همه چیز درباره بورسیه تحصیلی در کانادا

یکی از مهمترین مسائلی که در ذهن دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کانادا را دارند به خود مشغول می‌کند بحث پرداخت شهریه است که اغلب به دلیل بالا بودن میزان شهریه پرداختی در دانشگاه‌های کانادا بیشتر متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی کانادا هستند. لازم به ذکر است که بورس تحصیلی به دانشجویانی که نیاز مالی داشته باشند اعطا می‌شود. بنابراین شما به همراه ارسال رزومه خود به دانشگاه مورد نظر باید دلیل یا مدرکی هم که نشان از عدم توانایی مالی شما دارد برای دانشگاه ارسال کنید.

هر یک از دانشگاه‌های کانادا با توجه به شرایطی که دارند و سیاست‌گذاری و خط مشی دانشگاه بورسیه‌های متفاوتی با شرایط خاص را به دانشجویان خارجی و کانادایی اختصاص می‌دهند. برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا وب سایت ویزاموندیال و همچنین اپلای استار مرجع بسیار مناسبی می باشد که می توانید به آنان مراجعه کنید. هر یک از دانشگاه‌های کانادا با توجه به رشته‌های تحصیلی که در ان دانشگاه ارائه شده است بورسیه‌های تحصیلی خود را تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا بیشتر به دانشجویان مقطع دکتری تعلق می‌گیرد و کمتر به دانشجویان مقطع فوق لیسانس چنین بورسیه‌هایی تعلق خواهد گرفت. به طور کلی دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان خارجی در صورتی بورس اعطا می‌کنند که طرح‌های تحقیقی ان‌ها برای کانادا درامد زایی داشته باشد یا باعث پیشرفت علم و توسعه صنعت در این کشور بشود. در ادامه به بورسیه‌های در نظر گرفته شده از سوی برخی از دانشگاه‌های کانادا می‌پردازیم.

23

 

یک دانشگاه معتبر در بریتیش کلمبیا روی حیوانات، طول عمر آن‌ها و بیماری‌های خاص مربوط به هر یک از ان‌ها تحقیقاتی را انجام می‌دهد. تحقیق روی حیوانات با محیط زیست در ارتباط است. این دانشگاه تعدادی از دانشجویان بین المللی نخبه را که در زمینه محیط زیست و حیوانات تحقیق انجام می‌دهند و دارای رزومه قوی در این زمینه هستند به صورت دانشجوی بورسیه‌ای جذب می‌کند. هزینه تحصیل این دانشجویان توسط دانشگاه پرداخت نمی‌شود بلکه صندوق محیط زیست کانادا این هزینه‌ها را تامین می‌کند. در کانادا محیط زیست یکی از مسائل مهم محسوب می‌شود و دولت کانادا برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از عوامل الوده‌کننده محیط زیست هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شود. به همین دلیل هم در دانشگاه‌هایی که رشته محیط زیست و تحقیق روی حیوانات ارائه می‌شود بورسیه به دانشجویان برتر تعلق می‌گیرد.

بورسیه دانشگاه کارلتون. این دانشگاه به دانشجویانی که در رشته علمی خود جوایز معتبری دریافت کرده باشند بورسیه تحصیلی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطا می‌کند. بعضی از دانشگاه‌های کانادا دریافت جوایز علمی را نشانه با استعداد بودن دانشجو می‌دانند و به دانشجوی مذکور بورسیه اعطا می‌کنند.

دانشجویانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی قصد ورود به یکی از دانشگاه‌های معتبر در کانادا را دارند می‌توانند از بورسیه تحصیلی که دانشگاه کنکوردیا برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نظر گرفته است استفاده کنند. این بورسیه اختصاص به رشته خاصی ندارد و به نظر می‌رسد که متقاضیان برای تحصیل در تمام رشته‌ها می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. البته تعداد این بورسیه‌ها کم است و مسلما به دانشجویانی اعطا می‌شود که رزومه علمی قوی‌تر دارند و احتمالا نمره بهتری در ازمون زبان انگلیسی به دست اورده‌اند. وقتی تعداد بورسیه یک دانشگاه محدود باشد برای اعطای بورسیه به متقاضیان تحصیل در دانشگاه که معمولا تعداد ان‌ها زیاد است ملاک‌هایی توسط دانشگاه در نظر گرفته می‌شود. یکی از این ملاک‌ها ازمون زبان انگلیسی است که بسته به رشته‌ای که شخص قصد تحصیل در ان را دارد متفاوت است. مثلا دانشجویان رشته‌های مهندسی معمولا در ازمون زبان انگلیسی ایلس شرکت می‌کنند و دانشجویان سایر رشته‌های تحصیلی در ازمون زبان انگلیسی تافل شرکت می‌کنند. این که متقاضی با چه نمره‌ای باید در ازمون زبان قبول شده باشد بستگی به ضوابطی دارد که دانشگاه در نظر گرفته است. البته دانشگاه‌ها حداقل نمره لازم برای پذیرش را اعلام می‌کنند.

 اگر دانشجویی کمتر از نمره حداقلی را کسب کرده باشد اصلا پذیرش نمی‌شود و اصلا مدارک او بررسی نخواهد شد. بنابراین همان‌طور که گفته شد رقابت بین دانشجویانی است که توانسته‌اند حداقل نمره لازم را کسب کنند. حالا در این مرحله دانشگاه از بین متقاضیانی که توانسته‌اند با نمره بالاتر در ازمون زبان انگلیسی پذیرفته شوند متقاضیانی را برای اعطای بورسیه انتخاب می‌کند. بنابراین متقاضیان این تصور اشتباه را نداشته باشند که با کسب حداقل نمره لازم برای قبولی در ازمون زبان انگلیسی می‌توانند بورسیه تحصیلی را به دست اوردند. چون رقابت بین متقاضیان در مورد نمره اکتسابی است و دانشگاه نیز تا زمانی که مدرک قبولی در زبان انگلیسی را از سوی متقاضی دریافت نکرده باشد اصلا پرونده او را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. این روش و عملکرد دانشگاه بسیار منطقی است چون متقاضی که به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشد نمی‌تواند کار علمی انجام دهد. در واقع لازمه انجام تحقیق در هر رشته‌ای تسلط بر زبان انگلیسی است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه دال هاسی: این بورسیه نیز به متقاضیان تمامی رشته‌ها در تمام مقاطع تحصیلی تعلق می‌گیرد. بورسیه این دانشگاه نیز محدود است و اغلب به دانشجویان کانادایی تعلق می‌گیرد بنابراین بین دانشجویان خارجی برای اخذ این بورسیه تحصیلی که تعداد ان بسیار محدود است رقابت شدیدی وجود دارد. مخصوصا به این دلیل که این تعداد محدود بورسیه تحصیلی برای متقاضیان تمامی رشته‌ها در نظر گرفته شده است به همین دلیل دایره متقاضیان بسیار زیاد و بورسیه اعطایی از سوی دانشگاه بسیار محدود است. این بورسیه‌ها از سوی دولت کانادا و از محل درامد‌هایی که برای ارتقای اموزش در کانادا در نظر گرفته شده است تامین می‌شود. به همین دلیل هم تعداد ان‌ها محدود است. در واقع دانشگاه باید به تعدادی که دولت برای آن‌ها تامین مالی پیش‌بینی کرده و بودجه در نظر گرفته است بورسیه اعلام کند.

بورسیه تحصیلی BBA مونترال کانادا: این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بازرگانی تعلق می‌گیرد. رشته بازرگانی و تجارت جزء رشته‌های پر طرفدار و مورد نیاز در کانادا محسوب می‌شود. کانادا به این دلیل که یک کشور مهاجر پذیر است در بسیاری از استان‌های ان از کشور‌های دیگر سرمایه‎‌های هنگفتی وارد شده است و مهاجرین سرمایه‌دار اقدام به تشکیل شرکت تجاری نموده‌اند به همین دلیل رشته بازرگانی یک رشته بسیار مهم در کانادا محسوب می‌شود به همین دلیل هم دولت کانادا بورسیه‌هایی را برای تحصیل دانشجویان با استعداد در این رشته در نظر گرفته است و برای آن تامین مالی هم در نظر می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی کالج هومبر تورنتو: متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا نگران عدم تخصیص بورسیه برای این مقطع تحصیلی نباشند. چون دانشگاه هومبر تورنتو که یکی از دانشگاه‌های معتبر در کانادا و شناخته شده در دنیا است بورسیه خود را فقط به دانشجویان مقطع کارشناسی اختصاص می‌دهد. علت این که بعضی از دانشگاه‌های کانادا مانند دانشگاه هومبر بورسیه خود را فقط به مقطع کارشناسی اختصاص داد می‌دهند به این دلیل که دانشگاه می‌خواهد دانشجو از همان ابتدا با سیستم اموزشی با کیفیت کانادا رشد کند نه این که تحصیلات خود را در مقطع لیسانس که یک مقطع بسیار مهم محسوب می‌شود در یک دانشگاه ضعیف پشت سر بگذراند و بعد که در مقاطع تحصیلی بالاتر وارد دانشگاه کانادا می‌شود مجبور به اصلاح و تجدید در توان علمی خود بشود.

3

در مورد تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نکته‌ای که باید به ان توجه کرد این است که بعضی از دانشجویان موفق به اخذ بورس از دانشگاه مورد نظر خود نمی‌شوند به همین دلیل اقدام به اخذ وام از بانک می‌کنند یا با تامین مالی یک موسسه خصوصی اقدام به تحصیل می‌کنند. بدین معنا که مثلا شخصی در رشته شیمی تحصیل می‌کند و با یک شرکت کانادایی که در زمینه ساخت دارو فعالیت دارد قراردادی منعقد می‌کند و متعهد می‌شود که با هزینه این شرکت در دانشگاه تحصیل کند اما بعد از این که از دانشگاه فارغ التحصیل شد علم خود را برای پیشرفت این شرکت و ساخت داروهای بهتر به کار بگیرد. معمولا در این دسته از قرادادها مدت همکاری دانشجو با شرکت تعیین می‌شود. البته لازم به ذکر است که دانشجو باید رزومه بسیار قوی داشته باشد و برای شرکت محرز شده باشد که این دانشجو پس از فارغ التحصیلی برای شرکت کارایی و درآمدزایی دارد. به طور کلی کمتر چنین قرارداد‌هایی منعقد می‌‌شوند و کمتر شرکت‌ها این چنین به یک دانشجوی خارجی اعتماد می‌کنند اما در هر صورت امتحان کردن این روش در صورتی که نتوانستید از دانشگاه بورس دریافت کنید خالی از فایده نخواهد بود.

یکی از مباحثی که در بحث اعطای بورس مورد توجه دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تمام وقت بودن دانشجو است. بدین معنا که دانشجویانی که به طور تمام وقت در دانشگاه حضور خواهند داشت برای دریافت بورس در اولویت هستند. همچنین برای دانشجویانی که متقاضی تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری هستند معدل مقطع تحصیلی قبلی هم مهم است. در واقع به این دلیل که بورس‌های اعطایی توسط دانشگاه‌های کانادا محدود است به همین دلیل معیار‌های مختلفی برای گزینش دانشجویان توسط دانشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. بعضی از دانشجویان بعد از به دست اوردن بورس تحصیلی در صورتی که هزینه تحصیل در دانشگاه به طور کاامل رایگان نباشد اقدام به اخذ وام دانشجویی هم می‌نمایند. برای مطالعه اطلاعات بیشتر در مورد دریافت بورسیه های تحصیلی در کانادا می توانید به وب سایت اپلای استار مراجعه نمایید.