در مورد دریچه زیر فن کویل بیشتر بدانیم

با توجه به کاربرد انواع دستگاه های فن کویل در پروژه های مسکونی، تجاری،اداری از یک سو و نیاز به پوشش آن در داخل سقف کاذب،استفاده از دریچه زیر فن کویل به عنوان دریچه ای برای بازدید،چکاپ و تعمیر دستگاه فن کویل لازم و ضروری می نماید.

دریچه زیر فن کویل دارای ساختار دربی شکل می باشد و از دو جزء فریم یا قاب و درب تشکیل شده است.البته قاب یا فریم دریچه زیر فن کویل به دو صورت لولایی و وزنه ای بعنوان نگهدارنده درب این دریچه عمل می کند.از دریچه زیر فن کویل به عنواین مختلف از جمله "دریچه بازدید فن کویل"،"دریچه دسترسی فن کویل"،"دریچه فن کویل" یاد می شود.در تمامی این موارد مقصود از ساخت دریچه زیر فن کویل،ایجاد معبری برای امکان بازدید،تعمیر و حتی تعویض فن کویل می باشد.بنا به الزامات محیطی،آب و هوایی و جغرافیایی،دریچه زیر فن کویل از چند نوع جنس،عمدتاً از فلز،چوب(MDF)،پلاستیک(ABS) و حتی PVC قابل ساخت می باشد.

دریچه زیر فن کویل از چند نوع جنس ساخته می شود؟

عمومی ترین نوع از انواع دریچه زیر فن کویل با جنس آلومینیوم تولید می گردد.مدل های متنوع در زمینه ساخت دریچه زیر فن کویل آلومینیومی و همچنین امکان رنگ پذیری سطوح آن باعث تمایل و رغبت کارفرمایان و مهندسین به استفاده از این نوع دریچه زیر فن کویل در پروژه ها شده است.

51

دریچه زیر فن کویل چوبی که ماهیتاً از جنس ام دی اف می باشد در محیط هایی که طراحی داخلی آنها از چوب یا ترکیبات چوبی می باشد قابلیت کاربرد دارد.با توجه به استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته مثل دستگاههای سی ان سی و برش چوب،این قابلیت محیا گشته است که نمونه های شکیلی از دریچه زیر فن کویل چوبی امکان تولید یابد.رنگی که برای پوشش این نوع از دریچه زیر فن کویل به کار می رود از جنس پلی اورتان بصورت پولیشی می باشد که در برابر آب و نفوذ آن به ساختار دریچه نیز مقاوم است.

در مناطق شمالی و جنوبی کشور که موضوع رطوبت و تاثیر آن بر ساختار دریچه زیر فن کویل بعنوان معضلی اساسی مطرح می باشد،کاربرد دریچه

زیر فن کویل پلاستیکی به شدت توصیه می گردد.جنس این دریچه ماهیتا نیازی به رنگ یا پوشش مجزا ندارد و بطور مستقیم و بی واسطه پس از تولید قابل کاربرد و نصب می باشد.عدم تاثیرپذیری این دریچه در برابر رطوبت، شرجی و نم مهمترین ویژگی و مزیت این نوع دریچه زیر فن کویل می باشد.

نام ها و کاربردهای متنوع دریچه زیر فن کویل

از قدیمی ترین انواع دریچه زیر فن کویل،مدل شیاری یا گریلی می باشد.در واقع شیارهای موازی که در طول های ۹ و ۱۸ سانتی بر روی درب دریچه زیر فن کویل ایجاد می گردد هوای برگشت دستگاه فن کویل را از محیط تامین می کنند.جانمایی این شیارها بر روی درب دریچه زیر فن کویل در نزدیکترین مواضع نسبت به مکنده دستگاه فن کویل می باشد تا بیشترین امکان هوارسانی به دستگاه تامین شود.

52

از انواع دیگر دریچه زیر فن کویل،نوع مشبک می باشد.در این مدل دریچه زیر فن کویل برای هوارسانی به دستگاه فن کویل از یک دریچه مشبک لانه زنبوری با توری استفاده می باشد.ابعاد این دریچه مشبک به تناسب نیاز دستگاه فن کویل به هوای برگشت تعیین می گردد.

دریچه زیر فن کویل خطی نیز یکی دیگر از انواع دریچه زیر فن کویل می باشد. 

برای شکیل تر شدن ساختار درب دریچه زیر فن کویل از مدل های متنوع دیگر نیز استفاده می شود.بطور مثال دریچه زیر فن کویل گل سقفی (تک گل و دوگل) با شیاری در محیط درب دریچه زیر فن کویل،هوای مورد نیاز جهت دستگاه فن کویل را به راحتی تامین می نماید.

شرکت تهویه فراز با سال ها تجربه در زمینه تولید و ارایه انواع دریچه زیر فن کویل آماده ارایه هرگونه خدمات در مورد ساخت و نصب انواع دریچه زیر فن کویل می باشد.