10 خوراکی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند

به طور خاص، پیشرفت سرطان به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی شما قرار دارد. بسیاری از غذاها حاوی ترکیبات سودمندی هستند که در کاهش رشد سرطان کمک می‌کنند.

همچنین مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد که مصرف بیشتر برخی خوراکی‌ها افراد را در معرض پایین‌تر خطر مبتلا به بیماری قرار می‌دهد. این مقاله به این مطالعات می‌پردازد و نگاهی به 1۰ خوراکی می‌‌اندازد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

  1. انواع بری

بری‌ها دارای آنتوسیانین‌ها، رنگدانه‌های گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه باشند. در یک مطالعه‌ی انسانی، 25 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ را با عصاره‌ی توت فرنگی برای هفت روز تحت درمان قرار دادند که نتیجه آن کاهش میزان رشد سلول‌های سرطانی تا 7٪ بوده است.

در مطالعه‌ی کوچک دیگر، دادن تمشک به بیماران مبتلا به سرطان دهان نشان داد که سطح مشخصی از عاملان مرتبط با پیشرفت سرطان در این بیماران کاهش یافته است.

در مطالعه‌ای حیوانی مشخص شده است که دادن تمشک سیاه به موش‌ها، موجب کاهش اندازه تومور مری به میزان 54٪ و کاهش تعداد تومورها تا 62٪ می‌شود. به همین ترتیب، مطالعه دیگری بر روی حیوانات نشان داده است که دادن عصاره توت به موش‌ها مانع رشد و ورود چندین عامل به وجود آمدن سرطان می‌شود.

بلوبری و کرنبری و هر خوراکی قرمز رنگ دارای آنتی اکسیدان‌ هستند که برای پیشگری از سرطان کبد و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها، از جمله خوردن یک یا دو نوع بری در رژیم غذایی هر روز ممکن است به مهار رشد سرطان کمک کند. در نظر داشته باشید که اینها مطالعات حیوانی و مشاهده‌ای هستند که بر اثرات یک دوز متمرکز عصاره بری‌ها متمرکز هستند و تحقیقات بیشتری در مورد انسان باید انجام شود.

  1. آجیل

تحقیقات نشان داده است که خوردن آجیل ممکن است با کاهش خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان مرتبط باشد. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که در مورد رژیم غذایی 19386 نفر انجام شد، مشخص شد که خوردن مقدار زیاد آجیل با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

مطالعه دیگری بر روی 708 شرکت کننده با سن 30 سال نشان داده است که خوردن آجیل مرتب با کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده، روده بزرگ و رحم است.

مطالعات دیگر نشان داده است که نوع خاصی از آجیل ممکن است با خطر پایین ابتلا به سرطان ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال، فندق برزیلی حاوی مقدار زیادی سلنیوم است، که ممکن است افرادی را که دارای سلنیوم کم هستند، در برابر سرطان ریه مقاوم کند.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی نشان داده است که خوراندن گردو به موش‌ها 80 درصد میزان رشد سلول‌های سرطان پستان را کاهش داده و تعداد تومورها را به میزان 60 درصد کاهش داده است.

این نتایج نشان می‌دهد که اضافه کردن مقدار مشخصی آجیل به رژیم غذایی هر روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در آینده کاهش دهد.

آجیل

  1. سیر

جزء فعال در سیر آلیسین، ترکیبی است که در مطالعات مختلف آزمایشگاهی نشان داده شده است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. در مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف سیر و خطر کمتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پیدا شده است.

یک مطالعه از 543،220 شرکت کننده در این زمینه نشان داده است که افرادی که سبزیجات فراوانی مانند سیر، پیاز، تره فرنگی و موسیر مصرف کردند، کمتر خطر ابتلا به سرطان معده و حتی بیماری  ورم  معده نسبت به افرادی داشتند که به ندرت این سبزیجات را مصرف می‌کردند.

  1. روغن زیتون

روغن زیتون دارای مزایای بسیاری برای سلامت است، بنابراین بودن این خوراکی به صورت دائم در خوراکی‌ها و غذاهای مدیترانه‌ای خیلی تعجب‌آور نیست. در مطالعات متعددی حتی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است در مبارزه با سرطان کمک کند.

در یک بررسی بزرگ که از 19 مطالعه انجام شده است، مشخص شده که افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان سیستم گوارشی را کمتر نسبت به افرادی دارند که کمتر روغن زیتون مصرف می‌کنند.

مطالعه دیگری در مورد میزان ابتلا به سرطان در 28 کشور جهان نشان می‌دهد که مردم موجود در مناطق با مصرف بالای روغن زیتون میزان سرطان روده بزرگ کمتری دارند.

جایگزین کردن مصرف روغن زیتون به جای دیگر روغن‌ها در رژیم غذایی یک راه ساده برای استفاده از مزایای سلامت آن است. شما می‌توانید از روغن زیتون در سالاد و سبزیجات پخته شده و یا در پخت گوشت، ماهی و یا مرغ استفاده کنید.

  1. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. کورکومین، ماده فعال آن، یک ماده شیمیایی با اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدان و حتی ضد سرطان است.

یک مطالعه به بررسی اثرات کورکومین در 44 بیمار مبتلا به جراحات روده که می‌تواند سرطانی باشد، انجام شده است. پس از 30 روز، مصرف 4 گرم کورکومین به صورت روزانه تعداد جراحات را تا 40 درصد کاهش داده است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، کورکومین به عنوان عاملی برای کاهش میزان گسترش سلول‌های سرطانی روده با هدف قرار دادن یک آنزیم خاص مرتبط با رشد سرطان مشخص شده است.

در مطالعات آزمایشگاهی دیگر نشان داده شده است که کورکومین باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی سر و گردن می‌شود. نشان داده شده است که کرکومین در کاهش رشد سلول‌های سرطان ریه، پستان و پروستات نیز موثر است.

برای گرفتن بهترین نتیجه، حداقل یک تا دو سوم قاشق چای خوری (1 تا 3 گرم) زردچوبه را در روز هدف قرار دهید. آن را به عنوان یک ادویه به طور مرتب استفاده کنید تا هم عطر و طعم به مواد غذایی اضافه کنید و هم از مزایای سلامت آن استفاده کنید.

  1. گوجه فرنگی

لیکوپن ترکیبی است که در گوجه فرنگی یافت می‌شود که مسئولیت رنگ قرمز آن و خواص ضد سرطانی آن را برعهده دارد. مطالعات متعددی نشان داده است که افزایش مصرف لیکوپن و گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر شود.

بررسی 17 مطالعه همچنین نشان داده است که مصرف بالای گوجه فرنگی خام، گوجه فرنگی پخته شده و لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است. مطالعه دیگری که بر روی 47،365 نفر انجام شده نشان می‌دهد که، مصرف بیشتر سس گوجه فرنگی طبیعی برای افراد مبتلا به سرطان پروستات باعث می‌شود که رشد سلول‌های سرطانی کم شود.

برای افزایش مصرف گوجه فرنگی، یک یا دو گوجه فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و آن را به ساندویچ، سالاد، سس یا انواع پاستا نیز اضافه کنید.

  1. بروکلی

کلم بروکلی شامل سولفورافان، ماده گیاهی موجود در سبزیجات خانواده کلم است که ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. در آزمایشی نشان داده شده است که سولفورافان باعث کاهش اندازه و تعداد سلول‌های سرطان پستان تا 75٪ می‌شود.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی نشان داده است که درمان موش با سولفورافان موجب کشتن سلول‌های سرطانی پروستات و کاهش میزان تومور بیش از 50٪ شده است.

در برخی مطالعات دیگر نیز مشخص شده است که مصرف بالای سبزیجات خانواده کلم مثل بروکلی ممکن است با خطر کمتر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد. نتیجه بدست آمده از تحلیل 35 مطالعه نشان داده است که خوردن سبزیجات خانواده کلم به اندازه زیاد با خطر پایین ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است.

خوردن بروکلی همراه با وعده‌های غذایی در طول هفته، ممکن است با مزایایی برای مبارزه با سرطان همراه باشد. با این حال، در نظر داشته باشید که تحقیقات انجام شده به چگونگی ارتباط مستقیم بروکلی با سرطان در انسان و تاثیر آن نپرداخته است.

در عوض، آزمایشات مختلف، آزمایشات حیوانی و مشاهداتی وجود دارد که تاثیر سبزیجات خانواده کلم یا تاثیر یک ترکیب خاص در بروکلی بر روی سرطان را بررسی کرده‌اند. بنابراین، مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

بروکلی

  1.  هویج

مطالعات متعدد نشان داده است که خوردن زیاد هویج با کاهش خطر برخی از انواع سرطان مرتبط است. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل و بررسی نتایج پنج مطالعه نشان داده است که خوردن هویج ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را تا 26٪ کاهش دهد.

مطالعات دیگر نشان داده است که خوردن هویج تا 18 درصد خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای، رژیم غذایی 1،266 شرکت کننده با و بدون سرطان ریه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این یافته نشان می‌دهد که سیگاری‌هایی که هویج نمی‌خوردند، سه برابر بیشتر در مقایسه با افرادی که بیش از یک بار در هفته هویج می‌خوردند، احتمال پیشرفت سرطان را داشتند.

سعی کنید هویج را در رژیم غذایی خود به عنوان یک میان وعده سالم یا حتی غذایی خوشمزه چند بار در هفته استفاده کنید، تا میزان مصرف خود را افزایش دهید و به احتمال زیاد خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

  1. حبوبات

حبوبات دارای فیبر بالایی هستند، که در بعضی از مطالعات نشان داده شده‌اند که به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

در مطالعاتی که بر روی 1905 نفر با سابقه تومور روده بزرگ انجام شد نشان داده شد که کسانی که مصرف حبوبات پخته و خشک شده آنها زیاد است، احتمال کاهش خطر عود کردن مجدد تومور در آنها وجود دارد.

در مطالعات حیوانی نیز نشان داده شده است که خوراندن لوبیای سیاه و لوبیای جشم بلبلی به موش‌ها، پیشرفت سرطان روده بزرگ و سلول‌های سرطانی را تا 75٪ کاهش داده است.

بر اساس این نتایج، خوردن چند وعده حبوبات در هر هفته ممکن است میزان دریافت فیبر را افزایش دهد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. با این حال، پژوهش‌های حال حاضر محدود به مطالعات وابسته به انجمن‌ها و مطالعات حیوانی است. بنابراین برای رسیدن به جواب قطعی به ویژه در انسان، مطالعات بیشتری برای بررسی نیاز است.

  1. دارچین

دارچین به خاطر فواید آن برای سلامتی از جمله کاهش قند خون و کاهش التهاب شناخته می‌شود. علاوه بر این فواید، برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که دارچین ممکن است سبب کند شدن گسترش سلول‌های سرطانی شود.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره دارچین قادر به کاهش گسترش سلول‌های سرطانی و باعث مرگ آنها شده است. در مطالعات آزمایشگاهی دیگر نشان داده شده است که روغن اسانس دارچین، سلول‌های سرطانی سر و گردن را سرکوب کرده و همچنین میزان تومور را کاهش می‌دهد.

مطالعات حیوانی نیز نشان داده است که عصاره دارچین موجب مرگ سلول‌های تومور شده و همچنین باعث کاهش میزان رشد تومور و گسترش آن می‌شود.

اضافه کردن یک یا نصف قاشق چای خوری (2 تا 4 گرم) دارچین به رژیم غذایی خود در هر روز ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشد و ممکن است با مزایای دیگری مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب همراه باشد.

با این حال، مطالعات بیشتری در مورد اینکه چگونه دارچین ممکن است بر روی متوقف کردن رشد سرطان در انسان تاثیر بگذارد، نیاز است.

با این حال، به یاد داشته باشید که این مطالعات ارتباط بین مصرف هویج و سرطان را نشان می‌دهند، اما برای عوامل دیگر که ممکن است نقش مهمی را ایفا کنند، به شمار نمی‌آیند.

بر اساس این یافته‌ها، 2 تا 5 گرم (تقریبا یک حبه) سیر تازه در رژیم غذایی به صورت روزانه می‌تواند به شما برای بهره بردن از خواص این سبزی کمک کند.