طریقه مصرف ژل رویال و عوارض جانبی آن

طریقه مصرف ژل رویال و مقدار توصیه شده برای هر بیماری را در این مقاله توضیح خواهیم داد. ژل رویال (Royal jelly)  یک ماده غلیظ و شیری رنگ است که تنها غذای زنبور ملکه می باشد. دارای خاصیت اسیدی، طعم ترش و گس بوده، زمانی که با عسل ترکیب شده، پس از گذشت چند ساعت باعث رقیق شدن عسل می شود. همچنین این ماده مغذی سرشار از پروتئین بوده که دارای ترکیباتی از جمله: اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، شکر، استرول، فسفر و استیل کولین می باشد.

ژل رویال شامل ویتامین های A، E، C، D و Becomplex به خصوص B1، B2، B6، B12 و بیوتین، اسید فولیک، اینوزیتول و اسید پانتوتنیک می باشد که بسیار در آرامش اعصاب موثر است. هم چنین دارای مواد معدنی شامل: کلسیم، مس، آهن، فسفر، پتانسیم، سیلیکون و سولفور می باشد و از نظر اسیدهای نوکلئیک (RNA و DNA) بسیار غنی است.

اثرات فیزیولوژیکی ژل رویال

با توجه به اینکه ژل رویال اصولا به عنوان غذا محسوب می شود و یک پدیده جالبی بوده که به عنوان یک داروی طبیعی در بین مردم مرسوم شده است. در دهه ۱۹۵۰ در پی یافته های جدید در زمینه پزشکی مصرف داروهایی عجیب مانند پنی سیلین، هورمون ها و ویتامین ها رایج گردیدند که پاسخ گوی بسیاری از سوال های بیولوژی زیست شناسی بودند. اثر هورمونی خارق العاده ژل رویال روی لاروهای زنبورعسل منجر به این عقیده شده که این کار شگفت آور شاید بتواند روی انسان نیز موثر باشد.

 ​طریقه مصرف ژل رویال

رایج ترین طریقه مصرف ژل رویال به صورت زیر زبانی یا ترکیب آن با عسل است.

مصرف ژل رویال به صورت زیر زبانی:

یکی از روش های مصرف به صورت زیر زبانی می باشد که هر ظرف ۳۰ تا ۹۰ گرمی ژل رویال را می توان در یک دوره یک ماهه مطابق با نیاز بدن مصرف کرد و بعد از آن باید ۱۰ تا ۳۰ روز به بدن استراحت داد.

نکنه: کودکان و افراد بالای ۶۰ سال باید در روز یک گرم ژل رویال مصرف کنند.

مصرف ژل رویال و ترکیب آن با عسل:

یکی از روش های مصرف ژل رویال ترکیب آن با عسل می باشد، به این ترتیب که ۱ تا ۳ گرم ژل رویال را با همان مقدار یا دو برابر عسل ترکیب می کنیم.

دوز پیشنهادی مصرف ژل رویال برای بیماری های مختلف

۱. درمان سرطان

ژل رویال از بدن در برابر رشد رادیکال های آزاد در افراد مبتلا به سرطان جلوگیری می کند و در بیشتر مواقع با مصرف آن بسیاری از افراد توانسته اند از رشد و وخیم تر شدن تومور سرطانی خود جلوگیری کنند.

روش مصرف: برای پیشگیری و درمان سرطان بهتر است ژل رویال را به میزان ۱ تا ۳ گرم بسته به نیاز فیزیکی بدن مورد استفاده قرار داد که در سال باید سه دوره ۶۰ روزه مصرف گردد.

۲. کمک به افزایش وزن

همه ما می دانیم که افزایش وزن یک مسئله و دغدغه بزرگ برای افرادی می باشد که در رویای چاق شدن هستند. مصرف ژل رویال با توجه به پروتئین های موجود در آن می تواند کمک خوبی برای رسیدن به این هدف باشد.

روش مصرف: برای افزایش وزن، شما می توانید ۱ تا ۳ گرم ژل رویال را هر روز به صورت ناشتا به صورت یک دوره ۳۰ روزه میل نمایید.

۳. درمان درد مفاصل

با توجه به اینکه ژل رویال سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد می تواند برای افرادی که از درد مفاصل رنج می برند پیشنهاد خوبی باشد به شرطی که آن را مطابق دستور زیر به طور منظم مصرف نمایند.

روش مصرف: دوز پیشنهادی ژل رویال برای تسکین درد مفاصل و پوکی استخوان، یک گرم می باشد. به این منظور دو دوره در سال و هر دوره ۳۰ یا ۶۰ روزه از ژل رویال مصرف کنید.

۴. التیام زخم ها

ژل رویال دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مصرف آن به صورت زیر زبانی و ضماد، می تواند به بهبود زخم ها کمک کند و در مقابل عفونت ها و میکروب ها از خود مقاومت نشان می دهد.

روش مصرف: ۱ تا ۳ گرم ژل رویال را به صورت ناشتا یا ترکیب با عسل میل کنید، همچنین می توانید آن را به صورت خام یا همراه با عسل و روغن نارگیل به عنوان پماد بر روی زخم بمالید.

۵. ترمیم شکستگی ها

مطالعات انجام گرفته نشان می دهد این ماده غذایی ضروری که برای ماندگاری زنبور ملکه است، می تواند به ترمیم و بازسازی استخوان های شکسته کمک کند و روند درمان را نسبت به روش های دیگر سریع تر نماید.

روش مصرف: برای ترمیم و بازسازی بافت های استخوان شکسته می توانید از ژل رویال به مدت ۴۵ روز و به میزان ۲ گرم به صورت ناشتا قبل از صبحانه مصرف نمایید.

۶. درمان آرتروز و دردهای روماتیسمی

افرادی که از آرتروز و ورم مفاصل رنج می برند با توجه به تحقیقات انجام گرفته که ثابت شده این ماده دارای اثرات ضد التهابی بر روی مفاصل می باشد، می توانند با خیال راحت از ژل رویال برای درمان دردهای خود استفاده کنند.

روش مصرفبرای تسکین دردهای روماتیسمی و آرتروز می توانید ۱ تا ۳ گرم ژل رویال را به مدت یک دوره ۳۰ تا ۴۵ روزه مصرف نمایید.

۷. درمان یائسگی زودرس

بیشتر خانم ها با کمی ترس و وحشت وارد این دوره  از زندگی خود می شوند که به آن یائسگی گفته می شود. یائسگی زودرس با کمر درد، افسردگی و پریشانی همراه است که با مصرف ژل رویال می توان رسیدن به این دوره را به تاخیر انداخت.

روش مصرفبرای درمان یائسگی زودرس باید در سال ۲ بار و هر بار به صورت یک دوره سه ماهه ژل رویال را مصرف نمود. در ماه اول با دوز ۱ گرم و درماه دوم با دوز ۲ گرم و ماه سوم با دوز ۳ گرم به صورت زیر زبانی میل نمایید. به این ترتیب که بین هر دوره یک ماهه، ۱۰ روز درمان را متوقف کنید.

۸. بهبود ناباروری در زنان

نشان داده شده است که مصرف منظم ژل رویال با کیفیت بالا به تعادل هورمون ها کمک می کند. این امر برای زنانی که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند، سودمند است و می تواند به باروری آنان کمک کند.

روش مصرفبرای بهبود ناباروری زنان باید یک دوره ۲۸ روزه از ژل رویال به مقدار ۱ تا ۲ گرم مورد مصرف قرار بگیرد و سپس ۲۸ روز مصرف را متوقف کنند. این روش درمان را ۶ دوره تا زمان رسیدن به نتیجه باید ادامه داد.

۹. مناسب برای ناتوانی جنسی در مردان

این ماده حاوی پروتئین، کربوهیدرات و اسیدهای چرب است. مطالعات نشان می دهد که این محصول غذایی توانایی افزایش تولید تستوسترون را دارد.

روش مصرفبرای درمان این بیماری باید یک مرد روزانه دو گرم ژل رویال را به مدت یک دوره ۹۰ روز مصرف کند تا مشکل بهبود یابد.

11

۱۰. درمان دیابت نوع ۲

ژل رویال با کاهش استرس اکسیداتیو به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند و می تواند یک محصول غذایی مفید برای جلوگیری از مقاومت به انسولین در افرادی که دارای قند خون بالا هستند، باشد.

روش مصرفبرای بهبود دیابت باید درمان با ژل رویال را تا ۲ ماه دادمه داد و در این دوره درمان باید ۱ تا ۳ گرم در روز مورد مصرف قرار بگیرد.

۱۱. بهبود آلزایمر

کاهش حافظه می تواند برای افراد مسن بسیار افسرده کننده باشد و بخش مهمی از عملکرد مغز و عملکرد روزانه را مختل کند. رویال ژلی ممکن است قادر به افزایش وضوح ذهن و حافظه شما باشد.

روش مصرفبرای درمان آلزایمر، یک بیمار باید سالانه ۶ دوره ۱۰ روزه ژل رویال را با دوز ۱ تا ۳ گرم مصرف کند.

۱۲. جلوگیری از پیری زودرس

ژل سلطنتی روند پیری را به تاخیر می اندازد و از افزایش تولید کلاژن و حفاظت از آسیب های پوستی حمایت می کند. همچنین باعث سالم ماندن پوست و جوان سازی آن می شود.

روش مصرف: برای جلوگیری از پیری زودرس و زوال عقل در افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند، مصرف ۲ گرم ژل رویال به صورت ۳ دوره ۶۰ روزه در سال می تواند کمک خوبی باشد.

۱۳. درمان افسردگی

افسردگی یک بیماری می باشد که بسیاری از افراد گریبان گیر آن شده اند. آیا تا به امروز برای درمان افسردگی خود راهی را پیدا کرده اید؟ درمان این بیماری با رویال ژلی امکان پذیر شده است.

روش مصرف: برای بهبود افسردگی باید یک دوره یک ماهه ژل رویال را به میزان ۲ تا ۳ گرم در روز به صورت ناشتا مصرف کنید و سپس یک تا دو هفته به بدن استراحت بدهید و خوردن آن را متوقف کنید.

برای تهیه ژل رویال و یا خرید عسل طبیعی آهوتا می توانید به زنبورداران محلی که مورد اعتماد هستند مراجعه کنید و یا از طریق سایت ahoota.com سفارش خود را ثبت نمایید

عوارض جانبی ژل رویال

اگرچه ژل رویال برای اکثر افراد بی خطر است اما از آنجایی که این، محصول زنبور عسل است، افرادی که به نیش زنبور، گرده یا سایر حساسیت های محیطی آلرژی دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

عوارض جانبی حساسیت به ژل رویال:

  • آسم
  • آنافیلاکسی
  • تماس با درماتیت

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که داری آلرژی و حساسیت می باشید، حتما قبل از مصرف ژل رویال با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا دچار عواقب جبران ناپذیری نشوید.