ماشین ظرفشویی چه مارکی بخریم؟

شتاب مردم در دنیای امروزی باعث رواج استفاده دستگاه هایی مانند ماشین ظرفشویی شده است. ولی انتخاب آن بسیار ساده نیست که به دلایلی مانند آگاهی نداشتن از مدل های مختلف، نکات قوت برندهای گوناگون یا شیوه نگهداری از این دستگاه بر می گردد. در این مطلب قصد داریم چنین مواردی را بررسی کنیم و و با توجه به تجربه تعمیرکاران آرا سرویس به سوال احتمالی شما که چه مارکی را برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم، پاسخ دهیم.

به طور کلی ماشین ظرفشویی در دو مدل رومیزی و ایستاده یا مبله در بازار دیده می شود. خانواده های دارای تعداد اعضای کم یا افرادی که زیاد میل به آشپزی ندارند می توانند از انواع رومیزی با ظرفین پایین انتخاب کنند.

انواع ایستاده معمولا بزرگ تر هستند و ظرفیت بیشتری دارند. کوچک ترین انواع ماشین های ظرفشویی برای یک خانواده 4 تا 6 نفره مناسب هستند. در ادامه دو مدل مرسوم را بیشتر توضیح می دهیم.

ماشین ظرفشویی رومیزی:

این مدل از ماشین های ظرفشویی ابعاد کوچکتری دارند و بیشتر مناسب آشپزخانه هایی هستند که فضای آن ها در کف کمتر است.

بررسی بازار نشان داده است در سال های اخیر بهترین مدل داخلی برند مجیک برای ماشین های ظرفشویی رومیزی بوده است.

با کیفیت ترین ماشین های ظرفشویی رومیزی مخزنی از جنس فولاد ضد زنگ دارند که باعث افزایش قیمت آن‎ها می‎ شود. همچنین باید به قفسه ها توجه کنید که با اندازه ظروف و قابلمه های شما همخوانی داشته باشند.

نکته بعدی که موقع خرید آن ها باید در نظر بگیرید برنامه های کاربردی مورد نیازتان است. علاوه بر این قابلیت افزایش ارتفاع سبد نکته مهمی است که یک ماشین ظرفشویی خوب به ویژه انواع رومیزی به علت حجم پایین دارند.

پیش از خرید باید مکان ماشین ظرفشویی را در منزل تعیین کنید تا بعدا به واسطه ابعاد آن با مشکل روبرو نشوید.

مزایای ماشین های ظرفشویی رومیزی

  • امکان تغییر مکان آن ها وجود دارد.
  • قیمت آن ها در مقایسه با انواع ایستاده پایین تر است.
  • برای مصارف زیاد روزانه مناسب هستند چون حجم کمی دارند و سریع تر پر می شوند.

معایب:

  • قسمتی از پیشخوان آشپزخانه را اشغال می کنند.

ماشین ظرفشویی ایستاده (توکار):

به ماشین های ظرفشویی که در سیستم آشپزخانه قرار گرفته می شوند توکار یا استاده می گویند و اغلب اوقات قرارگیری آن ها در کنار کابینت ها باعث افزایش زیبایی محیط آشپزخانه می شود.

محبوب ترین مدل های ماشین های ظرفشویی ایستاده 12 نفره هستند و برای خانواده های پر جمعیت گزینه مناسبی است. بهتر است از بین مدل هایی انتخاب کنید که سبد آن ها را از نظر ارتفاع می توان تنظیم کرد و ویژگی نیم شور دارند. قابلیت نیم شور به کاربر اجازه می دهد با پر کردن نیمی از ظرفیت ماشین، ظروف خود را با مصرف آب و شوینده کمتری بشوید.

مزایای ماشین های ظرفشویی ایستاده:

  • ظرفیت بالای دستگاه و استفاده از ظروف بیشتر
  • زیباسازی بیشتر محیط آشپزخانه

معایب:

  • می توانند بخش قابل توجهی از آشپزخانه را به خود اختصاص دهند.
  • طولانی تر بودن زمان شست و شو به معنای افزایش هزینه های برق است.

 

نکات استفاده از ماشین ظرفشویی:

  • پیش از قرار دادن ظروف درون ماشین ظرفشویی آن ها را به کمک یک دستمال تمیز کنید یا سریعا آب کش کنید. حواستان باشد روی ظروف باقیمانده غذا نباشد.
  • مواد سفیدکننده به هیچ وجه داخل دستگاه نریزید.
  • از قرص ها یا پودرهایی استفاده کنید که با دستگاه شما همخوانی داشته باشند و سعی کنید بهترین کیفیت را بخرید.
  • فراتر از ظرفیت ماشین ظرفشویی داخل آن ظرف نگذارید تا جلوی روند شستشو یا گردش آب را نگیرد.
  • بعد از پایان عملیات شست و شو، فیلتر را تمیز کنید تا در دفعات بعدی شستشو عملکرد بهتری داشته باشد.
  • درب ماشین ظرفشویی را در پایان عملیات کاملا باز یا نیمه باز بگذارید تا بخار آب گرم بیرون برود.
  • پودر یا مواد پاک کننده را به مقداری که در دفترچه راهنما آورده شده است استفاده کنید.
  • سعی کنید اوایل صبح یا آخر شب یعنی خارج از ساعات اوج مصرف برق، از دستگاه استفاده کنید.

هنگام خرید ماشین ظرفشویی به چه نکانی توجه کنید

  1. فیلترینگ آب داشته باشد

یکی از مشکلات رایج ماشین های ظرفشویی بعد از شستشو وجود لکه روی ظروف است. به همین علت بهتر است در زمان خرید به ویژگی فیلترینگ آب دستگاه مورد نظر دقت کنید چون لک چربی را سریع تر پاک می کند.

  1. تعداد و انواع سبدها

وجود سبدهای مخصوص بسیار مهم است. اغلب اوقات یک سبد مخصوص قاشق و چنگال است و سبدهایی نیز مخصوص بشقاب و لیوان ها دیده می شود. بعضی از مدل ها به شما اجازه جا به جایی سبدها را می دهند.

  1. ضدعفونی کردن ظروف

مدل های پیشرفته تر ویژگی ضدعفونی کردن ظروف دارد. اگر از مدل های معمولی خوشتان آمده است بهتر است بعد از هر مرتبه شست و شو اندکی ضد عفونی کننده درون ماشین خود بریزید.

  1. به مخزن داخلی توجه کنید

مخزن ماشین های لباسشویی در دو نوع استیل و پلاستیکی قرار می گیرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، ولی استیل را توصیه می کنیم چون زنگ نمی زند، چرک یا آب نمی شود و دوام آن بیشتر است.

  1. مقدار مصرف انرژی

بدون شک این ویژگی بسیار اهمیت دارد و بهتر است از بین مدل های دارای برچسب انرژی A انتخاب کنید.

  1. خشک کن

انواع دارای خشک کن، مقدار برق مصرفی کمتری دارند ولی مدل های دارای مخزن آب فولاد ضد زنگ (استیل) به علت نگهداری حرارت سریع تر ظروف را خشک می کنند.

8. مقدار سر و صدا

سکوت و آرامش نیاز هر خانواده ای است. بهتر است از بین دستگاه های دارای عایق صوتی انتخاب کنید.

 

بهترین مارک ماشین ظرفشویی

بدون شک دوام طولانی مدت ماشین ظرفشویی شما را خرید از یک برند خوب تضمین می کند. از بین برترین و بهترین برندهای ماشین ظرفشویی در بازار می توانیم به شرکت های زیر اشاره کنیم که می توانید با توجه به بودجه و اولویت های خود از بین آن ها انتخاب کنید. هر کدام از این برند ها مدل های متنوع با امکانات گوناگون دارند که باید با توجه به صحبت های بالا از بین آن ها انتخاب کنید.

ال جی:

این شرکت کره ای ید طولانی در ساخت لوازم خانگی با کیفیت دارد و جزو شناخته شده ترین برندها در ایران محسوب می شود. ماشین های ظرفشویی ال جی قیمت مناسب، گارانتی مطمئن و کیفیت خوب دارند و بسیار محبوب هستند. نکته قابل توجه دیگر آن ها تنوع بالای رنگ و طرح است.

سامسونگ:

یکی دیگر از بهترین شرکت های سازنده ماشین های ظرفشویی که ماشین های آن عملیات شست و شوی ظروف را در سه مرحله انجام می دهند؛ در اولین مرحله ماشین روی ظروف آب گرم می ریزد و بعد به آن مواد شوینده را اضافه می کند، سپس برای تضمین شست و شوی بهتر و پاکسازی چربی ها از آب داغ و بخار زیاد استفاده می شود و در مرحله نهایی ظروف خشک و تحویل کاربر داده می شوند.

بوش:

شرکت آلمانی بوش با استفاده از آخرین فناوری های روز توانسته است بهترین محصولات را وارد بازار کند و محصولات آن نیازی به تضمین کیفیت ندارند. ویژگی قابل توجه آن ها استفاده از برچسب انرژی AAA است تا بسیار کم مصرف و با کارآیی بالا باشند. ماشین های ظرفشویی این برند 3 مرحله شست و شو دارند یعنی خودکار، سریع و اولیه . علاوه بر این می توانید سرعت عملکرد دستگاه و میزان تاخیر عملکرد را تنظیم کنید.

سخن پایانی:

در صورت خرید ماشین ظرفشویی از هر برندی، برای پیشگیری از خرابی آن باید در نگهداری از آن، کوشا باشید. همچنین اگر نیازمند تعمیر ماشین ظرفشویی بودید این کار را به افراد متخصص و با تجربه واگذار کنید.