اهرم در فارکس چیست؟

می توان گفت یکی از مهمترین و در عین حال جذاب ترین ویژگی هایی که در بازار معاملات فارکس وجود دارد و توسط بروکر های مختلف فارکس یا بروکر فارکس ایران در اختیار افراد معامله قرار می‌گیرد اهرم فارکس یا لوریج می باشد. برای معرفی اهرم فارکس بهتر است برای شما مثالی بزنیم. به عنوان مثال شما در نظر بگیرید که می خواهید با مبلغی در حدود یک میلیون دلار برای خود یک ویلای بسیار جذاب خریداری نمایید اما پول کافی برای انجام این کار نداشته و تنها مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار دلار در اختیار دارید.

1

ولی در عین حال تمایل بسیار زیادی برای خرید این ویلای جذاب در سر دارید. اهرم فارکس در اینجا وارد عمل شده به شما این امکان را خواهید داشت تا ۹۰۰ هزار دلار دیگر را از یک شرکت و یا بانک قرض گرفته و ویلای مورد نظر خود را خریداری نمایید و از آن لذت ببرید. زمانی که شما مبلغ ۱۰۰۰۰۰ دلار داشته و یک ویلا یک میلیون دلاری می خواهید باید پول تان ۱۰ برابر شود با توجه به این موضوع می‌توان از یک اهرم استفاده کرده و به خرید ویلای مورد نظر خود اقدام نمایید. این موضوع همان مکانیزم عملکرد اهرم فارکس و یا لوریج می باشد. در نتیجه فرد معامله گر می تواند با استفاده از پولی که به او تعلق ندارد خرید بیشتری انجام دهد و امکانات مناسب تری بهره ببرد. این موضوع بسیار هیجان انگیز می باشد چرا که فرد معامله‌گر می تواند معاملات بزرگتری را انجام داده و فقط برای مبلغ دارایی خود سود ندارد بلکه بر روی کل قیمت کسب سود نماید.

نحوه عملکرد اهرم فارکس و یا لوریج 

به عنوان مثال در نظر بگیرید شما ۲۰۰۰ دلار در حساب خود داشته و این امکان را خواهید داشت تا وام دریافت کرده و برای انجام تجارت و کسب سود بدون پرداخت هیچ گونه بهره ای از این وام استفاده کنید. در واقع اهرم فارکس همان وام می باشد. برای روشن شدن موضوع برای شما مثال در نظر بگیرید که شما در حساب تجاری خود ۲۰۰۰ دلار داشته و در سطح ۱۳۲۰ دلار یک لات معادل ۱۰۰ هزار دلار خرید می کنید. بعد از گذشت دو روز قیمت طلا تا سطح ۱۳۶۵ ز افزایش پیدا می کند و این تغییر ۴۵ دلاری همچنین به تغییر ۴۵۰ پیپ نیز معروف می باشد که باعث ایجاد سود مناسبی برای شما می گردد.

2

در صورتی که محاسبات لازم را انجام دهیم متوجه می شویم که با استفاده از اهرم فارکس به سود چند برابری دست پیدا می‌کنیم و با داشتن سرمایه اندک و بهره بردن از این اهرم که توسط بروکرهای مختلف در اختیار کاربران قرار می گیرد می توان سود بسیار مناسبی در معاملات فارکس بدست آورد. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که در صورتی که بازار بر خلاف میل فرد معامله گر حرکت نماید، معامله گر تنها پول خود را از دست می‌دهد و پول قرض دهنده آن باقی می‌ماند و در اصل می‌توان اینطور عنوان کرد که پولی که تحت عنوان اهرم فارکس توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار گرفته شده از بین نرفته و در جای خود امن باقی می‌ماند.