آیا بینی‌های گوشتی کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی هستند؟

عمل زیبایی بینی یکی از متداول‌ترین جراحی‌های پلاستیک در کشور ایران است که در میان اقشار مختلف جامعه اعم از زن و مرد رواج دارد. این موضوع می‌تواند به دلیل شکل بینی در نژاد ایرانی باشد که معمولا نسبت به سایر اجزای صورت بزرگ‌تر است. با توجه به این که بینی در مرکز صورت قرار دارد، تغییرات آن می‌تواند تاثیر به سزایی در زیبایی افراد داشته باشد.

معمولا سوالی که در این راستا برای افراد ایجاد می‌شود این است که آیا بینی گوشتی نیز برای جراحی بینی مناسب است؟ و آیا میزان تغییرات این نوع بینی به تحمل سختی‌های عمل می‌ارزد؟ به منظور پاسخ به این سوالات در این مقاله در خصوص عمل بینی گوشتی صحبت شده است تا کسانی که دارای بینی گوشتی بوده و متقاضی جراحی هستند، با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری نمایند.

 

بینی گوشتی به چه نوع بینی گفته می‌شود؟

 

بینی افراد مختلف از یکدیگر متفاوت است و هر بینی امکانات منحصر به فرد خود را دارد. بینی از اجزای مختلف غضروف، استخوان و بافت نرم تشکیل شده است. بافت نرم شامل پوست، اپیتلیال، غشاء موکوزی، ماهیچه، اعصاب و رگ‌های خونی می‌باشد.

در بعضی افراد بافت غضروفی بینی قوی بوده و معمولا در ناحیه پل بینی به شکل قوز و برآمدگی تجمع پیدا می‌کند. در این افراد، معمولا بافت پوست بینی ضخامت کمی دارد. در بعضی افراد دیگر بافت غضروفی بینی ضعیف بوده و به دلیل عدم تحمل وزن بینی، نوک آن دچار افتادگی می‌شود. در این افراد غالبا بافت پوست ضخیم است که این ضخامت به دلیل ازدیاد بافت چربی نیز می‌تواند باشد. در اصطلاح عامه به بینی نوع اول استخوانی و به بینی نوع دوم گوشتی گفته می‌شود. در تعریفی دیگر زمانی که مشکلات بینی در قسمت بالای آن باشد، بینی استخوانی و زمانی که ایرادات بینی در قسمت پایینی باشد، بینی گوشتی نامیده می‌شود.

21

مشکلات عمل بینی گوشتی

 

دانستن نوع بینی از آن جهت حائز اهمیت است که عمل بینی گوشتی معمولا با مشکلاتی همراه می‌باشد. عمل بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. در روش باز، پوست بینی در ناحیه سوراخ بینی و کلوملا (لایه نازک بین سوراخ‌های بینی در قسمت قاعده) برش می‌خورد. با استفاده از این روش پوست بینی بالا رفته و جراح می‌تواند به اجزای بینی دسترسی پیدا کند. در روش بسته دیگر در ناحیه کلوملا برشی انجام نمی‌شود و جراحی از طریق سوراخ‌های بینی صورت می‌گیرد. اصطلاحا به این روش، جراحی کور نیز گفته می‌شود زیرا جراح نمی‌تواند اجزای بینی را ببیند. غالبا جراحان از روش باز برای عمل استفاده می‌کنند زیرا با استفاده از این روش تغییرات بیشتری می‌توان اعمال کرد.

همان طور که گفته شد بینی گوشتی دارای پوستی ضخیم است. این موضوع سبب می‌شود که در حین جراحی و بعد از اعمال تغییرات، به سختی بر ساختار جدید بنشیند؛ در نتیجه برای این نوع بینی تغییرات کمتری می‌توان اعمال کرد. در صورتی که ضخامت پوست به دلیل ازدیاد بافت چربی باشد، قبل از جراحی از قرص‌های کاهش دهنده چربی به تجویز پزشک استفاده می‌شود تا پوست بینی نازک شده و جراحی راحت‌تر انجام شود.

علاوه بر آن کسانی که بینی گوشتی دارند نمی‌توانند از جراح خود بخواهند که بینی آن‌ها را عروسکی کند زیرا برای بینی عروسکی یا فانتزی نیاز به اعمال تغییرات بیشتری است. معمولا بینی‌های گوشتی به شکل طبیعی جراحی می‌شوند؛ به این معنی که تنها ایرادات اصلی بینی برطرف شده و بیش از آن تغییرات دیگری اعمال نمی‌شود.

گاها شنیده می‌شود که بینی گوشتی عمل شده بعد از مدتی به فرم اولیه خود برمی‌گردد. این موضوع به این دلیل است که در گذشته برای اصلاح بینی، بافت‌های آن حذف می‌شد و به دلیل ضعیف بودن بافت غضروفی بینی دوباره دچار افتادگی می‌گردید. اما امروزه با استفاده از تکنیک‌های جدید به جای حذف بافت، غضروف بینی تقویت و اصلاح شده و بینی دیگر دچار افتادگی نمی‌شود.

 

بینی گوشتی بعد از عمل ایده‌آل نمی‌شود!

 

غالبا جراحان به کسانی که بینی گوشتی دارند، می‌گویند که بینی آن‌ها بهتر می‌شود اما ایده‌آل نخواهد شد. در این شرایط متقاضی نمی‌داند که دقیقا میزان تغییرات او چقدر است تا بر اساس آن تصمیم گیری کند. در این شرایط استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی و قالب‌های کنترلی بسیار کمک کننده است. با استفاده از این روش متقاضی قبل از جلسه مشاوره عمل بینی، توسط دستگاه اسکنر سه بعدی اسکن می‌شود. این دستگاه هیچ اشعه‌ای تولید نکرده و با استفاده از نور طبیعی از زوایای مختلف چهره متقاضی عکسبرداری می‌کند. در مرحله بعد با استفاده از نرم افزارهای خاص، مدل سه بعدی چهره متقاضی ساخته می‌شود. سپس در جلسه مشاوره دکتر عمل بینی بعد از معاینه بالینی و بررسی ضخامت پوست و آناتومی بینی و همچنین با توجه به خواسته متقاضی تغییرات مد نظر خود را بر مدل سه بعدی بینی اعمال کرده و به این ترتیب متقاضی می‌تواند بینی بعد از عمل خود را به شکل سه بعدی و نزدیک به واقعیت مشاهده کند.

22

با استفاده از این روش متقاضی میزان تغییرات بینی خود را مشاهده کرده و با آگاهی کافی برای جراحی تصمیم‌گیری می‌کند. در مرحله بعد بر اساس طراحی نهایی بینی، توسط پرینترهای سه بعدی یکسری قالب‌های کنترلی ساخته می‌شود. این قالب‌ها انواع مختلفی داشته که در حین جراحی به عنوان یک معیار برای سنجش درستی تغییرات اعمال شده استفاده می‌شود. در عمل بینی با استفاده از این روش، جراحی تنها زمانی به پایان می‌رسد که قالب‌ها با بینی عمل شده تطبیق لازم را پیدا کند.

 

تورم بعد از عمل بینی گوشتی

 

در عمل بینی گوشتی با توجه به این که ضخامت پوست بیشتر بوده و به سختی بر ساختار جدید می‌نشیند، معمولا مایع بافتی به میزان بیشتری زیر آن جمع شده و تورم بیشتری ایجاد می‌نماید؛ در نتیجه بعد از عمل بینی گوشتی لازم است به مدت بیشتری نسبت به بینی استخوانی از چسب بینی استفاده شود. چسب بینی در نتیجه نهایی عمل تاثیری نداشته و تنها به طور موقت فرم بینی را تغییر می‌دهد. استفاده از چسب بینی از آن جهت حائز اهمیت است که سبب چسبیدن پوست به بافت زیرین آن شده و تورم را کاهش می‌دهد. تورم بینی معمولا بعد از یک سال به میزان زیادی از بین می‌رود و تا قبل از آن نمی‌توان در خصوص میزان موفقیت جراحی و فرم بینی نظر داد.