بوتاکس خط اخم  پیشانی: روشی سریع و موثر برای داشتن چهره ای جوانتر

 به نقل از متخصصان تزریق بوتاکس کلینیک رازی خطوط اخم بطور طبیعی در مرور زمان ایجاد می‌شود، اگرچه برخی بیماران بیشتر از سایرین مستعد این خطوط صورت هستند. اگرچه این خطوط به عواملی همچون ژنتیک و سبک زندگی افراد بستگی دارد، ولی خطوط اخم معمولاً برای کسانی که دچار آنند بسیار ناخوشایند است. به همین خاطر است که بسیاری از بیماران به دنبال راه‌حلی برای خطوط اخم خود هستند، راه‌حل‌هایی همچون بوتاکس.

چه شما بدنبال ظاهری جوانتر و زیباترین باشید، چه بخواهید از شر برخی از چروک خود خلاص شوید: تزریق بوتاکس یکی از راه‌حل‌های محبوب برای برخی بیماران است. بعنوان یک قانون کلی، اکثر بیماران بخاطر خلاصی از چروک صورت می‌خواهند از بوتاکس استفاده کنند. هدف از این عمل کمک به حفاظت از صورت و بخشیدن طراوات و نرمی به صورت شماست. بر کسی پوشیده نیست که جراحی بطور روزافزونی برای خلاصی از چروک، خطوط پنجه کلاغی و سایر مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که بسیاری از بیماران به دنبال تزریق بوتاکس هستند تا این مشکلات را برطرف کنند.

هرچند، یکی از ویژگی‌هایی که بیماران درباره آن‌ها از پزشک می‌پرسند، برطرف شدن خطوط اخم است.

 

  آیا شما کاندید مناسبی برای استفاده از بوتاکس برای خطوط اخم هستید؟

بوتاکس تنها برای افراد 18 سال و بزرگتر توصیه می‌شود. هم مردان و هم زنانی که به خطوط اخم متوسط تا شدید دچار هستند ممکن است از لیفت ابرو با بوتاکس بهره ببرند. افرادی که بدنبال تزریق بوتاکس برای خطوط اخم خود هستند، باحتمال زیاد پیش از این از داروهای بدون نسخه استفاده کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. این نوع از لیفت ابرو بهترین روش برای پوست‌های افتاده است که بطرز چشمگیری می‌تواند با این نوع لیفت عضله ترمیم شود. پیش از استفاده از این عمل، باید با پزشک خود مشورت نمایید. در این جلسه، پزشک تمام فاکتورهای خطر شخصی شما را بررسی خواهد کرد.

در صورت بارداری یا شیردهی احتمالاً کاندید مناسب برای استفاده از تزریق بوتاکس نیست. سمومی که در این تزریقات استفاده می‌شود می‌تواند به کودکان و نوزادان بدنیا نیامده مضر باشد. ( برگرفته از سایت کلینیک تخصصی پوست و مو رازی)

 

دلیل ایجاد خط اخم پیشانی چیست؟

32

خطوط اخم یکی از متداول‌ترین نشانه‌های پیری است، هر چه سن شما بالاتر می‌رود، احتمالاً بالأخره به آنها دچار خواهید شد. این خطوط از کشیدن ابروها به سمت یکدیگر بوجود می‌آید و از آنجایی که این کار را انسان‌ها هر از چند گاهی انجام می‌دهند، پس دور از انتظار نیست که با بالا رفتن سن این چروک بصورت دائمی در صورت باقی بمانند. اگر از آن دسته افرادی هستید که غالباً اخم می‌کنید یا برای نگاه کردن به تلویزیون و سایر نمایشگرها به چشمان خود فشار می‌آورید، بیش از سایرین مستعد خطوط اخم هستید، هرچند هر کسی می‌تواند به این چروک دچار شود و بیشتر افراد نیز، حداقل در سطحی، به این چروک‌ها دچار خواهند شد.

مصارف بوتاکس چیست؟

بجز آن کاربردی که همه از بوتاکس سراغ دارند، درمان بلفارواسپاسم (اسپاسم چشم) و استرابیسم (لوچی چشم‌ها)، این محصول کاربردهای زیبایی نیز دارد.  مصارف زیبایی بوتاکس برای بهبود ظاهر خطوط ظریف و چروک سطحی بین دو ابرو ناشی از اخم کردن روزانه و همچنین میگرن است.  حالات صورت همچون لبخند، اخم یا ریز کردن چشم‌ها نیزمی‌تواند باعث ایجاد چروک شود و بوتاکس در این نواحی بسیار موثراست.  در صورتی که نشانه‌های اولیه پیری در صورتتان نشسته است یا اگر حالات چهره شما باعث ظاهر شدن چروک‌های زودرس در صورت شما شده است، در این صورت بوتاکس کاملاً برای شما مناسب است.  همچنین از بوتاکس برای جلوگیری از چروک نیز استفاده می‌شود، که با مانع شدن از حالات چهره‌ای که باعث بروز چروک می‌شوند این کار میسر است.

بوتاکس چگونه برای خطوط اخم کار می‌کند؟

33

به نقل از کلینیک زیبایی رازی معمولاً مغز پیام‌های الکتریکی را به عضلات می‌فرستد آنها منقبض شده و حرکت کنند.  پیغام الکتریکی از طریق ماده‌ای به نام استیل کولین منتقل می‌شود.  بوتاکس با مهار کردن ترشح استیل کولین کار می‌کند و در نتیجه، عضله دیگر پیغام منقبض شدن را دریافت نمی‌کند.  به عبارت دیگر اسپاسم‌ها یا حرکات ماهیچه‌ای که می‌تواند باعث چروک افتادن در صورت شود، پس از تزریق بوتاکس متوقف شده یا بطرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.  بیماران گاهی اوقات می‌گویند تأثیرات این تزریق در ناحیه تحت درمان همچون "فلج شدن" موقتی آن است.

بیماران مبتلا به هیپر هیدروز (تعریق بیش از حد) نیز می‌توانند با تزریق بوتاکس بصورت موقتی از این اختلال خلاصی یابند.  بوتاکس در نواحی‌ای که بیش از حد عرق می‌کنند همچون زیر بغل، پشت زانو یا کف دست تزریق می‌شود، بوتاکس ترشح استیل کولین را در نزدیکی غدد تعریق مهار می‌کند که این ماده باعث تعریق بیش از حد می‌شود.

چند یونیت بوتاکس برای خطوط اخم نیاز است؟

به منظور درمان خطوط اخم، پزشک باید تعیین کند به چه تعداد یونیت بوتاکس نیاز است. این امر می‌تواند به وضعیت خاص شما متغیر باشد، البته عوامل مختلفی واجود دارد که می‌تواند بر تعداد نهایی یونیت‌ها تأثیر گذار باشد. این عوامل عبارتند از:

  • رنگ پوست

  • بافت پوست

  • سن

  • جنسیت

  • شدت خطوط اخم

  • تناوب درمان

همانطور که می‌بینید، موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند در درمان‌های بوتاکس برای افراد تغییر ایجاد کند. به همین خاطر ضروری است که همیشه در مورد وضعیت خود با پزشک صحبت کنید تا بهترین مسیر درمانی را برای شما مشخص کند.

هرچند، در اکثر موارد، انتظار می‌رود که در اکثر موارد حداقل بین 20 تا 25 یونیت بوتاکس برای اولین درمان خطوط اخم نیاز باشد. این مقدار اندکی کمتر از آن مقداری است که بیشتر بیماران نیاز دارند، ولی اکثر متخصصین احساس می‌کنند که بهتر است که در اولین جلسه درمان کمتر از حد نصاب استفاده شده و جانب احتیاط رعایت شود، اینگونه راحت‌تر است که این مقدار کمتر از حد نصاب را ترمیم کرد.

به یاد داشته باشید، که فارغ از تعداد یونیت‌هایی که برای شما استفاده می‌شود، باید چند روز صبر کنید تا تغییر قابل توجهی در صورت شما ایجاد شود. تغییرات یک شبه رخ نمی‌دهد، به همین خاطر در اولین جلسه درمان صبور باشید.

این درمان به چند مراجعه نیاز دارد؟

34

شاید از خود بپرسید که به چند جلسه درمانی بوتاکس نیاز خواهید داشت تا مقدار مناسبی از یونیت‌ها را دریافت کنید. یونیت‌ها و جلسات با هم فرق دارند؛ یونیت صرفاً برای اندازه‌گیری تزریقات بوتاکس استفاده می‌شود. یک تزریق حاوی مقدار معینی از یونیت‌های بوتاکس است و این مقدار می‌تواند بسته به نوع تزریق نیز تغییر نماید.

برای مثال، وقتی برای اولین جلسه درمانی خطوط اخم مراجعه می‌کنید، احتمالاً در یک تزریق حدوداً 20 یونیت از بوتاکس وجود دارد. این مقدار در یک جلسه به فرد تزریق می‌شود. سپس باید حدود چهار ماه بعد مجدداً مراجعه کنید تا درمان خود را در جلسه جدید ادامه دهید.

تنها یک جلسه برای هر درمان نیاز است، ولی شاید از شما خواسته شود تا بطور منظم به پزشک مراجعه کنید تا ظاهر خود را که در طی درمان به آن رسیده‌اید، حفظ شود. به عبارت دیگر اگر می‌خواهید خطوط اخم دیگر بازنگردند، باید برنامه درمانی خود را ادامه دهید و بطور منظم برای انجام تزریق به پزشک مراجعه کنید.

همیشه آن تعداد یونیت و جلسه‌ای که پزشک توصیه می‌کند را تکمیل کنید. اگر فکر کنید با انجام جلسات کمتر یا تزریق یونیت‌های کمتر پول خود را صرفه‌جویی می‌کنید، به احتمال خیلی زیاد در دراز مدت پول بیشتری را نیز هزینه خواهید کرد، زیرا درمان به اندازه‌ای که موثر واقع شود دوام نخواهد داشت.

بوتاکس چقدر دوام دارد؟

اثرات بوتاکس حدوداً سه ماه بعد از تنها یک جلسه درمانی بوتاکس باقی می‌ماند و باعث نرم شدن پوست و بهبود خطوط ظریف و چروک ظاهری در نواحی تحت درمان می‌شود.  وقتی که اثرات بوتاکس شروع به از بین رفتن می‌کند، بصورت خیلی تدریجی محو شدن اثرات آن را خواهید دید.  در این مرحله شما برای درمان بعدی خود مراجعه خواهید نمود.  بوتاکس بارها و بارها خود را در برطرف کردن خطوط و چروک ظاهری ثابت کرده است. بیماران گزارش کرده‌اند که در طی یک جلسه درمانی ظاهراً خطوط صورتشان از بین رفته و پوست نرمی سابق خود را بازیافته است.

خطرات، عوارض و تداخلات

با توجه به مکانیسم عمل منحصربفرد بوتاکس، این ماده، دوز بعد از دوز، تسکین مداومی را به بیمار خواهد بخشید.  تا جایی که اثرات طولانی مدت این عمل مورد توجه است، معمولاً درمان با بوتاکس را می‌توان بی نهایت بار تکرار کرد

  • اگر باردار هستید، یا از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستید.  زنان باردار نباید بوتاکس تزریق کنند.

  • اثرات بوتاکس می‌تواند با مصرف نوع خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها (همچون آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید) یا سایر داروهایی که با انتقال عصبی عضلانی تداخل دارد، افزایش یابد. 

  • مطمئن باشد که تمام بیماری‌های سابق خود و هر دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را پیش از انجام هرگونه تزریق با پزشک خود در میان بگذارید.

  • بوتاکس می‌تواند منجر به سردرد موقتی، هماتومی (توده‌ای از خون لخته شده که در بافت، اندام یا فضای بدن در نتیجه فرسودگی عروق خونی تشکیل می‌شود)، اکتروپیون (بیرون زدگی غیر معمول یک بخش همچون پلک)، دیپلوپیا (اختلال بینایی که در آن بخاطر عدم تعادل در حرکات عضلات چشم دو تصویر به جای یک تصویر دیده می‌شود، که به آن دوبینی نیز گرفته می‌شود) کبودی و پتوز موقتی پلک شود.

چگونه میتوان از عوارض بوتاکس جلوگیری کرد؟

لطفاً در صورت ابتلا به آریتمی قلبی، برونش اسپاسم (آسم)، اسفنکتر ضعیف مقعد و سایر ضعف‌های محتمل عضلانی، یا تحت درمان نئوستیگمین بودن به پزشک خود مراتب را اطلاع دهید.

گزینه دیگر قطره آستیل کولین کلوراید خوراکی است که در داروخانه‌های سطح شهر نیز یافت می‌شود.  لطفاً هر یک از این گزینه‌ها را پیش از در نظر گرفتن مصرف نمودن آنها با جراح خود در میان بگذارید. همچنین در صورتی که از آنتی بیوتیک‌های قدرتمندی استفاده می‌کنید، شاید از بین رفتن اثر تزریق بوتاکس در شما در مقایسه با کسانی که از این داروها استفاده نمی‌کنند متفاوت باشد.  معمولاً توصیه می‌شود که تا هنگامی که دوره مصرف آنتی‌بیوتیک را به اتمام رساندید برای تزریق بوتاکس دست نگه دارید. همچنین در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید با پزشک خود صحبت کنید زیرا این دارو تأثیرات بوتاکس را افزایش می‌دهد.

هزینه بوتاکس برای خطوط اخم چقدر است؟

هزینه تزریق بوتاکس به دو طریق محاسبه می‌شود: یا بر حسب یونیت‌های مصرفی، یا بر حسب ناحیه تزریق برای مثال برای لیفت ابرو، پزشک اندکی بیشتر از معمول از تزریقات استفاده می‌کند. این امر در مقایسه با عمل‌های کوچکتری همچون چروک دور چشم که با نام چروک پنجه کلاغی شناخته می‌شوند، در نظر گرفته شده است.