لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز (Seamless Pipe)به گونه ای که هیج نوع درز یا خط جوشی در بدنه آن وجود ندارد و به این خاطر مقاومت بالا و ویژگی سازگاری در هر نوع شرایط آب وهوایی را دارد و اکثرا به این دلیل در صنایع نفت، گاز، نیروگاهی و پتروشیمی جهت انتقال سیال های مختلف همچون مواد شیمیایی، آب و یا گازهای با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالی که مطرح می شود لوله مانیسمان چیست ؟ دلیل نام گذاری لوله مانیسمان به مخترع آن برمی گردد که برادران مانیسمان Mannesmann اولین بار در کشور آلمان اقدام به ساخت و تولید لوله های بدون درز کرده که بعدها به لوله مانیسمان تغییر نام داد.

این نوع لوله که خود یکی از محصولات متنوع لوله ها بوده شامل انواع مختلف از لحاظ ظاهر و کاربرد است.

به صورت کلی لوله مانیسمان دارای مقاطع 6 متری و یا 12 متری که به اصطلاح  DRL (Double random length) و یا  SRL (single random length) است و در رده های 20 ، 40، 60 ، 80 و 120 در کارخانجات صنعتی تولید می گردند که هرکدام از آنها دارای روشهای تولید مختلف و کاربردهای منحصربه فردی دارند.

لوله های مانیسمان دارای مقاطع و ضخامتهای مختلفی بوده که نسبت به محیط مورد استفاده و با طراحی ومهندسی خاص امکان تغییر آن وجود دارد.

لوله مانسمان (Seamless Pipe) مطابق با استانداردهایAPI5L  توسط استاندارد نفت آمریکا (American petroleum standard ) بعبارتی استاندارد api ساخته و تولید می شود.

حداکثر سایز تولیدی لوله های بدون درز (مانسمان ) 24 اینچ است که البته گاهی تا سایز 42 اینچ نیز ساخته می شوند.

روش تولید لوله مانیسمان

لوله ها در مراحل پایانی ساخت و تولید پوشش و به اصطلاح لاک سیاه رنگ (Black varnish) زده می شود ودرصورت نیاز به پوشش گالوانیزه (Hot deep Galvanized) ابتدا سطح لوله سندبلاست (sandblast) شده سپس عملیات پوشش گالوانیزه انجام می گردد.

لوله بدون درز در عملیات سندبلاست ماسه هایی که خاصیت سایندگی دارند را به صورت پرفشار به روی لوله ها می پاشند تا سطح لوله کاملاً از زنگ زدگی و پوسیدگی پاک شود.

برای ساخت و تولید لوله های بدون درز (Seamless Pipe) از مقاطع و شمش های فولادی استفاده شده که آنها را به شیوه نورد گرم (Hot rolling) حرارت می دهند و با سمبه های ماتریس، شمش های فولادی را سوراخ کرده و از قالب های کشش و نورد عبور داده و آنها را به سایزها و ابعاد مختلف تبدیل کرده و سپس راهی مرحله کنترل کیفی می کنند.

کلیه لوله ها از سایز بزرگ به کوچک تبدیل می شوند. برای تولید آن از شمش های فولادی به صورت گرد و دایره ای شکل استفاده می شود بدیهی است شمشهای چند ضلعی به علت هزینه بر بودن و اتلاف وقت برای تبدیل شدن به شمش گرد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

انتخاب محصول نهایی لوله فولادی از نوع (درزدار و بدون) درز بودن نقش بسزایی درقیمت نهایی پروژه نیز دارد.

به طور مثال در مواردی که انتقال گاز پرفشار و گازهایی که دارای گوگرد هستند از لوله ها با ورقهای API استفاده می شود و برای انتقال آب از ورقهای تست آب ویا  ST37 استفاده می شود.

شرکت کارا پرنیان شرق بعنوان تامین کننده تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آمادگی کامل جهت تامین نیازمندی های پیمانکاران را با بهترین قیمت و تضمین کیفیت دارد.