در مورد اقامت پس از تحصیل در کانادا بیشتر بدانید!

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای دانشجویان در طول تحصیل در کانادا یا حتی قبل از شروع به تحصیل این است که پس از پایان دوره تحصیلی چه طور می‌توانند در کانادا همچنان اقامت داشته باشند و دانستن اطلاعات کامل در خصوص اقامت پس از تحصیل در کانادا یکی از مهم ترین موضوعاتی است که دانشجویان پس از تحصیل در کانادا لازم است بدانند.  بهترین روش برای این که بتوانید پس از پایان تحصیل همچنان در کانادا اقامت داشته باشید این است که سعی کنید ویزای کاری دریافت کنید. ویزای کار پس از تحصیل در کانادا بهترین دلیل برای اقامت می باشد. در واقع پس از پایان تحصیل شما باید دلیل قانع کننده برای اقامت در کانادا داشته باشید و بهترین دلیل که به واسطه ان می‌توانید کارمندان اداره مهاجرت کانادا را توجیه کنید اخذ ویزای کاری است.

شما بعد از پایان تحصیل نمی‌توانید بدون دلیل به اقامت خود در کانادا ادامه دهید. اخذ ویزای کاری برای اقامت پس از پایان تحصیل در تمام ایالت‌های کانادا یکسان است و شما مجبور به انجام تحقیق برای اخذ ویزای کاری هر در هر ایالت نیستید. کسی که یک مقطع تحصیلی خود را در کانادا گذرانده باشد می‌تواند پس از پایان دوره تحصیلی برای اخذ ویزای کاری از یک برنامه به اسم post graguation work permit program  شود و از ان استفاده کند.  با توجه به طول دوره تحصیلتان در کانادا می‌توانید مجوزی را به منظور ادامه اقامت تا زمان گرفتن ویزای کاری دریافت کنید. البته این زمان طولانی نیست

مثلا اگر برای مقطع لیسانس وارد یکی از دانشگاه‌های کانادا شده‌اید با توجه به این که طول دوره تحصیل در مقطع لیسانس، 4 سال است پس از پایان دوره شما فقط تا 3 سال می‌توانید مجوزی دریافت کنید تا بتوانید تا زمان اخذ ویزای کاری در کانادا اقامت داشته باشید.

لازم به ذکر است که استفاده از برنامه مذکور شرایطی دارد که شخص باید دارای آن‌ها باشد تا بتواند مجوز را دریافت کند. اول این که در هر دانشگاهی که درس کانادا درس خوانده‌اید باید دانشجوی تمام وقت ان دانشگاه باشید. طول دوره تحصیلی نباید کمتر از 8 ماه باشد. ظاهرا اگر طول دوره تحصیل کمتر از 8 ماه باشد دیگر شخص دانشجو محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند از مجوز پس از تحصیل برای ادامه اقامت استفاده کند. یکی دیگر از شرایط در نظر گرفته شده این است که شخص باید حد‌اقل 18 سال سن داشته باشد تا بتواند چنین درخواستی بدهد. در واقع در تمام کشور‌ها از جمله کانادا حداقل سن برای درخواست‌های قانونی 18 سال است. به علاوه ویزای تحصیلی شما که به موجب ان در دانشگاه کانادا تحصیل کردید باید معتبر باشد.

21

در واقع ویزای تحصیلی هم در صورتی می‌تواند وسیله‌ای برای ادامه اقامت در کانادا باشد که مجوز معتبر باشد. شما به موجب یک مجوز نامعتبر نمی‌توانید برای دریافت یک ویزای دیگر اقدام کنید. شما می‌توانید زمانی که از دانشگاه درخواست صدور گواهی پایان تحصیل می‌دهید و در واقع مدرک خود را میخواهید دریافت کنید می‌توانید درخواست صدور گواهی برای استفاده از برنامه مذکور به منظور دریافت مجوز برای ادامه اقامت تا زمان دریافت ویزای کاری را بدهید و به همراه مدرک تحصیلی خود گواهی مذکور را هم دریافت کنید. به نظر می‌رسد که این اقدام ساده‌ترین روش برای دریافت گواهی باشد. همچنین مدرک فارغ التحصیلی شما باید معتبر باشد. بدین معنا که مدرک باید از موسسات آموزش تکمیلی مانند کالج، دانشگاه یا  آکادمی تجارت صادر شده باشد. اگر از یک موسسه اموزش آزاد مدرک خود را دریافت کرده‌اید در صورتی می‌توانید با استفاده از ان برای اخذ مجوز اقدام کنید که برنامه‌ها و به طور کلی خط مشی ان آموزشگاه به دانشگاه‌های دولتی کانادا نزدیک باشد. به علاوه باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شما با هر مدرکی نمی‌توانید مجوز مذکور را دریافت کنید. بدین معنا که رشته تحصیلی شما همچنین دانشگاهی که در ان تحصیل کرده‌اید باید از نظر نظام اموزشی کانادا معتبر باشد.

 به نظر می‌رسد که لحاظ کردن چنین شرطی به این دلیل است که شخص فارغ‌التحصیل پس از پایان دوره تحصیلی خود اگر قصد اقامت در کانادا را داشته باشد به احتمال بسیار زیاد قصد کار کردن در این کشور با توجه به تخصص خود دارد.  اگر چنین قصدی داشته باشد و در واقع با ادعای داشتن مدرک تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های کانادا قصد کار کردن در این کشور را داشته باشد باید رشته‌ای که در ان تحصیل کرده است برای کشور کانادا کارایی داشته باشد و یک رشته مفید محسوب شود. به علاوه دانشگاهی هم که در ان تحصیل کرده است باید معتبر باشد چون اگر دانشگاه معتبر نباشد رشته تحصیلی هم مخدوش می‌شود. بنابراین اگر شخص این امتیازات را نداشته باشد اداره مهاجرت کانادا برای اعطای ویزای کاری قانع نخواهد شد به همین دلیل در قوانین کانادا پیش‌بینی شده است کسی که امکان دریافت ویزا از اداره مهاجرت این کشور را ندارد نباید پروسه قانونی آن را طی کرده و وقت اداره مهاجرت را تلف کند.

به همین دلیل از همان ابتدا جلوی طی کردن چنین روندی گرفته می‌شود. یکی دیگر از شرایط قانونی برای دریافت مجوز پس از پایان تحصیل به منظور دریافت ویزای کاری این است که شخص متقاضی باید به زبان انگلیسی یا زبانی که در استان مورد نظر مرسوم است تسلط داشته باشد( مثلا زبان مرسوم در استان کبک کانادا زبان فرانسه است). در واقع وضع چنین مقرره‌ای از سوی دولت کانادا بسیار منطقی است چون شخصی که مسلط به زبان این کشور نباشد امکان کار کردن هم ندارد پس نباید پروسه دریافت ویزای کار را طی کند. باید بدانید که شما به جز کانادا در هر کشور دیگری هم که بخواهید کار کنید باید به زبان ان کشور مسلط باشید در غیر این صورت کار کردن شما در ان کشور امری محال محسوب می‌شود و به سختی می‌توانید ویزای آن کشور را اخذ کنید.

22

اگر تمام شرایط قانونی را برای دریافت مجوز داشته باشید درخواست خود را اعلام می‌کنید. اگر درخواست شما به صورت ان لاین صورت گرفته باشد تقریبا 3 تا 6 هفته طول می‌کشد تا بررسی شود و نتیجه به شما اعلام شود اما اگر مدارک خود را به صورت پستی ارسال کرده باشید تقریبا 8 تا 12 هفته طول می‌کشد تا مدارک بررسی شوند.  در خواستی که ارسال می‌کنید باید یک سری مدارک را ارائه کنید از جمله این که باید تایید رسمی مدرک خود را ارسال کنید. همچنین باید گذرنامه و عکس خود را نیز ارائه کنید.

اگر موفق به اخذ ویزای کاری شوید از ان به بعد خدمات بیمه درمانی به شما ارائه می‌شود. بدین معنا که شما مانند یک شهروند کانادایی می‌توانید از خدمات بیمه درمانی کانادا استفاده کنید. بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها پیشنهاد می‌شود که پس از پایان دوره تحصیل به فکر اخذ ویزای کاری باشید. با داشتن ویزای کاری هم علاوه بر این که به راحتی می‌توانید در کانادا کار کنید از بسیاری امکانات و خدمات رفاهی هم برخوردار می‌شوید و در خیلی از هزینه‌ها می‌توانید صرفه‌جویی کنید در حالی که با نداشتن ویزای کاری این هزینه‌ها به نرخ ازاد با شما حساب خواهد شد.

23

بعد از پایان تحصیل به منظور ادامه یافتن اقامت در کانادا باید برای اخذ ویزای کاری یا ویزای تحصیل مجدد اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید به وب سایت applystars.com مراجعه نمایید.اشخاصی که در استان کبک کانادا تحصیل کرده‌اند و قصد دارند به اقامت خود در کانادا ادامه دهند باید یک سری شرایط داشته باشند که با شرایط ذکر ذکر شده برای اشخاصی که در سایر استان‌های کانادا تحصیل کرده‌اند متفاوت است. از جمله این که این اشخاص باید برای گرفتن اقامت پس از تحصیل از روش peq  استفاده کنند. اشخاصی می‌توانند از این روش استفاده کنند که تحصیلات خود را در استان کبک به پایان رسانده‌اند یا در حال اتمام تحصیل هستند. زمانی که شخص درخواست اقامت پس از تحصیل از روش فوق می‌دهد باید حداقل نیمی از دوره تحصیلی خود در استان کبک را به پایان رسانده باشد. یا باید مدرک تحصیلی معتبر از یکی از دانشگاه‌های کبک را داشته باشند. در استان کبک زبان رسمی زبان فرانسه است به همین دلیل هم شخصی که درخواست اقامت پس از تحصیل در استان کبک را می‌دهد باید به زبان فرانسه مسلط باشد. علت وضع چنین قانونی این است که شخصی که برای اقامت پس از تحصیل در استان کبک درخواست صدور ویزا می‌دهد به احتمال زیاد قصد کار کردن در آن استان را دارد بنابراین باید به زبان ان مسلط باشد.

 احراز تسلط به زبان فرانسه بدین ترتیب است که شخص متقاضی باید تحصیلات خود را در استان کبک به پایان رسانیده باشد یا این که به مدت سه سال در مقطع متوسطه یا پس از ان در استان کبک تحصیل کرده باشد بدین ترتیب تسلط او بر زبان فرانسه احراز می‌شود. یکی دیگر از شرایط لازم برای درخواست ویزای اقامتی کانادا پس از پایان تحصیل در استان کبک این است که شخص بتواند هزینه‌های خودش و خانوده خود را به مدت سه ماه تامین کند. البته تامین هزینه خانواده مربوط به زمانی است که شخص متقاضی قصد دارد به همراه ان‌ها در کانادا زندگی کند.