فواید استفاده از ماکارونی در رژیم غذایی

یکی از غذاهایی که تقریباً همه مردم جهان دوست دارند اسپاگتی یا همان ماکارونی است. ماکارونی غذای خوشمزه و راحتی است که اگر همه مواد آن آماده باشد در عرض نیم ساعت درست می‌شود. البته ما ایرانی ها ماکارونی را دم می‌کنیم اما در کشورهای دیگر به صورت آبکش درست می‌کنند و زمانی که ماکارونی مغز پخت شد با مایع ماکارونی که شامل گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی و در صورت تمایل پنیر پیتزا یا پارمزان است، میل می‌کنند. این غذای خوشمزه گندم کامل و سرشار از اسید فولیک، برای رشد مو عالی است. اگر از ریزش مو رنج می‌برید در برنامه غذایی خود حتما از ماکارونی استفاده کنید. اسید فولیک همچنین به کمتر شدن آکنه و جوش صورت کمک زیادی می‌کند.

1

این ماده‌ی غذایی سرشار از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود 7 تا 8 برابر کم‌تر از میزان نشاسته‌ی آن است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی، در مقایسه با غذاهای دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند، در حد نرمال است. از دیگر خواص ماکارونی می‌توان به :

  • دادن انرژی بالا به بدن همانند قندها
  • داشتن چربی کم یا خیلی کم
  • قابلیت هضم آسان و راحت
  • داشتن مواد زائد خیلی کم

2

یکی دیگر از غذاهای فوری که در اکثر مغازه ها و سوپرمارکت ها به وفور با طعم های مختلف یافت می‌شود نودل است. با توجه به سلیقه و ذائقه تان می‌توانید با قیمت مناسب خریداری کنید. این غذا در کمترین زمان ممکن برای کسانی که وقت و زمان درست کردن غذا ندارند بسیار مفید و به صرفه است. طرز تهیه آن بر روی بسته‌بندی توضیح داده شده است. نودل یا رشته فرنگی غذای آماده‌ای است که حاصل از برش خمیر فطیر به شکل‌های مختلف به دست می‌آید. نودل همانند رشته های فالوده شیرازی است و با این تفاوت که رشته های فالوده از نشاسته درست می‌شود. اگر به این نوع غذاهای رشته ای علاقه دارید و مخصوصاً اگر کودکی در منزل دارید به همراه نودل:

  • مقداری سبزی مانند کلم، بروکلی، کاهو یا اسفناج اضافه کنید تا تأمین کننده فیبر کافی برای نودل باشند.
  • تکه ای گوشت در کنار نودل بگذارید و از آن برای تأمین پروتئین استفاده کنید.
  • اگر نودل، دوست دارید و در هفته چند بار مصرف می‌کنید، مصرف سدیم در طول روز خود را محدود کنید و از غذاهای کم نمک استفاده کنید.

3

اما پیشنهاد ما به شما ماکارونی است. ماکارونی به چند دلیل زیر مناسب‌تر است:

  • سرشار از ویتامین A که برای پوست خوب است. ویتامین A به رشد سلول‌های پوستی کمک می‌کند.
  • به دلیل پتاسیم موجود در ماکارونی برای بهبود قلب و عروق مناسب است.
  • همچنین ماکارونی برای سفت شدن عضلات بدن گزینه خوبی به هنگام ورزش است.
  • اگر از لاغری رنج می‌برید ماکارونی سرشار از کربوهیدرات و برای افزایش وزن مناسب است.
  • به دلیل افزایش سطح هموگلوبین در بدن با خوردن ماکارونی از کم خوبی خلاص پیدا خواهید کرد. ماکارونی سرشار از آهن است.
  • ماکارونی شما را از پوکی استخوان نجات می‌دهد. به دلیل وجود اسیدهای آمینه و پروتئین در ماکارونی درد استخوان و مفصل درد شما بهبود می‌یابد.

بنابراین با توصیف این خواص بهتر است در هفته حداقل دو بار ماکارونی بخورید.

رشته آشی یکی دیگر از رشته‌هایی است که در آش رشته ایرانی آن را مصرف می‌کنند. رشته های پلویی نیز از انواع رشته‌ها هستند. در شب عید رشته پلو یکی از غذاهایی است که با رشته درست می‌کنند.

رشته آشی از فرآورده هایی است که از مخلوط کردن آرد گندم ترجیحاً آرد درجه یک، آب و نمک پس از طی مراحل مختلف عمل آوری به وسیله دستگاه تولید و سپس خشک می‌شود. نمک برای بهبود کیفیت بافت، حالت ارتجاعی خمیر و چسبندگی به آن اضافه می‌شود.

4

تفاوت رشته های آشی و پلویی در این است که رشته های پلویی را پس از خشک شدن، کمی تفت یا به اصطلاح بو می دهند ولی رشته آشی کاملاً خام تهیه و مصرف می شود.

در خرید رشته های آشی باید به موارد زیر دقت کرد:

 شکل ظاهری:

رشته ها باید تا حد امکان صاف، یکنواخت، به طول حداقل ۱۵ سانتی متر و فاقد لک و مواد خارجی باشند.

رنگ:

رشته آشی باید سفید مایل به کرم و رشته پلویی باید قهوه ای روشن باشد.

مزه و بو:

رشته باید دارای مزه و بوی مخصوص و فاقد هرگونه مزه و بوی ترشیدگی، کپک زدگی، ماندگی و سایر بوهای غیرطبیعی باشد.

با ذکر موارد فوق در انتخاب رشته آشی و پلویی دقت نمایید.

منبع: www.persianskin.com

فروشگاه اینترنتی اُکالا