فواید خوردن آب به صورت ناشتا

یکی از بهترین عادات سلامتی که می توان روزانه انجام داد، نوشیدن یک لیوان آب هنگام ناشتا است.

شاید این نکته چندان مهم به نظر نرسد اما نوشیدن آب درست بعد از بیدار شدن از خواب بهترین زمان روز است تا این مایع بسیار ویژه به بدن برسد.

فواید نوشیدن آب در صبح ناشتا

تقریبا 50 تا 70 درصد جرم بدن ما، از جمله پوست، بافت، سلول و اندام ها از آب تشکیل شده است. کمبود آب در بدن می تواند باعث بیماری یبوست، آلرژی، فشار خون بالا و بسیاری از مشکلات دیگر برای سلامتی انسان شود..

هر روز صبحتان به صورت معمول به این شکل است: بیدار شدن، چک کردن گوشی، درست کردن صبحانه. ولی اگر به جای این کارها روزتان را با یک لیوان آب شروع کنید، فواید زیادی برای سلامت شما خواهد داشت.

سوخت و ساز بدنتان را بهبود بخشد

بر اساس مطاله ای که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده، نوشیدن آب ( حدود 300 میلی لیتر ) می تواند سوخت و ساز بدن را حدود 30 درصد افزایش دهد. نوشیدن یک لیوان آب با معده خالی، بدنتان را در مسیری قرار می دهید که از همان لحظه شروع روزتان، هضمی کارآمد تر داشته باشد..

بهبود بافت پوست و محافظت از آن

مصرف آب در حال ناشتا می تواند سلامتی و زیبایی پوست را تحریک کند. در واقع، بدن ما برای اینکه به طور صحیحی فعالیت خود را در صبح آغاز کند به رطوبت کافی نیاز دارد.

هر کسی که می خواهد برای مدت زمان طولانی جوان بماند باید آب زیادی بنوشد. نوشیدن آب به جوانسازی پوست کمک می کند. آب پوست را به خوبی هیدراته و براق نگه می دارد و پوست را، نرم، درخشان و شفاف و صاف می کند. بنابراین نوشیدن آب مخصوصاً نوشیدن آب با معده خالی بهترین و کم هزینه ترین درمان برای پیری زودرس است.

با نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن، سلول های پوست تقویت می شوند و مواد سمی تجمع یافته در آنها از بین می روند. همچنین به حفظ حالت کشسانی پوست نیز کمک می شود تا مدت طولانی تری جوان و بدون چروک بماند.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن ما، ما را از ابتلا به عفونت و بیماری ها محافظت می کند. نوشیدن روزانه آب آشامیدنی با معده خالی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به مبارزه با بیماری های مختلف مانند آنفولانزا، بیماری سرطان و بیماری هایی مانند حملات قلبی کمک می کند.

 اگر میخواهید سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود، یکی از راه های آن خوردن آب ناشتا است.

2

تامین رطوبت سیستم لنفاوی

نوشیدن آب در حال ناشتا یکی از مهم ترین توصیه های تامین رطوبت سیستم لنفاوی است و از خستگی غدد فوق کلیوی جلوگیری می کند. این غدد مسئول تولید کورتیزول است که هورمون مؤثر در برابر مقابله با استرس است.

باعث کاهش وزن می شود

آیا می دانید نوشیدن آب می تواند سوخت و ساز شما را افزایش دهد؟ نوشیدن 2 لیتر آب در هر روز می تواند انرژی شما را 96 کالری در روز افزایش دهد که به ما کمک می کند تا سریعتر وزن کم کنیم.

نوشیدن آب بعد از بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

تنظیم درجه حرارت بدن

نوشیدن آب در حالت ناشتا دمای بدن را تنظیم می کند که در این حالت انتقال مواد غذایی و اکسیژن به سلول ها بهبود می یابد.

بهبود بازده جسمانی

مصرف آب برای تضمین حرکات مفاصل، ماهیچه ها و لیگمان ها بسیار مهم است. توصیه می شود هر روز صبح آب نوشیده شود تا رطوبت کافی به بدن برسد و انرژی روزانه تامین شود.

افرادی که به طور منظم فعالیت ورزشی انجام می دهند باید مقدار بیشتری آب بنوشند تا کاهش آب بدن طی تمرینات جبران شود.

سردرد را متوقف می کند

امروزه سردرد به یک بیماری شایع تبدیل شده است. یکی از دلایلی که افراد به سردرد مبتلا می شوند این است که آنها آب آشامیدنی زیادی نمی شوند. آب یک درمان طبیعی برای سردرد است. آب آشامیدنی می تواند به جلوگیری از کم آبی کمک کند.

اگر به صورت مداوم به سردرد دچار می شوید حتماً به پزشک مراجعه کنید اما اگر در بازه های زمانی مختلف دچار سردرد می شوید سعی کنید هر صبح که از خواب بیدار می شوید، آب بنوشید

3

پیشگیری از عفونت های ادراری

نوشیدن آب در حال ناشتا خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش می دهد. زمانی که رطوبت کافی بدن تامین نشود و مایعات کافی به کلیه ها نرسد، احتمال اینکه عفونت های ادراری بروز کند بیشتر می شود.

افزایش انرژی و کاهش خستگی

احساس خستگی یا نیاز به استراحت به دلیل عدم وجود انرژی در بدن ما به وجود می آید. نوشیدن آب آشامیدنی یک راه حل ساده و کم هزینه است که می تواند انرژی شما را افزایش دهد.

کاهش سوزش معده و سوءهاضمه

وقتی اولین چیزی که صبح می نوشید یک لیوان آب باشد، اسیدهای غذایی مری را که موقع خواب به سمت بالا حرکت کرده اند کاملا تمیز می کند ( همچنین به تمیز شدن اسید از روی دندان ها هم کمک می کند).

دفع سموم از بدن

همه این مسائل به خاطر آبرسانی به روده کوچک و متعادل نگه داشتن آب در بدن است.

سرعت تخلیه شکم شما ( یعنی مقدار ادرار ) متناسب با مقدار آبی که مصرف می کنید، تغییر می کند. هر چه ادرارتان بیشتر شود، سموم بیشتری از بدن دفع می شوند.

نکات مهم در مورد مصرف آب ناشتا

*گرچه فواید نوشیدن آب در حالت ناشتا بسیار است اما کافی نخواهد بود. در واقع، باید حتما در طول روز حداقل دو لیتر آب نوشیده شود تا خواص این ماده حیاتی ادامه یابد.

*مصرف بیش از حد آب نیز توصیه نمی شود زیرا برای عملکرد صحیح کلیه ها مضر خواهد بود. گرچه آب برای بدن عالی است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند رطوبت بیش از حد و نارسایی کلیه ها را در پی داشته باشد.

*برای اینکه مطمئن باشید مصرف آب در طول روز کافی بوده است باید وزن بدن را بر 30 تقسیم کنید تا مقدار آب به لیتر مشخص شود. شخصی که 50 کیلو وزن دارد باید روزانه 2 لیتر آب بنوشد..