بهره گیری از اطلاعات معاملات، کیلید توسعه در بازار مسکن

کشورما سالانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد تا تعادل بین عرضه و تقاضا در این بازار حفظ شود ودر نتیجه قیمت‌ها منطقی‌تر شوند. قیمت‌هایی که به گفته سیاست‌گذاران و متولیان این بازار، کمی روند نزولی به خود گرفته وهمچنان این کاهش متداوم خواهد بود. اما این شیب نزولی در مقطعی است که قیمت‌ها رشد خودش را کرده و دیگر پتانسیل افزایش قیمتی وجود ندارد و دیگرمتقاضی واقعی برای اجاره آپارتمان در نیاوران یا خرید آپارتمان درجردن وجود ندارد تا به همان نسبت افزایش قیمت رخ دهد.

در این میان عضو کمیسیون عمران مجلس ورود دولت به ساخت و ساز را برای جبران این کاهش تولید مطرح کرده و افزایش ساخت وسازهای دولتی را راهکار ایجاد تعادل در بازار می‌داند. اما دراین میان انبوه‌سازان و فعالان بخش خصوصی که در شرایط نامناسبی از نظر تعداد ساخت و ساز به سرمی‌برند، ایجاد مشوق ساخت‌و‌ساز برای بخش خصوصی را راهکار منطقی و عملیاتی برای ایجاد رونق در این بازارمی‌دانند. البته که مدل‌های مختلفی را برای این مبحث پیشنهاد داده‌اند که مطرح کردن آن در این مقاله نمی‌گنجد.

اینکه پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در ساخت و‌ساز ارزش افزوده‌های بسیاری به همراه دارد بر کسی پوشیده نیست. اما با توجه به تحریم های اقتصادی و افزایش نرخ ارز منافع اقتصادی این بخش در ساخت وساز تامین نمی‌شود و به همین دلیل است که در سال گذشته کمتر از 500 هزارمسکن، یعنی کمتر از نیمی از نیاز واقعی بازار ساخته شد.

اما این امر نیاز به اصلاح دارد و باید به صورت مشترک هردو بخش یعنی دولت و پیمانکاران خصوصی اقدام به ساخت وساز انبوه کنند و منافع هر دو به صورت کامل دیده شود. در حقیقت طرح اقدام ملی نیز تاحدودی براین رساله استواراست که باید با اتحاد رونق را به بازار مسکن بازگرداند.

در این میان افزایش دید مصرف‌کنندگان اهمیت بسزایی در ایجاد رونق در بازار مسکن دارد و این مردم هستند که در نهایت باید رضایت کامل از وضعیت مسکن خود داشته باشند. افزایش دید آنها و هدایت به سمت سرمایه‌گذاری صحیح یکی از اقداماتی است که باید مورد حمایت دولت قراربگیرد. کاری که در حال حاضر مجموعه کیلید با ابزارهای خود و بهره‌گیری ازهوش‌مصنوعی برعهده دارد و مردم را برای خرید یا اجاره در بهترین زمان و مکان مناسب راهنمایی می‌کند.

کیلید این مهم را در بخش اطلاعات بازارمسکن خود با بررسی و انتشار نمودارهایی از آخرین وضعیت مسکن در مناطق مختلف که در بازه‌های زمانی مختلف ایجاد شده است، انجام می‌دهد. اطلاعات بازارمسکن روند قیمت و تعداد معاملات را بسته به نیاز کاربرنشان می‌دهد و دید بازی از انتخاب آنها ارائه می‌دهد. به عنوان مثال هنگامی که کاربری واژه اجاره آپارتمان در باغ فیض را جستجو می‌کند تمام مشخصات کاربردی مورد نیاز کاربر دراختیاراو قرارگرفته و حتی موارد مشابهی که ممکن است در مجاورت آن منطقه، مناسب متقاضی باشد را ارئه می‌دهد.

 از سوی دیگر آگاهی از ارزش روز ملک ارزش‌افزوده دیگری است که کاربران با دانستن آن ‌می‌توانند تصمیم صحیحی برای املاک خود بگیرند و پس از انتخاب یک واحد می‌توانند با مراجعه به بخش تخمین قیمت،‌ ارزش واقعی آن ملک را به همراه مشخصات دیگری همچون، سال ساخت، نوع ساخت، روند تغییرات قیمتی و تعداد معاملات در آن منطقه مشاهده کنند و انتخاب آگاهانه‌تری برای خرید یا اجاره داشته باشند.

گفتنی است تخمین قیمت کیلید ازدقت بسیار بالایی برخورداراست و ضریب خطای پایین آن در بین سامانه‌های بین‌المللی فعال در حوزه مسکن  شهرت پیدا کرده است. هوش‌مصنوعی اطلاعات استخراج شده از سامانه سابا که توسط وزارت راه و شهرسازی برای ثبت معاملات ملکی ازطریق کدرهگیری راه اندازی شده است را با اطلاعاتی که کاربران برای خرید و فروش در سامانه کیلید بارگذاری می‌کنند، پردازش و خروجی آن را در بخش‌های مختلف ارائه ‌می‌دهد.

در حقیقت همان شاخصه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد و ارزیابی قیمت یک ملک در نظرمی‌گیرد را با دقت بسیار بالا در فضای پیچیده محاسباتی پردازش ومنتشر می‌کند. برای دسترسی به این تخمین قیمت‌ها کافی است پس از ورود به سامانه کیلید کدپستی ده رقمی ملک مورد نظر را وارد کرده و اطلاعات فوق را بدست آورید.

گفتنی است کیلید در مجله خبری خود به تولید محتوا در خصوص تمام مباحث مربوط به حوزه مسکن از قبیل اقتصاد مسکن، معماری و شهرسازی، سبک زندگی  و ... می‌پردازد. در مجموع می‌توان تمام نیازهای مسکنی را از سامانه کیلید رفع کرد و به عنوان مرجع اطلاعات بازار مسکن و ساختمان آن را در نظر گرفت.