برای موفقیت در اسپیکینگ آزمون آیلتس به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

 اما در حقیقت بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس برای شما می تواند آسان ترین قسمت برای افزایش نمره ایلتس شما باشد. شاید به این فکر کرده باشید که چگونه می توانید امتیاز خوبی در این بخش از آزمون کسب کنید، به همین جهت کلاس آیلتس آموزش زبان دایلو را به شما پیشنهاد می دهیم تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی، عملکرد خود را در مهارت اسپیکینگ آیلتس بهبود بخشید.

بسیاری از داوطلبین آیلتس بیان می کنند که تست مهارت اسپیکینگ بسیار غیر قابل پیش بینی است و زمان کافی برای برنامه ریزی و ارائه پاسخ مطلوب به سوالات را نخواهند داشت. همچنین، مسئله دیگری که موجب نگرانی زبان آموزان می شود، میزان استرس آن ها در روز آزمون می باشد.

این مسئله درست است که تست اسپیکینگ غیر قابل پیش بینی می باشد. اما به خاطر داشته باشید که کلیه شرکت کنندگان تا حدی اضطراب دارند و زمان زیادی برای فکر کردن به پاسخ های خود نخواهند داشت. ممتحنین آیلتس کاملا نسبت به این مسئله آگاه هستند و از شما انتظار ندارند که همانند افراد بومی انگلیسی زبان به طور کاملا روان صحبت کنید. حتی از شما این انتظار که پاسخ های بسیار عمیق و منطقی به سوال ها بدهید را نیز ندارند.

به خاطر داشته باشید که در تست مهارت اسپیکینگ آیلتس، توانایی شما در موارد زیر سنجیده می شود:

  • بتوانید بدون مکث و به صورت روان صحبت کنید.
  • از طیف متنوعی از کلمات و عبارت های انگلیسی استفاده کنید.
  • اشتباهات گرامری کمتری داشته باشید.
  • کلمات و عبارت ها را به طور صحیح تلفظ کنید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که کیفیت پاسخ های شما به سوالات اسپیکینگ در حد مطلوب است و بتوانید حداقل امتیاز 7 را کسب کنید، توصیه می کنیم که از تجربه و دانش برترین اساتید آیلتس آموزش زبان دایلو بهره بگیرید و بهترین مسیر را برای موفقیت خود انتخاب کنید.

انجام تمرین های موثر موجب می شود که شما به خوبی برای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس آماده شوید. در زیر به یکسری نکات مهم که موجب گرفتن نمره بیشتر در تست مهارت اسپیکینگ می گردد اشاره می کنیم.

1. سعی کنید که به طور روان و راحت صحبت کنید:

همانند وقتی که به طور طبیعی درباره موضوعی صحبت می کنید، بهتر است که مطالب مورد نظر خود را بیان کنید و خیلی نگران جلوگیری از اشتباهات گرامری و استفاده از کلمات و عبارت های پیچیده نباشید. بسیار اهمیت دارد که بتوانید روان صحبت کنید. اما از طرف دیگر نسبت به کیفیت ساختار جملات خود بی اهمیت نباشید. لازم است که بتوانید تعادلی میان سریع و بی دقت صحبت کردن و آهسته و صحیح صحبت کردن خود ایجاد کنید.

2. به تمرین کردن نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس بپردازید:

به طور معمول در جلسه تست مهارت اسپیکینگ، از شرکت کنندگان درباره موضوعات رایج همانند شغل، تحصیل، ورزش، خانواده و غیره سوال می شود. پس بهتر است که قبل از آزمون در تمرینات خود، به سوالات مرتبط با چنین مباحثی بتوانید به خوبی پاسخ دهید تا ایده خوبی از مطالب گوناگونی که به احتمال زیاد درباره آن صحبت خواهید کرد بدست آورید. برای شما بسیار جالب خواهد بود که بدانید پاسخ دهی به برخی از سوالات تا چه میزان ساده و آسان می باشد.

کافیست که کلمات و عبارت های مرتبط را به خوبی یاد بگیرید و پاسخ خود به سوال ها را به طور کامل متوجه شوید.

3. در صورتی که سوالی را متوجه نشدید، بپرسید:

در جلسه آزمون سعی نکنید که پاسخ های غیر مرتبط به سوالات بدهید. اگر که سوالی را به خوبی متوجه نشدید، می توانید از ممتحن خود درخواست کنید که آن را مجددا تکرار کند. شما با انجام این کار هیچ امتیازی از دست نخواهید داد و متوجه نشدن سوال به دلایل گوناگون در میان افراد بومی که به یک زبان صحبت می کنند، مسئله ای کاملا رایج می باشد.

اما این به این معنا نیست که پس از پرسش هر سوال، از ممتحن خود بخواهید که آن را مجددا تکرار کند! اگر که شما سوال های زیادی را متوجه نشوید، احتمالا به دلیل ضعیف بودن زبان انگلیسی شما می باشد که در چنین حالتی از شما امتیاز کسر می گردد.

4. سعی کنید که به سوالات پرسیده شده پاسخ های بلند بدهید:

برای اینکه بتوانید نشان دهید که سطح مهارت اسپیکینگ شما بالاست، لازم است که سعی کنید پاسخ های کامل و بلند به سوالات بدهید و بیشتر از ممتحن خود صحبت کنید. اگر که از شما سوالی با استفاده از یک جمله پرسیده شود، بهتر است که شما در پاسخ به سوال از بیش از 2 یا 3 جمله استفاده کنید.

برای مثال اگر که از شما پرسیده شود "آیا در طول هفته ورزش می کنید؟"، سعی نکنید که تنها بگویید "خیر، من ورزش کردن را دوست ندارم" یا "بله در طول هفته چندین بار ورزش می کنم". بلکه بهتر است بیشتر توضیح دهید. به عنوان مثال بهتر است بیان کنید "بله در طول هفته چندین بار ورزش می کنم. یکی از ورزش هایی که به طور رایج انجام می دهم والیبال است که از دوران مدرسه به آن بسیار علاقه مند بوده ام".

دقت داشته باشید که در هنگام صحبت کردن، اگر که متوجه شدید که جمله ای را اشتباه بیان کرده اید، ناگهان دچار اضطراب نشوید و سعی کنید که به طور طبیعی مجددا آن را به شکل صحیح بیان کنید. در صورتی که نمی توانید اشتباه خود را اصلاح کنید، به صحبت های خود ادامه دهید و بدانید که تنها به دلیل چند اشتباه جزئی امتیازی را از دست نخواهید داد.

5. در هنگام صحبت کردن، پاسخ های حفظی بیان نکنید:

ممتحنین اسپیکینگ آیلتس می توانند متوجه شوند که سطح مکالمه زبان انگلیسی شما آیا به شکل طبیعی خوب است و یا اینکه شما پاسخ های برخی از سوالات را از قبل حفظ کرده اید و همان را بیان می کنید. حفظ کردن پاسخ ها، ایده خوبی نیست. بهتر است که سعی کنید عبارت های رایج و مورد نیاز را به خوبی یاد بگیرید و از آن ها بر اساس سوال پرسیده شده در صحبت های خود استفاده کنید.

با انجام تمرین های  مناسب و تقویت مهارت اسپیکینگ در کنار نظارت مدرسین خوب آیلتس نسبت به عملکرد شما و ارائه بازخورد های کاربردی، قادر خواهید بود که امتیاز مورد نظر خود را در تست مهارت اسپیکینگ آزمون آیلتس بدست آورید.