صفر تا صد تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه حدود 9 سال به طول می انجامد. دانشگاه های پزشکی فرانسه به دلیل سطح علمی و آموزشی بسیار بالا مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است و هر ساله دانشجویان زیادی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی فرانسه به رقابت می پردازند. رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی فرانسه ارائه می شود. برای تحصیل پزشکی در فرانسه باید مدرک زبان فرانسه داشته باشید. تسلط به زبان فرانسه از شروط دانشگاه های این کشور برای پذیرش دانشجویان بین المللی می باشد. شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه کمی متفاوت تر از دیگر کشور ها می باشد. تحصیل پزشکی در فرانسه به سه دوره کلی تقسیم میشود. دوره اول  PCEM ، دوره دوم DCEM نام دارد و دوره نهایی وسوم دوره دکتری عمومی و تخصصی TCEM می باشد. در ادامه درباره هر یک از این دوره ها به صورت جداگانه توضیح داده خواهد شد.

21

رشته پزشکی در فرانسه

دوره اول (PCEM)

تحصیل پزشکی در فرانسه در دوره اول یا PCEM دو سال طول می کشد. در پایان سال اول دانشجویان باید در آزمون PACES شرکت کنند و در آن نمره قبولی کسب کنند. آزمون PACES آزمونی بسیار سخت و رقابتی می باشد که به آن کنکور هم می گویند. در حقیقت این آزمون نوعی آزمونی وروی به رشته های پزشکی می باشد. تقریبا هرسال بیست درصد از دانشجویان در فرانسه می توانند در این آزمون قبول شوند. دانشجویان در صورت مردود شدن نمی توانند وارد دوره بعدی آموزش پزشکی شوند، بنابراین باید دوباره در این آزمون شرکت کنند. هر دانشجو تنها دوبار در سال اجازه شرکت در این آزمون را دارد. دوره اول یا PCEM بین رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری یکسان می باشد. دانشجویان برای رفتن به مرحله دوم، باید مرحله PCEM را با موفقیت پشت سر بگذارند. تنها بیست درصد از دانشجویان می توانند در آزمون دوره اول نمره قبولی کسب کنند، دانشجویان برای قبولی در دوره های تحصیل پزشکی در فرانسه به سختی با یکدیگر رقابت می کنند.

دوره دوم (DCEM)

تحصیل پزشکی در فرانسه در دوره دوم یا DCEM 4 سال به طول می انجامد. دانشجویان برای ورود به دوره سوم باید آزمون های تئوری این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند. در طول سه سال آخر این دوره دانشجویان ماهانه چند صد یورو حقوق دریافت می کنند. در این چهار سال دانشجویان باید 36 ماه دوره کارورزی را در تخصص های مختلف در بیمارستان بگذرانند و در این دوره باید حداقل 36 بار دکتر شیفت باشند. در پایان این دوره، دانشجویان باید در چند آزمون دانش نظری پزشکی شرکت کنند و در این آزمون ها نمره قبولی کسب کنند. دانشجویان موفق می توانند وارد یک برنامه تخصصی شوند. نمره دانشجویان در امتحانات، تعیین کننده نوع تخصص و محل گذراندن دوره انترنی یا رزیدنسی آن ها است.

22

آزمون های پزشکی در فرانسه

دوره سوم (دکتری عمومی یا تخصصی TCEM)

دوره سوم تحصیل پزشکی در فرانسه TCEM نام دارد. این دوره برای دانشجویانی که می خواهند دکتری عمومی بگیرند سه سال و برای دانشجویانی که می خواهند تخصص خاصی مانند مغز و اعصاب، قلب و ... را ادامه دهند حدود چهار تا پنج سال به طول می انجامد. پس از اتمام این دوره دانشجویان مدرک DES را دریافت می کنند. در این دوره دانشجویان باید به مدت شش ماه در بخش های مختلف بیمارستان فعالیت کنند. در طول این شش ماه دانشجویان حدود 1336 تا 2052 یورو در ماه حقوق دریافت می کنند. در آخر دانشجویان باید یک پایان نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند.

 

23

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه نسبت به کشورهایی همچون آمریکا بسیار پایین می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه برای دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی باشند حدود 450 یورو در سال می باشد. البته هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه در دوره های مختلف، متفاوت میباشد. همچنین شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه بسیار پایین تر از دانشگاه های خصوصی آن می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاههای خصوصی فرانسه حدود 7000 یورو در سال می باشد. به علاوه تحصیل در شهرهای کوچک تر فرانسه کم هزینه تر می باشد.

افرادی که مدرک زبان فرانسه ندارند باید حدود 500 تا 700 یورو برای گذراندن دوره های زبان فرانسوی در یکی از کالج های کشور فرانسه هزینه کنند.  

هزینه زندگی در شهرهای مختلف فرانسه متفاوت می باشد. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ فرانسه همچون پاریس بیشتر از هزار یورو در ماه می باشد. اما در شهرهای کوچکتر هزینه زندگی به مراتب کمتر است. تامین هزینه تحصیل در فرانسه برای بسیاری از دانشجویان بین المللی مقدور نمی باشد. دانشجویانی که توانایی پرداخت هزینه های تحصیلی و زندگی در فرانسه را ندارند می توانند از بورسیه هایی تحصیلی که هر ساله توسط دولت فرانسه ارائه می شود استفاده کنند. برای اینکه بتوانید برای پزشکی در فرانسه بورسیه بگیرید، باید معدل بالا و مدرک زبان فرانسه داشته باشید. دانشجویان زیادی برای گرفتن بورسیه از دانشگاه های پزشکی فرانسه اقدام می کنند. بنابراین هرچه رزومه تحصیلی بهتری داشته باشید شانس شما برای اخذ بورسیه بیشتر می شود.

نتیجه گیری :

24

در پایان بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای مهاجرت به یکی از موسسات حقوقی مهاجرت رسمی در کشور ایران مراجعه کنید. موسسه حقوقی Go2TR توانسته با جذب بیش از ۳۵۰  هزار نفر دنبال کننده در شبکه اجتماعی خود اطلاعات گسترده ای در زمینه مهاجرت برای علاقمندان تولید نماید.

 

منابع

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Medical_education_in_France
  2. https://careertrend.com/how-6669521-become-doctor-france.html
  3. https://www.medical-colleges.net/medical-schools-abroad/medical-schools-in-europe/study-in-france/
  4. https://www.medical-colleges.net/medical-schools-abroad/medical-schools-in-europe/study-in-france/