پوشش ضد حریق چیست؟

ایمنی یکی از پرکاربردترین واژه هاییست که در روابط انسانی با سایر بسترها از جمله صنایع، ساخت و ساز و... وجود دارد و پوشش ضد حریق یکی از راهکارهای موثر در کاهش حوادث آتش سوزی است و نتایج فاجعه بار آن است.

 امروزه در سراسر دنیا حوادث ناشی از کار از جمله در صنعت ساخت و ساز تبعات انسانی و اقتصادی نگران کننده ای دارد که میتواند مانعی جدی برسرراه توسعه صنایع باشد. فعالان در عرصه ساخت و سازه همواره به دنبال تولید محصولات متفاوت برای افزایش سطح ایمنی جوامع انسانی هستند، یکی از مهمترین محصولات در این عرصه پوشش ضد حریق است که مقاومت در برابر آتش را در صنعت ساخت و ساز کنترل می کند.

اما سوال اینجاست پوشش ضدحریق چیست؟ چه کاربردهایی دارد.

پوشش ضد حریق (Fireproof Coating) به عنوان یکی از مهمترین محصولات در افزایش سطح ایمنی جوامع انسانی در صنعت ساخت و ساز استفاده میشود. این پوشش در کنترل تخریب حریق به منظور کاهش خسارت های جانی و مالی احتمالی در هنگام آتش سوزی یکی از الزامات امروزه سازه های بزرگ همانند بیمارستان ها، مدارس و موسسات آموزشی، مراکز تفریحی و خرید، برج های مسکونی و ساختمان های صنعتی خصوصا در حوزه نفت و گاز و انرژی هستند.

پوشش های ضد حریق معمولا از جنس ماده ی معدنی ورمیکولیت (به عنوان ماده اصلی)، پرلیت، کربنات کلسیم، گچ و سیمان، مواد حباب زا تشکیل می شوند. از جمله خصوصیات ورمیکولیت به عنوان ماده اصلی معدنی در پوشش های ضد حریق می توان به حجم دهندگی، سبک کنندگی، ضدحریق بودن، نسوزندگی و عایق بودن اشاره کرد.

انواع پوشش های ضدحریق برپایه ورمیکولیت برای محیط زیست مضر نبوده و به علت داشتن پایه معدنی، نه تنها به محیط زیست صدمه نمی زند بلکه در مقایسه با انواع وارداتی آن دارای کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر نیز است.

علت استفاده از ماده معدنی ورمیکولیت در تولید پوشش های ضد حریق این است که بر اثر حرارت، آب داخل ورمیکولیت (ماده اصلی پوشش های ضد حریق) تبخیر شده و موجب منبسط شدن این ماده معدنی و به وجود آمدن قابلیت هایی در این کانی می شود از جمله قابلیت های منحصر به فرد این ماده معدنی بر اثر حرارت عبارتند از : عدم تبخیر گازهای مضر در مواجهه با آتش، مقاومت در برابر آتش، و بی بو بودن، و تجزیه پذیری در محیط زیست.

باتوجه به سازه های بتنی و فلزی پوشش های ضدحریق متفاوت هستند، هر یک از این پوشش ها باید مشخصات دقیق برای مقاومت در درجه حرارت های مختلف گرما را دارا باشند. به بیان ساده وظیفه ی اصلی پوشش ضدحریق افزایش مقاومت اسکلت ها، ویا ستون ها در هنگام آتش سوزی در سازها می باشند.

همانطور که گفته شد پوشش های ضدحریق با افزایش پایدارسازی ساختمان و جلوگیری از گسترش تخریب ناشی از حریق برروی دیوارها، زمان بیشتری را برای عملیات نجات و گریز در حین آتش سوزی فراهم می سازند.

انواع پوشش ضد حریق

انواع پوشش های ضدحریق یا مقاوم در برابر حریق برای سازه های فلزی عبارتند از:

  • مواد پاششی معدنی Spray Mortars
  • رنگ های منبسط شونده  Pain Intumescent
  • بوردها و پنل های ضد حریق Fire Protection Board

شرکت گیلان میکا به عنوان پیشرو در تولید پوشش های ضدحریق در ایران با حدود نیم قرن تجربه، از ماده معدنی ورمیکولیت استخراج شده از معدن خود در بخش های شمالی ایران برای تولید پوشش های ضد حریق و عایق های حرارتی و صوتی استفاده می کند.