معرفی و آشنایی با مساجد مالزی در تور سفر باتو

 مساجد مالزی در تور های مالزی  هم از معماری اصیل این کشور بهره برده است و هم از معماری اسلامی و هم اینکه در ساخت و ساز مسجد های جدید از تکنولوژی جدید هم بهره گرفته شده تا این مساجد در کنار زیبایی های معماریی قدیمی وتزیینات معماری سنتی از امکانات جدید هم برای رفاه مردمی که به این مسجد ها می آیند استفاده شده است. البته در کشور مالزی حجاب اجباری نیست اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای ورود به مساجد خانم ها باید روسری به سر داشته باشند و لباس مناسب داشته باشند و آقایان هم لباس مناسب داشته باشند و همه باید پیش از ورود به مسجد کفش های خود را درآورند. اکنون به معرفی بعضی از این مسجد ها می پردازیم.

مسجد ظهیر

به گزارش سفر باتو ، اگر در مسیر مجمع الجزایر لانکاوی هستید حتما برای دیدن مسجد ظهیر توقف کنید مسجد ظهیر یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد در مالزی است که در ایالت کداح قرار دارد و در سال هزار و نهصد و دوازده ساخته شده است. گنبد ها و مناره های این مسجد به قدری زیبا هستند که آن را یکی از ده مسجد زیبای جهان می شناسند. معماری این مسجد ترکیبی از معماری قدیمی مالزی و معماری اسلامی می باشد و در نوع خود مسجد ظهیر را می توان یک نمونه برای ممعماری کشور مالزی دانست. ساخت مسجد ظهیر مرهون تلاش های پادشاه آنزمان مالزی می باشد و در مکانی ایجاد شده که محل دفن سربازان کشته شده کداح است. هر سال در این مسجد مسابقات قرآن خوانی دولتی برگزار می شود.

مسجد ملی مالزی

این مسجد بزرگ در مساحتی به اندازه پنجاه و سه هزار متر مربع و در میان باغی زیبا و درست در مرکز شهر قرار گرفته است بنای اولیه این مسجد در سال هزار و نهصد و شصت و پنج ساخته شده است و بعد ها در سال هشتاد و هفت میلادی بازسازی گشته است. این مجموعه بیشتر از بتن ساخته شده و یک مناره دارد و در داخل آن حدود شانزده هزار نفر جای می گیرند امروز این مسجد با کاشی های سبز و آبی و منارهای به ارتفاع هفتاد و سه متر از دور می درخشد و در حیاط آن فواره های دوست داشتنی زیادی است که می توانید از دیدن آن لذت ببرید.

مسجد دولتی پنانگ

ساخت مسجد دولتی پنانگ مالزی به دهه هشتاد میلادی برمی گردد و از مساجدی است که در آن از طراحی مدرن استفاده شده است. جالب است که بدانید این مسجد در واقع توسط  یک معمار برزیلی ساخته شد در جایی که گنبد پیازی شکل آن کار خلاقانه یک معمار فلیپینی بود که به خوبی چند فرهنگه بودن مالزی را نشان می دهد. در این مسجد مدرن حدود پنج هزار نفر جای می گیرند اما سالن نمازگزاران فقط به روی مسلمانان باز میشود کسانی که وارد این سالن می شوند لوسترهای باشکوهی را در داخل آن می بینند این مسجد در بخش غربی شهر جورج تاون مالزی قرار دارد و در روزهای جمعه معمولا شلوغ تر است.

مسجد پوترا، کوالالامپور

با اینکه مسجد پوترا در کنار ساختمان بردانا پوترا و دریاچه پوتراجایا قرار دارد ولی هرگز تحت تاثیر جاذبه های معروف اطراف خود نبوده است این مسجد به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های شهر اداری پوترا جایا در کوالالامپور جایگاه ویژه ای دارد در معماری این بنا از طرح های ایرانی استفاده شده است که این الگوگیری را به خوبی می توانید در گنبد بزرگ صورتی و منحنی های آن مشاهده کنید. وقتی در این مسجد قدیمی قدم می زنید انگار وارد یکی از مساجد خاورمیانه شده اید با اینحال عناصری از معماری سنتی مالزی هم در طراحی آن به کار رفته است.

مسجد سلطان ابوبکر ایالت جوهور

مسجد سلطان ابوبکر از مساجد قدیمی است که در میان سال های هزار و هشتصد و نود و دو تا هزار و نهصد میلادی با نظارت سلطان ابوبکر ساخته شده است ساختمان این مسجد معماری موروها را دارد و بعضی ها می گویند که مناره های آن شبیه برج ساعت بریتانیا است این مسجد بسیار زیبا و با شکوه به خصوص در هنگام شب که بر روی تپه مشرف تنگه جوهور به صورت بنایی چراغانی شده نمایان می شود دل هر رهگذری را با خود می برد و چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. لازم به ذکر است که مسجد سلطان ابوبکر ظرفیت دو هزار نمازگزار را دارا می باشد. مطلب فوق رپورتاژ خبری است.