تشخیص زگیل تناسلی با تست ویروس پاپیلومای انسان و پاپ اسمیر

به نقل از متخصصان کلینیک زیبایی رازی ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPVs) گروهی متشکل از بیش از 150 ویروس مرتبط هستند. به هر ویروس HPV یک عدد داده می‌شود که نوع HPV نامیده می‌شود. ویروس‌های پاپیلومای انسان، پاپیلوما ویروس نامیده می‌شوند زیرا برخی از انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی باعث پاپیلوم (زگیل) می‌شوند که تومورهای غیر سرطانی هستند. اما برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی علت ایجاد سرطان شناخته شده‌اند، از جمله سرطان دهانه رحم (پایه رحم در بالای واژن)، واژن، فرج (ناحیه اطراف خارج واژن)، آلت تناسلی مرد، مقعد و قسمت‌هایی از دهان و گلو.

انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی و انواع زگیل تناسلی

ویروس‌های پاپیلومای انسانی جذب می‌شوند و می‌توانند تنها در سلول‌های خاصی که سلول‌های اپیتلیال نامیده می‌شوند زندگی کنند. این سلول‌ها بر روی سطح پوست و در سطوح مرطوب (سطوح مخاطی نامیده می‌شوند) یافت می‌شوند مانند:

  • واژن، گردنه رحم، فرج (ناحیه اطراف دهانه واژن)
  • غلفه داخلی و مجرای ادراری آلت تناسلی مردان
  • پوشش داخلی بینی، دهان و گلو
  • نای و نایژه (لوله‌های تنفسی کوچکتر که از نای به چند شاخه تقسیم می‌شوند).
  • داخل پلک‌ها

انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی پوستی

اکثر انواع اچ پی وی، پوستی نامیده می‌شوند زیرا باعث ایجاد زگیل‌ها روی پوست مانند بازوها، سینه، دست‌ها و پاها می‌شوند. اینها زگیل‌های معمولی هستند، نه زگیل‌ تناسلی.

انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی مخاطی (تناسلی)

انواع دیگر ویروس‌های پاپیلومای انسانی، انواع مخاطی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا حمله می‌کنند و در سلول‌های سطوح مخاطی زندگی می‌کنند. انواع HPV مخاطی، انواع اچ پی وی تناسلی (یا آنوژنیتال) نیز نامیده می‌شوند زیرا آنها اغلب ناحیه مقعد و ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این انواع همچنین می‌توانند پوشش دهان و گلو را آلوده کنند. انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی مخاطی معمولا در پوست یا قسمت‌های دیگر بدن به غیر از سطوح مخاطی رشد نمی‌کنند.

انواع اچ پی وی تناسلی کم خطر

انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی که سبب ایجاد زگیل می‌شوند و سرطانی نیستند، انواع کم خطر هستند. عفونت اچ پی وی تناسلی کم خطر می‌تواند باعث ایجاد زگیل‌های شبیه گل کلم در ناحیه تناسلی یا در اطراف آن و مقعد هر دو مردان و زنان شود. در زنان، زگیل‌ها ممکن است در نواحی‌ای ظاهر شوند که همیشه قابل دیدن نیستند، مانند گردن رحم و واژن.

انواع اچ پی وی تناسلی پر خطر

انواع HPV که می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند، به عنوان نوع پرخطر شناخته می‌شوند. این نوع اچ پی وی با سرطان‌های خاص در زنان و مردان مرتبط بوده است. پزشکان در مورد تغییرات سلولی و پیش سرطانی که این انواع اچ پی وی باعث به وجود آمدنش می‌شوند نگران هستند زیرا احتمال بیشتری دارد که در طول زمان به سرطان تبدیل شوند.

چگونه مبتلا به ویروس‌ پاپیلومای انسانی می‌شوید؟

2

ویروس‌ پاپیلومای انسانی مخاطی به طور عمده توسط تماس مستقیم پوست به پوست در طول فعالیت جنسی واژن، دهانی و یا مقعدی گسترش می‌یابد. این ویروس از طریق خون یا مایعات بدن گسترش نمی‌یابد. این ویروس حتی می‌تواند زمانی که فرد آلوده علائم و نشانه‌های آشکار ندارد گسترش یابد. هر کسی که تماس جنسی داشته است می‌تواند به اچ پی وی مبتلا شود، حتی اگر تنها با یک فرد رابطه داشته است، اما احتمال ایجاد عفونت‌ها در افرادی که شریک جنسی زیادی دارند بیشتر است.

ویروس همچنین می‌تواند با تماس تناسلی بدون رابطه جنسی گسترش یابد، اما رایج نیست. انتقال برخی انواع اچ پی وی تناسلی از راه دهان و دست به ناحیه تناسلی گزارش شده است. و ممکن است شیوه‌های دیگری برای آلوده شدن با اچ پی وی وجود داشته باشد که هنوز شناخته نشده‌اند.

از طریق موارد زیر به ویروس‌ پاپیلومای انسانی مبتلا نمی‌شوید.

  • صندلی توالت
  • بغل کردن و دست دادن
  • شنا در استخر یا وان آب داغ
  • به اشتراک گذاشتن غذا یا وسایل
  • کثیف بودن

انتقال از مادر به نوزاد در هنگام تولد بسیار نادر است، اما می‌تواند اتفاق بیفتد. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، ممکن است باعث ایجاد زگیل (پاپیلوم) در لوله‌های تنفسی نوزاد (نای و نایژه) و ریه‌ها شود که به آن پاپیلوماتوز تنفسی گفته می‌شود. این پاپیلوم‌ها همچنین می‌توانند در حنجره رشد کنند که پاپیلوماتوز حنجره‌ای نامیده می‌شود. هر دو این عفونت‌ها می‌توانند مشکلات مادام‌العمری ایجاد کنند.

علائم ویروس‌ پاپیلومای انسانی چیست؟

عفونت اچ پی وی مخاطی معمولا علائمی ندارد، مگر اینکه یک نوع اچ پی وی باشد که باعث زگیل‌های تناسلی ‌شود. زگیل تناسلی ممکن است در عرض چند هفته یا چند ماه پس از تماس با یک شریک جنسی مبتلا به ویروس‌ پاپیلومای انسانی ظاهر شود. زگیلها همچنین ممکن است سالها بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند، اما این اتفاق نادر است. زگیل‌ها معمولا شبیه برآمدگی‌های کوچک یا گروهی از برآمدگی‌ها در ناحیه تناسلی هستند. آنها می‌توانند کوچک یا بزرگ، برآمده یا صاف، و یا شبیه گل کلم باشند. در صورتی که زگیل‌های تناسلی درمان نشوند، ممکن است یا باقی بمانند و تغییری نکنند یا اندازه و تعداد آنها افزایش یابد. اما زگیل به ندرت به سرطان تبدیل می‌شود.

اکثر افراد هرگز نمی‌دانند که مبتلا به ویروس‌ پاپیلومای انسانی هستند زیرا هیچ نشانه‌ای ندارند. در اکثر افراد، سیستم ایمنی بدن آنها به ویروس حمله می‌کند و عفونت اچ پی وی را به طور معمول در عرض 2 سال از بین می‌برد. این در مورد انواع اچ پی وی پر خطر و کم خطر صدق می‌کند. اما گاهی اوقات عفونت‌های اچ پی وی از بین نمی‌روند، که می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود که طی چندین سال ممکن است منجر به سرطان شود.

تست‌های تشخیصی متفاوت برای زگیل‌های تناسلی چیست؟

آزمایش زیر توسط پزشک انجام شده و معمولا برای تشخیص زگیل تناسلی استفاده می‌شود:

معاینه‌ی فیزیکی

معاینه چشمی آلت تناسلی مرد و مقعد برای تشخیص زگیل‌های تناسلی در مردان مهم‌ترین آزمایش است. ممکن است برای کمک به یافتن بافت غیرطبیعی، ذره‌بین مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که شرایط زیر را دارید ممکن است معاینه‌ی فیزیکی انجام شود:

  • زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده دارید.
  • مشکوک به داشتن عفونت پاپیلومای انسانی (HPV) هستید.
  • شریک جنسی شما مبتلا به زگیل‌های تناسلی تشخیص داده شده است.

معاینه فیزیکی اغلب تنها آزمایش مورد نیاز برای تشخیص زگیل تناسلی است. بعضی از پزشکان یک تست سفید شدن بعد از استفاده از اسید استیک را برای بیشتر قابل مشاهده کردن زگیل اعمال می‌کنند. پزشک شما ممکن است محلول سرکه (استیک اسید ضعیف) را به پوست برای نشان دادن تفاوت بین بافت‌های طبیعی و غیر طبیعی اعمال کند. هنگام استفاده از استیک اسید ممکن است احساس سوزش کمی رخ دهد. تست سفید شدن بعد از استفاده از اسید استیک به طور معمول برای تایید زگیل‌های تناسلی توصیه نمی‌شود.

آزمایش پاپ اسمیر

3

تست پاپ اسمیر برای پیدا کردن تغییرات سلولی و یا سلول‌های غیر طبیعی در گردن رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. (این سلولهای غیرطبیعی ممکن است پیش سرطانی یا سرطانی باشند، اما همچنین ممکن است چیز دیگری باشند.) سلول‌ها به آرامی از گردن رحم تراشیده می‌شوند. آنها به یک آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا ببینند آیا سلول‌ها طبیعی هستند و یا تغییرات می‌توانند دیده شوند یا خیر. تست پاپ اسمیر آزمایش بسیار خوبی برای یافتن سلول‌های سرطانی و سلول‌هایی است که ممکن است سرطانی شوند.

تست اچ پی وی

4

اچ پی وی یک ویروس است که می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در سلول‌های گردن رحم شود. آزمایش اچ پی وی ویروس‌ها را بررسی می‌کند، اما سلول‌ها را تغییر نمی‌دهد. آزمون را می‌توان همزمان با تست پاپ اسمیر انجام داد، با همان سواب و یا سواب دیگر. اگر هر دو آزمایش را انجام می‌دهید، تفاوت در آزمایش را متوجه نخواهید شد. تست پاپ اسمیر به همراه تست اچ پی وی (آزمایش‌ 2 گانه نام دارد) بهترین راه برای یافتن زودهنگام سرطانهای دهانه رحم یا پیش سرطانی در زنان 30 ساله و بالاتر است.

آیا باید برای اچ پی وی مورد آزمایش قرار گیرید؟

در برخی موارد شما باید آزمایشهای تشخیص زگیل تناسلی را انجام دهید:

در صورتی که یک خانم زیر 30 سال هستید

پزشکان توصیه می‌کنند که زنان بین سنین 21 تا 29 ساله هر 3 سال یکبار (در سن 21، 24 و 27 سالگی) باید تست پاپ اسمیر را برای آزمایش سرطان دهانه رحم و سلول‌های پیش سرطانی انجام دهند. این زنان باید تست HPV را همراه با تست پاپ اسمیر (تست‌های دوگانه) انجام دهند زیرا زگیل تناسلی در زنان با چنین سنینی به حدی شایع است که انجام آزمایش برای آن سودی ندارد. اما آزمایش اچ پی وی ممکن است در این گروه سنی بعد از نتیجه غیرطبیعی تست پاپ اسمیر انجام شود.

رایج‌ترین نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر دیده شده ASC-US نامیده می‌شود. سلول‌های ASC-US معمولا پیش سرطانی نیستند، اما کاملا طبیعی هم نیستند. در صورتی که سلول‌های ASC-US در نتیجه تست پاپ اسمیر شما وجود داشته باشند، یک تست اچ پی وی ممکن است برای بررسی اینکه آیا اچ پی وی علت تغییرات سلولی است یا نه، انجام شود. اگر اچ پی وی پیدا شود، شما نیاز به آزمایش‌های بیشتری خواهید داشت. در مواردی مانند این، آزمایش اچ پی وی برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد اینکه نیازی به آزمایش بیشتر است یا نه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر مانند استفاده از تست HPV همراه با تست پاپ اسمیر به عنوان بخشی از معاینات معمول سلامتی نمی‌باشد. زنان مبتلا به اچ آی وی مثبت یا کسانی که مبتلا به سرطان دهانه رحم بوده‌اند یا درمان شده‌اند یا سلول‌های پیش سرطانی دارند باید با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود درباره اینکه چند وقت یکبار برای سرطان دهانه رحم آزمایش دهند و اینکه چه آزمایشاتی باید انجام شوند صحبت کنند.

اگر شما یک زن 30 تا 65 ساله هستید

پزشکان توصیه می‌کنند که زنان در سن 30 تا 65 سالگی هر 5 سال یکبار برای آزمایش سرطان دهانه رحم، آزمایش اچ پی وی را با تست پاپ اسمیر (تست دوگانه) انجام دهند. در مورد آزمایش دوگانه با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. همچنین خوب است که هر 3 سال یکبار فقط تست پاپ اسمیر را انجام دهید.

زنان مبتلا به اچ آی وی مثبت یا کسانی که مبتلا به سرطان دهانه رحم بوده‌اند یا درمان شده‌اند یا سلول‌های پیش سرطانی دارند باید با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود درباره اینکه چند وقت یکبار برای سرطان دهانه رحم آزمایش دهید و اینکه چه آزمایشاتی باید استفاده شوند صحبت کنند.

چرا زنان بالای ۳۰ سال با نتایج آزمایش عادی باید هر ۵ سال یک بار تست‌های دوگانه را انجام دهند و مجدداً تست اچ پی وی را آغاز کنند؟ آیا بی‌خطر است؟

تغییرات سلولی در گردن رحم بسیار آهسته رخ می‌دهند. معمولا 10 سال طول می‌کشد تا سلول‌ها تغییر کنند و به سرطان تبدیل شوند. تست‌های پاپ اسمیر در گذشته هرساله انجام می‌شدند، اما اکنون ما می‌دانیم که انجام تست‌های پاپ اسمیر هر سال نیاز نیستند، هر 3 سال یکبار کافی است. در واقع، انجام تست‌های پاپ اسمیر هر سال می‌تواند منجر به درمان غیرضروری برای تغییرات سلولی شود که هرگز باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

یکی از مزایای افزودن تست برای اچ پی وی این است که زنان می‌توانند آزمایش سرطان گردن رحم را کمتر انجام دهند. انجام تست پاپ اسمیر و اچ پی وی (تست دوگانه) هر 5 سال یکبار، به این معنی است که آزمایش‌ها، مراجعات و درمان‌های کمتر ممکن است مورد نیاز باشند. زنان با نتایج عادی تست پاپ اسمیر و آزمایش اچ پی وی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را به مدت حداقل 5 سال ندارند. تست دوگانه ترجیح داده می‌شود، اما انجام تست پاپ اسمیر به تنهایی هر 3 سال یکبار نیز خوب است.

آزمایش دیگر نقاط بدن یا آزمایش مردان چگونه است؟

به نقل از متخصصین کلینیک پوست و موی رازی  در حال حاضر هیچ تست اچ پی وی تایید شده برای مردان وجود ندارد و تست اچ پی وی تایید شده برای پیدا کردن ویروس در هر جای دیگری در بدن به جز گردن رحم، از جمله دهان یا گلو نیز وجود ندارد.

پزشکان تنها تستهای مربوط به یافتن اچ پی وی در گردن رحم زنان را تایید کرده‌اند، که در صورتی که عفونت باعث رشد سلول‌های غیرطبیعی شده باشد، نتایج مثبت می‌توانند با آزمایش بیشتر و درمان فوری کنترل شوند. اگر چه آزمایش‌های اچ پی وی ممکن است در مطالعات تحقیقاتی به منظور جستجوی HPV در سایر نقاط مورد استفاده قرار گیرند، هیچ روش اثبات شده‌ای برای کنترل و مدیریت یافته‌های مثبت وجود ندارد. دقت تست نیز خود ممکن است توسط ناحیه‌ای که تست از آن گرفته شده و روش نمونه برداری، تحت تاثیر قرار گیرد.

در نهایت، هیچ آزمایش مفیدی برای فهمیدن وضعیت "HPV" فرد وجود ندارد، زیرا از آنجایی که بدن با ویروس مبارزه می‌کند، نتیجه آزمایش اچ پی وی می‌تواند در طول چند ماه یا چند سال تغییر کند.

اگر شما یک آزمایش HPV مثبت دارید، معنی آن چیست؟

اگر شما عفونت HPV گردن رحم و یک نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر دارید، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما توضیح می‌دهد چه آزمایش‌های دیگری لازم است.

اگر شما عفونت HPV سرویکال و یک نتیجه طبیعی تست پاپ اسمیر دارید، این بدان معنی است که شما دارای HPV تناسلی هستید، اما در تست پاپ اسمیر شما هیچ تغییر سلولی مشاهده نشده است. در اینجا 2 گزینه وجود دارد:

  • شما به احتمال زیاد با تست اچ پی وی و یک تست پاپ اسمیر در 12 ماه مورد آزمایش قرار می‌گیرید.

در بیشتر موارد، آزمایش دوباره در 12 ماه هیچ علامتی از ویروس را نشان نمی‌دهد.

اگر ویروس از بین برود و تست پاپ اسمیر شما طبیعی باشد، می‌توانید به غربالگری طبیعی بازگردید.

اگر ویروس هنوز وجود داشته باشد یا تغییراتی در تست پاپ اسمیر دیده شود، شما نیاز به آزمایش بیشتری خواهید داشت.

  • به عنوان یکی دیگر از گزینه‌ها، ارائه دهنده ممکن است انجام آزمایش به ویژه برای HPV-16 یا هر دو 16- و 18- (2 نوع که به احتمال زیاد باعث ایجاد سرطان گردن رحم می‌شوند) را پیشنهاد کند.

اگر آزمایش نشان دهد که شما HPV-16 و یا 18- دارید، آزمایش‌های بیشتری لازم است. و اگر آزمایش عفونت با HPV-16 و یا -18 را نشان ندهد، شما باید در 12 ماه با هر دو آزمایش اچ پی وی و تست پاپ اسمیر دوباره آزمایش شوید.

اگر اچ پی وی از بین برود، دوباره می‌توانید به آن مبتلا شوید؟

انواع زیادی ویروس‌های پاپیلومای انسانی وجود دارد. شما ممکن است یک نوع ویروس‌ پاپیلومای انسانی داشته باشید که از بین می‌رود، اما می‌توانید به یک نوع دیگر مبتلا شوید. ممکن است دوباره به همان نوع مبتلا شوید، اما خطر این کم است.

آیا اچ پی وی بر حاملگی یا کودک شما تأثیر می‌گذارد؟

عفونت ویروس‌ پاپیلومای انسانی به طور مستقیم بر احتمال باردار شدن تاثیر نمی‌گذارد. اگر عفونت HPV منجر به تغییرات گردن رحم شود که نیاز به درمان دارد، درمان نباید بر احتمال باردار شدن تاثیر بگذارد. اما اگر درمان و بافت برداری‌های زیادی دارید که ممکن است با غربالگری بیشتر رخ دهد، خطر ابتلا به تولد نوزاد نارس و نوزاد با کم وزن هنگام تولد می‌تواند افزایش یابد.

اچ پی وی به ندرت از مادر به نوزادش منتقل می‌شود. موارد نادری که این اتفاق رخ داده است شامل انواعی از HPV که می‌توانند باعث سرطان شوند، نمی‌باشند. ابتلا به زگیل تناسلی بیشتر مرتبط با انتقال از مادر به فرزند در طول بارداری است.

آیا می‌توان از اچ پی وی پیشگیری کرد؟

ویروس‌ پاپیلومای انسانی بسیار رایج است، بنابراین تنها راه جلوگیری از آلوده شدن، احتمالا این است که به طور کامل از هر گونه تماس نواحی بدنتان که در معرض آلوده شدن هستند (مانند دهان، مقعد و اندام‌های تناسلی) با همین نواحی در بدن دیگر افراد اجتناب کنید. این بدین معنی نیست که داشتن رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی نداشته باشید، بلکه به این معناست که اجازه ندهید این نواحی با پوست شخص دیگری تماس داشته باشد.

  • واکسن اچ پی وی واکسن HPV می‌تواند از ابتلا به عفونت با انواع HPV که به احتمال زیاد منجر به سرطان و زگیل‌های تناسلی می‌شوند، جلوگیری کند، هرچند که واکسن‌ها در سنین کمتر (در کودکان با سن بیشتر و نوجوانان) موثرتر هستند.
  • کاندوم‌ها می‌توانند در برابر عفونت از فرد محافظت کنند، اما HPV ممکن است روی قسمتی از پوست باشد که توسط کاندوم پوشیده نشده است. و کاندوم‌ها باید هر بار استفاده شوند، از ابتدا تا انتها.
  • قبل از گذاشتن کاندوم، ویروس می‌تواند در اثر تماس پوست به پوست گسترش یابد، و کاندوم‌های مردانه از کل ناحیه‌ی تناسلی محافظت نمی‌کنند به ویژه برای زنان. کاندوم زنانه قسمت بیشتری از فرج را در زنان می‌پوشاند اما قابلیت آن برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، کاندوم‌ها برای حفاظت در برابر عفونت‌های دیگر که می‌توانند از طریق فعالیت جنسی گسترش یابند بسیار مفید هستند.
  • معمولا امکان اینکه بدانید چه کسی عفونت اچ پی وی مخاطی دارد، وجود ندارد و HPV به حدی رایج است که حتی استفاده از این اقدامات تضمین نمی‌کند که فرد آلوده نمی‌شود، اما می‌توانند به کاهش خطر کمک کنند.