تاثیر اعتیاد بر افزایش فشار خون: سکته قلبی ناشی از مصرف مواد مخدر

اختلالات مصرف مواد مخدر ممکن است باعث شود که فرد دچار افزایش فشار خون مزمن یا موقت یا فشار خون بالا شود. اگر مصرف مواد مخدر متوقف شود، این مشکل ممکن است برطرف شود، با این حال این مشکل برای شخص بسیار خطرناک است. فشار خون بالا ممکن است باعث آنوریسم ، سکته قلبی و سکته مغزی، در میان موارد دیگر ممکن است مرگبار باشد. داروهای مختلف مانند بنزودیازپین ممکن است برای درمان موارد شدید و حاد استفاده شود، در حالی که دیگر داروها برای انواع تکراری بکار گرفته می‌شود. درمان سوء مصرف مواد مخدر باید برای برطرف شدن این مشکل و دیگر اثرات نامطلوب سلامت مرتبط با سوءمصرف و اعتیاد مواد مخدر در نظر گرفته شود.

آیا همه انواع مواد مخدر بر فشار خون تاثیر می گذارند؟

بسیاری از انواع مواد مخدر باعث تاثیر بر فشار خون فرد و بالا رفتن آن می‌شود. در صورت استفاده نکردن از نوع خاصی از این مواد نیز ممکن است به فشار خون بالا مبتلا شوند. فشار خون بالای ناشی از مواد مخدر می‌تواند باعث آنوریسم، از کار افتادگی برگشت ناپذیر کلیه، سکته قلبی ، از کار افتادن قلب یا سکته مغزی شود.(برگرفته از سایت متخصص قلب دکتر عسگر پور)

 

 

فشار خون بالا چیست؟

مواد مخدر چه بطور غیرقانونی و چه تجویز شده، تاثیرات شدیدی را بر بدن فرد مصرف کننده اعمال می کند. این اثرات به مواد بستگی دارد، اما عمدتاً شامل تاثیرات نامطلوب بر سلامتی می‌باشد. طیف عوارض جانبی ناشی از این مواد از صرفاً رنجش‌آور شروع شده تا موادی که آزاردهنده  بوده و بطور بالقوه برای سلامتی فرد مشکل آفرین هستند. در حالی که بسیاری از داروهای تجویز شده ممکن است باعث این مشکل شوند، اما سوءمصرف مواد مخدر نیز برای سلامت فرد تهدیدی به حساب می‌آید.

هایپرتنشن یا فشار خون بالا (HBP) زمانی رخ می‌دهد که فشار خونی که بر دیواره سرخرگ‌ها وارد می‌شود، بیش از حد نرمال است. تعیین فشار خون با دو عدد مشخص می‌شود، که این دو عدد باهم فشار خون کلی فرد را نشان می‌دهد.این اعداد مستقیماً به قلب ارتباط دارد، که عدد اول یا عدد بالا، فشار خون سیستولیک (این فشار زمانی تعیین می‌شود که قلب ضربان می‌زند یا خون را پمپاژ می‌کند) و عدد دوم یا عدد پایین فشار خون دیاستولیک (این فشار زمانی تعیین می‌شود که قلب در حال استراحت است)است . با توجه به سایت مدلاین پلاس، فشار خونی که 119/79 یا کمتر از این است، طبیعی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که فشار 140/90 بالا در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون ناشی از مصرف مواد مخدر یک نوع دوم از فشار خون بالا است. خوشبختانه، فشار خون دوم ممکن است با قطع مصرف دارو (سوءمصرف مواد) برطرف شود، با این حال این مسئله تنها در برخی موارد رخ می‌دهد.

در بیشتر موارد نادر، و اغلب هنگامی که مشکل جدی می‌شود، علائم مختلف زیادی ممکن است همراه با فشار خون بالا بروز کند که شامل درد قفسه سینه، سردرد، حالت تهوع ، خونریزی بینی و تنگی نفس است. گرچه معمولاً فشار خون بالا بدون علامت (بدون علائم) است ، به همین دلیل اغلب از آن به عنوان "قاتل خاموش " نام برده می‌شود.

خطر فشار خون بالا چیست؟

2

فشار خون بالا می‌تواند مرگ‌آور باشد. در موارد مصرف مواد مخدر، فشار خون ممکن است موقتی باشد، یا در شرایط سوءمصرف شدید، فشار خون طولانی می‌شود.  این مسئله باعث مشکلات شدید و گاهی خطرناک می‌شود، که ممکن است منتهی به این هشدار شود که" هر چه فشار خون بالاتر رود، و به مدت طولانی تری تحت کنترل نباشد، آسیب بیشتری به بدن وارد می‌کند."  اگر فشار خون بالا درمان نشود و تحت کنترل قرار نگیرد، ممکن است باعث :

  • آنوریسم: فشار خون بالا ممکن است قدرت رگ‌های خونی را کاهش دهد، که باعث برآمدگی آنها می‌شود. اگر این برآمدگی پاره شود، زندگی شخص به خطر خواهد افتاد

  • مشکلات شناختی: شخص ممکن است در یادگیری ، حفظ یا دستیابی به اطلاعات یا فکر کردن یا درک مفاهیم با مشکل مواجه شود.

  • حمله قلبی: فشار خون بالای طولانی مدت می‌تواند باعث شود که سرخرگ‌ها ضخیم و سفت شده که به آن آترواسکلروز یا تصلب شریان می‌گویند که به نوبه خود منجر به حمله قلبی می‌شود.

  • از کار افتادگی قلب: همچنان که فشار خون بالا می‌رود، قلب شما باید با ضخیم شدن ومقاومت افزایش یافته رگ‌ها مقابله کرده تا خون را پمپاژ کند، که ممکن است سرانجام باعث مشکلات قلبی شده و مقدار کافی خون به بدن نمی‌رسد.

  • سندرم متابولیک: سندرم متابولیک گروهی از مشکلات است که بر وضعیت متابولیسم اثر گذاشته و آن را احاطه می‌کند، که شامل" افزایش دور کمر، تری‌گلیسیرید بالا، مقدار کم لیپوپروتئین دارای چگالی بالا یا کلسترول (HDL)   ، کلسترول خوب ؛ فشار خون بالا، و سطح انسولین بالا "است. ترکیبی از این مشکلات ممکن است منجر به خطرات جدی دیگر مانند دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

  • سکته مغزی: فشار خون بالا از علل اصلی سکته مغزی است و به علت عوارض یکسان مانند سکته قلبی، و همچنین پارگی رگ نزدیک یا داخل مغز به دلیل فشار خون بالا ایجاد شود.سکته مغزی یک بیماری بسیار محدود کننده است که البته با روش های فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی می توان وضعیت بیمار را بهبود داد(سایت فیزیوتراپی سکته مغزی یادمان)

  • عوارض عروقی در چشم‌ها:  اختلال عملکرد در این عضو مهم حسی بدن، ممکن است به دلیل ضخیم شدن یا باریک و پاره شدن عروق خونی در چشم‌ها رخ دهد.(برگرفته از سایت متخصص چشم دکتر یادگاری)

  • ضعیف و باریک شدن رگ‌های خونی در کلیه‌ها: این عوامل ممکن است باعث شود کلیه به طور طبیعی کار نکند، منابع دیگر ذکر کرده‌اند که از کار افتادگی برگشت ناپذیر کلیه ممکن است در موارد بسیار شدید رخ دهد.

منابع دیگری بیان می‌کنند که فشار خون بالا ممکن است باعث انسفالوپاتی هیپرتانسیو شود که این مشکل زمانی رخ می‌دهد که فشار خون شخص به سرعت بالا می‌رود  و منجر به آسیب به عملکردهای مغز می‌شود. گرچه نادر است و عمدتاً برگشت‌پذیر است اما این مشکل منجر به تشنج، کما یا اگر درمان نشود منجر به مرگ می‌شود. این مسئله هشدار داده شده که پارگی آئورت (پاره شدن لایه داخلی آئورت)، آنژین (درد بی‌ثبات قفسه سینه)، ادم ریوی (تجمع مایه در ریه) یا اکلامپسی (تشنج یا کما در زنان باردار) ممکن است رخ دهد.

سوء مصرف مواد مخدر چگونه این تاثیرات را بر بدن ایجاد می‌کند؟

3

مصرف مواد مخدر بر سیستم عصب مرکزی اثر می‌گذارد، این سیستم مهمی در بدن است که وظیفه آن دسته‌بندی سیستم‌های تنظیم کننده مهم است که مسئول حمایت از ادامه زندگی مانند تنفس، ریتم قلب و فشار خون است. فشار خون بالای ناشی از مصرف مواد مخدر ممکن است از راه‌های مختلف ایجاد شود ، مواد مخدر ممکن است:

  • با داروهای کاهش فشار خون تداخل داشته باشد

  • باعث شود که بدن شخص سدیم بیشتری نسبت به مقدار متوسط آن یا حجم بالای مایعات را در بدن حفظ کند

  • بیرون سلول‌ها به شدت افزایش می‌یابد

  • سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند

  • بر عضلات صاف آرتریولار (عضلات درون این عروق) اثر می‌گذارد

  • هیچ تاثیر خاصی یا واضحی تعریف نشده

علاوه بر این ، منابع دیگر گزارش داده‌اند که تغییرات در انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص که عمدتاً به دلیل سوءمصرف مواد مخدر رخ می‌دهد، ممکن است باعث فشار خون بالا شود.

سایت مایو اعلام می‌کند که عوامل خطر مختلفی که ممکن است فرد را در خطر بسیار بالایی برای فشار خون بالا قرار دهد، که شامل سن، سابقه خانوادگی، افزایش وزن (اضافه وزن داشتن یا چاق شدن) ، نداشتن فعالیت‌های جسمی، عدم دریافت پتاسیم یا ویتامین D  ، دریافت بالای سدیم، نژاد، استرس، و مشکلات سلامتی مزمن دیگر است.علاوه بر این، افرادی که  سیگار می‌کشند یا مقدار زیادی الکل می‌نوشند، با خطر بیشتری روبرو هستند. در افرادی که این عوامل وجود دارد، لزوم کنترل مصرف مواد مخدر بسیار بیشتر است. اگر فردی پیش از این نیز به فشار خون بالا مبتلا بوده، با مصرف مواد مخدر خطر با هم درآمیخته و افزایش می‌یابد.

چه مواد مخدری این تغییرات را ایجاد می‌کند؟

در حالی که سوء مصرف تمامی مواد مخدرها ممکن است منجر به افزایش سطح فشار خون نشود، اما بیشتر مواد مخدرها این خطرات را به همراه دارند. تغییرات فشار خون، بویژه بطور ناگهانی، بطور معمول به مصرف مواد مخدر نسبت می‌دهند که فشار خون ناپایدار، هشداری برای مصرف مواد مخدر است. فشار خون ناپایدار زمانی رخ می‌دهد که فشار خون فرد بطور ناگهانی و سریع از حالت طبیعی به فشار خون بالا تغییر می‌کند. مواد مخدر زیر با فشار خون بالا ارتباط دارند:

  • الکل: فشار خون بالا با مصرف کنندگان الکل در طولانی مدت و نوشیدن الکل به مقدار زیاد ارتباط دارد. برخی از نظریه‌ها همچنین فشار خون بالا را به حالت‌های شدید ترک الکل در افرادی که اعتیاد به الکل را نشان داده، نسبت می‌دهند.

  • آمفتامین: فشار خون بالا در مصرف کنندگان این مواد به حد زیادی معمول است، سکته مغزی نیز یکی از خطرات مهم آن است.

  • کانابینوئید: شامل ماریجوانا و حشیش است که بیست دقیقه پس از مصرف فشار خون را بالا می‌برد که ممکن است خطر ویژه برای افرادی داشته باشد که پیش از آن نیز مشکل قلبی عروقی داشته‌اند، این مسئله توسط انجمن پزشکی اعتیاد کالیفرنیا بیان شده است.

  • کوکائین: مصرف کنندگان کوکائین با مشکل فشار خون بالا مواجه هستند، اما اگر دیگر عوارض جانبی مرتبط به کوکائین کاهش یابد، ممکن است فشار خون نیز کاهش یابد، با توجه به بیانات انتشارات دانشگاه پیسیلوانیا (پن): "رفع اضطراب، پریشانی و ایسکمی باعث رفع فشار خون خواهد شد."

  • فن سیکلیدین : Pcp باعث کاهش دو انتقال دهنده عصبی ، اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین، می‌شود که عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را تشدید می‌کند.

  • متیل آمفتامین: اغلب با عنوان مواد مخدر طراح مانند اکستازی به آن اشاره می‌شود، این مواد توهم‌زا ممکن است بحران فشار خون بالا ایجاد کند، یک مشکل خطرناک شدید، زمانی رخ می‌دهد که فشار خون بطور ناگهانی به سطح خطرناک بالایی می‌رسد.

  • در آخر، در ترک مصرف  برخی مواد مخدر خاص، که بطور طبیعی در دوران فعال مصرف، خطر فشار خون بالا را ایجاد نمی‌کنند، ممکن است رخ دهد. 

این مشکل چگونه درمان می‌شود ؟

4

هنگامی که فشار خون بسیار بالا است که ممکن است خطرساز باشد، درمان ممکن است شامل داروهای مختلفی باشد که هم فشار خون را کاهش می‌دهد و هم مشکلات دیگری که ممکن است باعث تشدید آن شود مانند اضطراب را رفع کند. یکی از متداول‌ترین درمان‌ها ینزودیازپین ( آرام‌بخشی که معمولاً  برای اضطراب تجویز می‌شود) است، که به دلیل روشی که آنها هم فشار خون و هم  ضربان خون را کاهش می‌دهند تجویز می‌شود. در برخی مواد مخدر خاص مانند کوکائین ، اگر این دارو مؤثر نباشد، داروی نیتروگلیسیرین زیرزبانی یا داخل وریدی یا فنتولامین داخل وریدی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، اگر این مشکل دوباره رخ دهد، داروهای مختلفی ممکن است مصرف شود تا فشار خون  روز به روز متعادل شود.

اگر علت‌های اصلی فشار خون بالا مواد مخدر یا اعتیاد است، به شدت توصیه می‌کنیم که درمان را دنبال کنید، بنابراین می‌توانید خود را از خطرات بیشتر فشار خون بالا و هر بیماری خطرناک و بیماری‌هایی که به اختلالات سوء مصرف مواد مخدر ارتباط دارد، محافظت کنید.