ها اعلام کرده است دولت این کشور هوآوی را از برنامه‌های خود برای توسعه شبکه 5G در برزیل، خارج نخواهد کرد. با توجه به اینکه برزیل بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین را در اختیار دارد، این موضوع می‌تواند دستاورد بزرگی برای هوآوی باشد.

اخیراً رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهور برزیل خواستار این شده بود که کشورها از فناوری و تجهیزات هوآوی برای شبکه‌های مخابراتی خود استفاده نکنند. از نظر دونالد ترامپ، تجهیزات هوآوی نفوذپذیری و خطر امنیتی بالایی دارند. این در حالی است که هوآوی بارها اعلام کرده است که تجهیزات این شرکت هیچ‌ مشکل امنیتی ندارند.

23

به هر حال به نظر می‌رسد سیاست‌های آمریکا بر برزیل تاثیری نداشته است؛ چرا که در ماه قبل رئیس جمهور برنامه‌ای برای کنار گذاشتن هوآوی ندارد و سال آینده شبکه 5G‌ را با کمک این شرکت توسعه خواهد داد.

گفتنی است که بخش گوشی‌های موبایل هوآوی نیز در برزیل مجدداً فعال شده است و گوشی‌های این شرکت در این کشور فروخته می‌شوند. هوآوی اعلام کرده  برنامه‌هایی نیز برای تولید گوشی در خاک این کشور دارد.

 

اتحادیه آفریقا؛ 5G در کنار هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و...

هوآوی و اتحادیه آفریقا توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن به توسعه همکاری در حوزه‌های پهن‌باند، اینترنت اشیا، رایانش ابری، هوش مصنوعی و شبکه 5G اشاره شده است. انتظار می‌رود حدود 660 میلیون آفریقایی تا سال 2020 به گوشی‌های هوشمند دسترسی داشته باشند. این اتفاق می‌تواند بازار بزرگی را برای شرکت‌های مخابراتی همچون هوآوی ایجاد کند.

24

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا کشورهای مختلف جهان، خصوصاً کشورهای در حال توسعه، به استفاده از فناوری هوآوی تمایل نشان می‌دهند.

 

روسیه؛ همکاری استراتژیک

هوآوی با بستن قرارداد با شرکت مخابراتی روسیه (MTS) اعلام کرده که در سال آینده شبکه 5G را در این کشور پهناور توسعه خواهد داد. این توافق در مسکو و توسط رئیس جمهور دو کشور به امضا رسیده است.

index

نزدیکی سیاسی این دو کشور باعث می‌شود تا این توافق اهمیت بالایی داشته باشد. Guo Ping از مدیران ارشد هوآوی، این توافق را بسیار خوشحال‌کننده توصیف کرده و آن را دارای اهمیت استراتژیک بالایی دانسته است.

بی‌شک توافق این دو کشور بزرگ، سیاست‌های آمریکا علیه هوآوی را تضعیف خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود اولین اجرای شبکه 5G به صورت پایلوت در روسیه با همکاری هوآوی و اپراتور MTS در سال 2019 یا 2020 به انجام برسد.