شرایط لازم جهت رتبه بندی، اخذ رتبه مشاور و اخذ رتبه پیمانکار

1-   اخذ رتبه مشاور

در حالت کلی برای مشخص شدن وضعیت شرکت و داشتن چشم اندازی روشن برای آینده آن و همچنین برای حفظ و ارتقای روزافزون شرکت در عرصه پر رقابت امروز و عقد قراردادهای کلان مالی و سودآور اخذ رتبه برای شرکت امری ضروری می باشد. بر اساس ضوابط و آیین نامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری ها، اخذ رتبه شرکت به طور کلی در 5 گروه زیر صورت می پذیرد:

1)      اخذ رتبه مشاور

2)      اخذ رتبه پیمانکار

3)      اخذ رتبه انفورماتیک

4)      اخذ رتبه انبوه سازان

5)      اخذ رتبه طرح و ساخت (EPC).

اخذ رتبه مشاور که در این بخش از مقاله به ارائه توضیحاتی در مورد آن پرداخته می شود به طور خاص برای شرکت هایی که دارای مهندسین مشاور هستند دارای اهمیت می باشد. در حقیقت یک شرکت با اخذ رتبه مشاور توان و صلاحیت مشاورین خود در انجام امور مطالعه، طراحی و نظارت را به نمایش می گذارد که با توجه به توان بالا یا متوسط و یا ضعیف مشاورین شرکت رتبه های به ترتیب 1، 2 و 3 به شرکت های مختلف تعلق می گیرد. تلاش برای ارتقای رتبه کسب شده در شرکت هایی که در آن ها قبلاً رتبه بندی صورت گرفته است نیز از اهمیت زیادی بخاطر اعتبار بالایی که از این طریق عاید شرکت می شود می باشد. اخذ رتبه مشاور در شرکت هایی که در رشته های راه و ترابری، معماری و شهرسازی، مخابرات و پست، مطالعات کشاورزی، مهندسی آب، صنعت، معدن، نفت و گاز، انرژی و رشته های تخصصی مشترک با آنها صورت می گیرد.

اخذ رتبه مشاور مزایای فراوانی برای شرکت دارد و به نوعی موفقیت شرکت در انواع مناقصه های داخلی و خارجی در گرو رتبه بالای آن می باشد. اخذ رتبه مشاور تجربه کاری، تخصص، ساختار مدیریتی و نیز امکانات پشتیبانی یک شرکت را نمایان می کند و شرکت های با رتبه مشاور بالا اطمینان و اعتماد کافی افراد حقیقی و حقوقی را برای همکاری و عقد قرارداد کسب می نمایند.

2-   اخذ رتبه پیمانکار

اخذ رتبه پیمانکار نیز میزان توانایی شرکت پیمانکاری موردنظر را نشان می دهد که بر اساس مصوبات و آیین نامه های معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری صورت می پذیرد. اخذ رتبه پیمانکار با توجه به امکانات و سابقه شرکت و رزومه افراد امتیاز آور آن از رتبه 1 تا 5 انجام می شود که مسلماً رتبه 1 بالاترین رتبه و رتبه 5 پایین ترین رتبه محسوب می گردد. شرکت های پیمانکاری پس از ثبت شرکت می توانند اقدام به اخذ رتبه پیمانکار برای شرکت خود نمایند؛ در ادامه مسیر توسعه و پیشرفت شرکت، می توان نسبت به ارتقای رتبه و اخذ رتبه های بالاتر اقدام نمود. برخلاف اخذ رتبه مشاور که در آن علاوه بر اهمیت تخصص نیروی انسانی شرکت، کیفیت امکانات فنی و بروز بودن نرم افزارهای مورد استفاده مهندسین شرکت نیز اهمیت دارد، معیار و ملاک اصلی در رتبه بندی شرکت های پیمانکار و در واقع مهمترین شرط لازم برای اخذ رتبه پیمانکار تعداد نیروهای فنی و مهندسی عضو هیئت مدیره ی شرکت پیمانکار و سوابق و تجربه کاری آنها می باشد. رشته های پیمانکاری نیز شامل راه و ترابری، ساختمان و ابنیه، صنعت و معدن، تجهیزات و تاسیسات، کشاورزی، آب، کاوش های زمینی، مرمت آثار باستانی، نفت و گاز، نیرو و ارتباطات می باشد.

3-   رتبه بندی

هر شرکتی برای مطرح شدن در میادین رقابتی ملی و بین المللی پس از ثبت، بایستی به دنبال پروسه رتبه بندی و سپس در تلاش برای ارتقای رتبه خود باشد؛ چرا که بدون داشتن رتبه و انجام نشدن پروسه رتبه بندی شرکت اجازه عقد قرارداد با شرکت ها و نهادهای دولتی را نخواهد داشت و از این رو اعتبار آن در میان سایر شرکت های رقیب پایین تر بوده و در حقیقت راغبان آن برای همکاری و مشارکت کمتر خواهد بود. رتبه بندی و اخذ گرید برای شرکت یک نمای کلی از وضعیت شرکت را در اختیار سرمایه گذاران مختلف قرار می دهد تا آنها بتوانند با ارزیابی توان فنی و مالی شرکت تصمیم بهتری برای مشارکت با آن شرکت بگیرند. رتبه بندی شرکت نقاط قوت و ضعف آن را نمایان و مدیران و مسئولین آن شرکت را در برنامه ریزی بهتر برای آینده شرکت یاری می نماید. به طور کلی شرایط لازم برای رتبه بندی شرکت ها به شرح زیر می باشد:

1-   ثبت شرکت

2-   کسب امتیازات لازم مطابق با قوانین و ضوابط توسط شرکت

3-   عدم سوء پیشینه شرکت

4-   عدم اشتغال اعضای هیئت مدیره شرکت در شغل های دولتی

5-   سابقه کار مفید و مرتبط مدیر عامل شرکت و اعضای هیئت مدیره

6-      کسب امتیاز مدرک تحصیلی نیروی فنی امتیاز آور و اعضای هیئت مدیره شرکت (تنها در رتبه بندی شرکت های مشاور، پیمانکاری و طرح ساخت)