چه کسی متهم اصلی قتل زن جوان است؟

حادثه ای تلخ به خاطر سقوط سنگ ساختمان

باز هم مرگ دلخراشی دیگر! باز هم اشک و آه و افسوس! زنی جوان در راه رفتن به سمت مهدکوچک فرزندش کشته شد و کودکی که انتظارش برای رسیدن مادر پایان نگرفت.  مادر جوان پیاده بود و به آرامی در حال قدم زدن در پیاده­روی خیابان بود که این اتفاق روی داد.

به گفته شاهدان حاضر در محل زن جوان پیش از رسیدن آمبولانس بر اثر شدت ضربه وارده به سرش جان داد. این اولین مورد از این دست جنایات نیست. هر روز در گوشه­ای از شهر شاهد اتفاقی مشابه هستیم.

جدا شدن و افتادن سنگ نمای ساختمان و بروز فاجعه! نمای ساختمان­ها که باید گرمابخش فضای شهر و عامل زیبایی منظر شهر باشد متأسفانه هر روز قربانی تازه­ای می­گیرد و خانواده­ای را داغدار میکند.

چه کسی را باید برای این جان­های از دست رفته و زندگی­های تباه شده مسئول دانست؟ متهم اصلی این قتل­های غیرعمد چه کسی است؟ مجری ساختمان؟ ناظر ساخت؟ شهرداری؟ مالک ساختمان؟ واقعیت این است که با وجود اهمیت پیدا کردن و توبیخ مقصران ولی مهمترین اقدام شناسایی علت این اتفاق و یافتن راهی برای جلوگیری از تکرار آن است.

چرا این اتفاق افتاده است؟

نمای ساختمانها امروزه همچون پوسته­ای است که علاوه بر تأمین زیبایی بصری بنا مانند پوستی بر کالبد اصلی ساختمان کشیده شده و نقش سپری مقاوم برای فضاهای داخلی و ساکنان ساختمان را در برابر شرایط بیرونی دارد.

از آنجایی که در اکثر ساختمانها نما در مرحله­ای جداگانه ساخته می­شود همواره مقوله استحکام نما از چالش­های پیش روی سازندگان ساختمان است که بی­توجهی به آن بعداً ساکنان را درگیر و آسایش آنها را مختل خواهد کرد.

شرایط بیرونی از تغییرات دما و رطوبت گرفته تا ارتعاشات ناشی از عبور وسایل نقلیه نمای ساختمان را تحت تأثیر قرار می­دهند و گاه همین نمایی که از متریال و مصالحی گران و با صرف هزینه­های سنگین اجرا گردیده به عاملی مرگ­آور تبدیل می­شود و قربانی می­گیرد.

راه­حل این معضل تثبیت و اطمینان از استحکام نمای ساختمانها است. نمای ساختمان نباید حتی در سخت­ترین شرایط مانند زلزله هم ایستایی خود را از دست بدهد.

اهمیت استحکام نما

با رواج هر چه بیشتر بلند مرتبه سازی و برج سازی مسئله توجه به استحکام نما و اهمیت در نظر گرفتن تمهیداتی در این رابطه بیش از بیش حیاتی و سرنوشت ساز گشته است.

هر گونه کوتاهی و بی­توجهی در رابطه با تأمین استحکام نمای برجهای چند ده طبقه می­تواند به فاجعه­ای انسانی با قربانیان بی­شمار بدل شود. در حال حاضر سنگ رایج­ترین متریال مورد استفاده در نمای ساختمانها در کشور ماست.

بهترین راه کسب اطمینان از استحکام یک نمای سنگی چیست؟ به گفته کارشناسان و خبرگان عرصه ساخت و ساز، پیچ رولپلاک سنگ نما بهترین روش است. پیچ رولپلاک سنگ نما چنانچه به درستی و توسط تیمی متخصص مانند شرکت جهان فرود انجام گیرد خطر کنده شدن و افتادن سنگ نما را منتفی می­کند.

در کنار مستحکم سازی نما اگر بتوان عوامل تضعیف کننده پوسته نما را کاهش داد و از بین برد می­توان از طول عمر نمای ساختمان اطمینان داشت. رطوبت از جمله مهمترین عوامل درگیر کننده­ی نمای هر ساختمانی است. با آب بندی کردن نما هم از رخنه و نفوذ رطوبت به بدنه­ی نما جلوگیری می­شود و هم کالبد اصلی و فضاهای داخلی بنا در امان خواهد ماند.

آیا آب بندی نما در سقوط سنگ تاثیر دارد؟

آب بندی نما و مانع گشتن از نفوذ رطوبت، علاوه بر حفاظت از بنا بر میزان مصرف انرژی و نیز کیفیت زندگی ساکنان ساختمان هم به صورت مستقیم تأثیر می­گذارد. آب بندی نما در ساختمانهای بلند مرتبه و آپارتمانها که سطح بیرونی وسیع­تری دارند از اهمیت صد چندانی برخوردار است.

 مجری پیچ و رولپلاک نما کاری تخصصی است که برای نتیجه بخش بودن باید حتماً توسط تیمها و شرکتهای حرفه­ای و با تجربه در این زمینه مانند شرکت جهان فرود صورت گیرد.

هزینه­های مستحکم سازی و پیچ و رولپلاک نما

قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چقدر است؟ هزینه آب بندی نما چه میزان است؟ در عمل این سوالها مهمترین دغدغه­های سازندگان ساختمان در این رابطه است. پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که هزینه­ای که صرف پیچ و رولپلاک نمای ساختمان می­گردد در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه­گذاری است و نه تنها از تحمیل شدن هزینه­های ثانویه بر ساکنان ساختمان پیشگیری می­کند بلکه کیفیت زندگی آنها را نیز افزایش می­دهد.

جدا از این مهم جواب سوال «قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چقدر است؟» مبلغی ثابت نیست و به عوامل متعددی وابسته است.

مهمترین عوامل در این رابطه عبارتند از: نوع متریال و طرح نمای ساختمان و کیفیت اجرای اولیه­ی نما و به عبارتی میزان لقی یا استحکام نمای بنا. منظور از طرح نما سبکی است که نما بر اساس آن طراحی شده است. مثلاً ساختمانی که دارای نما به سبک رومی است از آنجایی که دارای قطعات و تکه­های متعدد و عمدتاً ظریف است طبیعتاً هزینه پیچ و رولپلاک بیشتری هم دارد.

برای جلوگیری از این اتفاقات چقدر باید هزینه کرد؟

در مقابل نماهایی که طرحهای ساده­تر و یک پارچه­تری دارند هزینه کمتری هم برای پیج و رولپلاک نمایشان نیاز است. متأسفانه یک اشتباه رایج که بسیاری از سازندگان و مالکان ساختمان مرتکب می­شوند این است که اجرای پیچ رولپلاک سنگ نما و آب بندی نما را به افرادی که ارزان­ترین قیمت را بدهند می­سپارند.

این اشتباه باعث میشود نه تنها به علت کیفیت پایین اجرا نتیجه­ای موثر و ملموس حاصل نشود بلکه هزینه­های مجدد و ثانویه را موجب می­گردد. شرکت­های حرفه­ای و مجرب در این زمینه به خصوص شرکت جهان فرود همواره از بهترین و با کیفیت­ترین پیچ­ها و سایر تجهیزات استفاده می­نمایند و هرگز کیفیت را فدای شعار ارزانی نمی­کنند.

کار پیچ رولپلاک سنگ نما و آب بندی نما از آنجایی که باید در ارتفاع انجام گیرد حرفه­ای بسیار حساس است و اگر به افراد و شرکتهای غیرمتخصص سپرده شود احتمال بروز حادثه وجود دارد که گرفتاری­ها و دردسرهای فراوان و مزمنی را در پی خواهد داشت.