​سوئیچ شبکه چیست ؟

سوئیچ شبکه ، دستگاهی است که در شبکه ها به منظور برقراری ارتباط بین چندین دستگاه مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله می تواند دستگاه های مختلفی همچون کامپیوتر ، پرینتر ، اسکنر ، فکس و ... را به یکدیگر متصل نموده و امکان ارسال و دریافت داده ها را بین این دستگاه ها فراهم آورد . همچنین از سوئیچ شبکه می توان به منظور برقراری ارتباط بین چندین دوربین مداربسته و دستگاه های ذخیره ساز استفاده نمود. در این مقاله همراه اوج گستران باشید تا اطلاعاتی درباره خرید سوئیچ شبکه در اختیار شما قرار گیرد .

خرید سوئیچ شبکه

برای انتخاب و خرید سوئیچ شبکه مناسب در یک لایه کاری و درون یک شبکه مشخص، باید اطلاعات دقیقی نظیر جریان ترافیک، کاربران، سرورهای داده و ... را در اختیار داشته باشید. چنانچه یک متخصص شبکه باشید بررسی نیاز شبکه برای شما بسیار ساده خواهد بود ، اما اگر اطلاعات کافی در زمینه شبکه و IT نداشته باشید ، هنگام خرید سوئیچ شبکه می بایست به چندین مورد توجه کنید ، که در ادامه به آن می پردازیم .

  • تعداد پورت سوئیچ شبکه

  • سرعت پورت سوئیچ شبکه

·تکنولوژی POE در سوئیچ شبکه

·پورت های UpLink در سوئیچ شبکه

·مدیریتی و غیر مدیریتی بودن سوئیچ شبکه

·لایه کاری سوئیچ شبکه

2

تعداد پورت سوئیچ شبکه

 

اولین مسئله که در خرید سوئیچ شبکه می بایست در نظر گرفته شود ، تعداد پورت های سوئیچ شبکه می باشد . پورت ها ، درگاه هایی هستند که داده ها به آن ها وارد یا خارج می شوند و هر کدام دارای شماره ی منحصر به فردی هستند . تعداد این پورت ها در سوئیچ های مختلف ، متفاوت می باشد که بسته به نیاز ، سوئیچ مناسب انتخاب و مورد استفاده قرار میگیرد . انواع مختلف سوئیچ شبکه بر اساس تعداد پورت ها عبارتند از:

  • سوئیچ شبکه 5 پورت
  • سوئیچ شبکه 8 پورت
  • سوئیچ شبکه 10 پورت
  • سوئیچ شبکه 16 پورت
  • سوئیچ شبکه 24 پورت
  • سوئیچ شبکه 48 پورت
  • سوئیچ شبکه 52 پورت

در صورتی که تعداد دستگاه های قابل اتصال به شبکه زیاد باشد ، از سوئیچ هایی که پورت بیشتری دارند ، استفاده می شود و در صورتی که دستگاه های کمتری وجود داشته باشد، تعداد پورت های کمتر پاسخگوی نیاز شبکه خواهد بود .

سرعت پورت سوئیچ شبکه

سرعت سوئیچ ، نشان دهنده حجم داده هاییست که می تواند در شبکه منتقل شود . از نظر سرعت ، 3 دسته بندی کلی برای سوئیچ ها وجود دارد که شامل سوئیچ های 10/100 ، سوئیچ های 10/100/1000 و سوئیچ های 10G  می باشند. سوئیچ های 10/100 به دلیل حجم داده ی نسبتا کمی که انتقال می دهند در شبکه های کوچک و یا در شبکه های خانگی کاربرد دارند. سوئیچ شبکه های 1000 مگابیتی نیز علاوه بر شبکه های بزرگ ، در شبکه های کوچک نیز استفاده می شوند و مناسب مکان های نسبتا بزرگ هستند . سوئیچ های 10G که  به سوئیچ های پر سرعت معروف هستند ، جهت مصارف بزرگ و صنعتی مناسب می باشند . این نوع سوئیچ ها در مکان هایی که حجم داده های ارسالی زیاد می باشد و یا مدت زمان ارسال داده ها مهم است، استفاده می شوند.

ذکر این نکته ضروری است که سوئیچ های شبکه ممکن است از چندین سرعت پشتیبانی کنند؛ به طورمثال یک سوئیچ شبکه 16 پورت ممکن است دارای 16 پورت 10/100 مگابیت بر ثانیه باشد و 2 پورت UpLink به منظور بهره گیری از سرعت 1000 و یا فیبرنوری در آن تعبیه شده باشد .

تکنولوژی POE در سوئیچ شبکه

تکنولوژی POE یا Power Over Ethernet ، باعث می شود کابل شبکه مانند کابل برق عمل کند و علاوه بر انتقال داده ، برق مورد نیاز سوئیچ را تامین نماید . در واقع این تکنولوژی برق مورد نیاز دستگاه هایی مانند سوئیچ شبکه ، دوربین مداربسته ، IP PHONE ، رادیو دیتا ها و ... را تامین می نماید و باعث کاهش هزینه های راه اندازی می شود زیرا نیاز به کابل برق جداگانه را از بین می رود.

توجه داشته باشد که ممکن است تمامی یا تعدادی از پورت های یک سوئیچ شبکه دارای قابلیت PoE باشند و الزاما سوئیچ ها این قابلیت را ندارند .

پورت های UpLink در سوئیچ شبکه

در برخی سوئیچ ها پورت های اضافی به منظور افزایش قابلیت های سوئیچ شبکه ، تعبیه می شود . این پورت ها می توانند پورت های SFP و یا پورت های گیگ باشند . پورت های SFP قابلیت استفاده از سوئیچ در بستر فیبر نوری را فراهم می کنند . همان طور که می دانید این پورت ها داده های الکتریکی را به داده های نوری تبدیل می کنند و سرعت ارسال داده ها را بسیار افزایش می دهند . پورت های گیگ نیز امکان بهره گیری از سرعت بالا را فراهم می کنند .

مدیریتی و غیر مدیریتی بودن سوئیچ شبکه

سوئیچ های مدیریتی قابلیت های ویژه ای را جهت کنترل ترافیک شبکه و اعمال تنظیمات خاص ارائه می دهند . این سوئیچ ها دارای امکاناتی چون پیکربندی ، کنترل از راه دور ، تنظیم پورت ها از نظر نرخ ارسال داده و سرعت و ظرفیت ، ایجاد VLAN ، ایجاد TRUNK ، مانیتور کردن داده های عبوری و ... می باشند . کاربرد این سوئیچ ها در شبکه های بزرگ و یا شبکه هایی است که پهنای باند زیادی نیاز دارند . سوئیچ های غیر مدیریتی فاقد تمامی امکانات ذکر شده می باشند و بدون نیاز به اعمال تنظیمات خاص ، تمامی دستگاه های شبکه را به هم متصل کرده و اجازه برقراری ارتباط بین این دستگاه ها را فراهم می کنند .

لایه کاری سوئیچ شبکه

اولین سری از سوئیچ ها که جایگزین هاب های قدیمی می باشند ، در لایه یک شبکه فعالیت می کنند و از امکانات محدودی برخوردار هستند . سوئیچ های لایه 1 کارکرد مشابهی با هاب ها دارند و مهمترین تفاوت این دو ، در پردازنده ی قوی و درصد پایین خطا در سوئیچ ها می باشد . سوئیچ های لایه 2 مسیریابیِ بسته های دریافتی را به کمک جدول MAC انجام می دهند و سوئیچ های لایه 3 مسیر یابی را به کمک جدول MAC و جدول IP انجام می دهند و برخی از قابلیت های روترها را دارند . بنابراین سرعت ارسال و دریافت بسته در سوئیچ های لایه 3 بیشتر می باشد . همچنین تمامی سوئیچ های لایه 3 به صورت مدیریتی می باشند و از تمامی امکانات سوئیچ ها مدیریتی که در بالا اشاره شد برخوردارند .

 

شرکت های زیادی اقدام به تولید سوئیچ شبکه نموده اند . سوئیچ های سیسکو بهترین و پرفروش ترین سوئیچ های شبکه می باشند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم .

3

 

سوئیچ سیسکو

کمپانی سیسکو یکی از معروف ترین شرکت های تولید کننده تجهیزات شبکه می باشد. همان طور که میدانید پایداری شبکه و امنیت بسیار بالا در سوئیچ های سیسکو آن ها را به محبوب ترین سوئیچ های دنیا تبدیل نموده است. این برند معتبر با در نظر گرفتن نیازهای کاربران در سطوح مختلف انواع مختلفی از سوئیچ شبکه را در سری های مختلف روانه بازار نموده است . این سری ها شامل سری 2950 ، 2960 ، 3560 ، 3650 ، 3750 ، 3850 می باشند . هر کدام از این سری ها دارای ویژگی هایی هستند که در ادامه ویژگی های کلی هر کدام را بیان می کنیم .

سوئیچ های سیسکو سری 2960

سوئیچ های سری 2960 جز محبوب ترین سوئیچ های شبکه می باشند و در رده ی سوئیچ های مدیریتی قرار دارند . این سوئیچ ها در لایه 2 شبکه فعالیت می کنند و مسیریابی بسته های اطلاعاتی را بر اساس جدول MAC انجام می دهند . مصرف برق در این سوئیچ ها به صورت بهینه می باشد و بیشتر این سوئیچ ها از قابلیت های Stackable و Standalone بهره می برند . تمامی سوئیچ های این رده دارای پورت SFP می باشند و امکان اتصال به بستر فیبر نوری را فراهم می کنند. همچنین طول عمر این سوئیچ ها بسیار بالا می باشد . پر فروش ترین سوئیچ های 2960 :

4

سوئیچ های سیسکو سری 3560

سوئیچ های سری 3560 در لایه 3 شبکه فعالیت می کنند و مسیریابی بسته ها را به کمک جدول MAC و آدرس IP انجام می دهند . بنابراین سرعت این سوئیچ ها در ارسال و دریافت داده ها بسیار بالا می باشد . این سوئیچ ها از قابلیت استک کردن پشتیبانی نمی کنند . پر فروش ترین سوئیچ های 3560 :

5

سوئیچ های سیسکو سری 3650

این سوئیچ ها به دلیل دارا بودن تکنولوژی Wireless  و Wired در کنار هم ، پهنای باند بالایی را تحت پوشش قرار می دهند . این سوئیچ ها دارای قابلیت های مفیدی مانند Flexible netflow ،  QoS ،  CiscoTrustSec ، MACsec encryption ، cisco ios XE software ، Stack می باشند که آنها را به سوئیچی قدرتمند تبدیل نموده است . از این سوئیچ ها بیشتر در دیتاسنترهایی که امنیت آنها در اولویت می باشد ، استفاده می شود .

سوئیچ های سیسکو سری 3750

این سوئیچ ها دارای کارکرد لایه 3 می باشند و می توانند از پروتکل های روتینگ مانند RIP, EIGRP,OSPF جهت مسیریابی استفاده نمایند . مهمترین ویژگی این سوئیچ ها ، قابلیت استک کردن آنها می باشد که امکان توسعه شبکه را فراهم می آورند . کاربرد این سوئیچ های کاتالیست ، بیشتر در سازمان ها و صنایع می باشد و انعطاف پذیری بالایی دارند . پرفروش ترین مدل این خانواده سوئیچ های 3750-24s-E و 3750-48s-e هستند . پر فروش ترین سوئیچ های 3750 :

6

سوئیچ های سیسکو سری 3850

این سری از سوئیچ ها نیز تکنولوژی Wireless و Wired را در کنار هم دارند و می توانند پهنای  باند بالایی را در اختیار شما قرار دهند . این سوئیچ ها به سوئیچ های لایه 3 معروف هستند و در حال حاضر به صورت NEW ORGINAL عرضه می شوند . مهمترین قابلیت این سوئیچ ها ، قابلیت استک کردن و امنیت بسیار بالای آنها می باشد . کاربرد این سوئیچ ها نیز در مکان هایی است که ترافیک شبکه بسیار بالا است . پر فروش ترین سوئیچ های 3850 :

7پ

سوئیچ های اسمال بیزینس – Small Business

سوئیچ های کاتالیست سیسکو به دلیل کیفیت بالایی که دارند ، با قیمت نسبتا بالایی عرضه می شوند . در برخی مواقع نیاز به استفاده از سوئیچی کوچک با قدرت بالا می باشد . در این مواقع استفاده از سوئیچ های کاتالیست می تواند نیاز سازمان را برطرف نماید اما هزینه ها را به شدت افزایش می دهند . به همین دلیل سوئیچ های اسمال بیزینس یا SMB می توانند جایگزین سوئیچ های کاتالیست باشند . این سوئیچ ها که در رده ی سوئیچ های صنعتی قرار دارند از امکانات سوئیچ های کاتالیست برخوردار بوده و قیمت بسیار مناسب تری دارند .

شرکت اوج گستران برای تمامی سوئیچ های سیسکو ، گارانتی 18 ماهه و برای سوئیچ های SMB گارانتی 36 ماهه در نظر گرفته است . به منظور تهیه هر یک از سوئیچ ها می توانید وارد سایت https://oojgostaran.com شده و اقدام به خرید سوئیچ شبکه نمایید .

جهت دریافت مشاوره، استعلام قیمت سوئیچ شبکه و یا دریافت پشتیبانی، با شماره های زیر تماس حاصل نمایید . (امکان ارائه فاکتور رسمی نیز وجود دارد.) 021-66404214  *  021-66402392 * 021-66452755 * 021-66456031