تعریف کلی تزریق ژل

فیلرها دارویی در روند درمانی پیری پوست به شمار می‌روند. گرچه که پیری یک روند کلی است اما فرآیند پیری در همه نواحی صورت به‌طور یکنواخت اتفاق نمی‌افتد. چربی زیرپوست صورت یک لایه واحد و یکسان نیست بلکه دارای لایه‌های متفاوتی است. سرعت پیری لایه‌های مختلف در یک فرد متفاوت است. بنابراین اصلاح پیری صورت نیازمند اصلاح تک تک این لایه‌ها به صورت جداگانه است.

فیلر یا پرکننده‌های پوستی (dermal fillers) شامل ژل‌های تزریقی و چربی می‌باشند. این مواد در داخل پوست تزریق شده و موجب افزایش حجم و بنابراین صاف کردن چین و چروک‌ها، برجسته‌سازی لب‌ها و کاهش عمق فرورفتگی‌های صورت می‌شوند. در بعضی موارد اثر آنها شبیه لیفت صورت است ولی بدون جراحی و با هزینه کمتر. البته این درمان‌ها دائمی نیستند و نیازمند تکرار می‌باشند. بعضی فیلرها همراه با درمان‌های جوانسازی دیگر صورت مثل تزریق بوتاکس استفاده می‌شوند. جراح شما با ارزیابی نیازهای شما یک یا چند درمان مورد نیاز شما را توصیه خواهد کرد. فیلرهای چین و چروک می‌توانند به عنوان حجم‌دهنده استفاده شوند و برای پُر کردن و لیفت کردن گونه‌ها، چانه، شقیقه، خطوط فک و ضخیم کردن لب‌ها استفاده شود. تزریق ژل یا تزریق فیلر با نصف هزینه‌های فِیس‌لیفت به شما ظاهری جوان‌تر می‌دهند. روند درمان تزریق ژل یا تزریق فیلر سریع و آسان است و اکثرا حفره‌ها، خطوط اخم و لبخند و چین و چروک‌ها را در کمتر از ۳۰ دقیقه پر کرده و نتایج آن نیز از ۴ ماه تا بیش از یک سال ماندگاری دارد. هر فیلر یا پرکننده‌ای برای هر نوع چین و چروک مناسب نیست؛ کم‌ترین خطرات و بهترین نتایج در اثر استفاده از مناسب‌ترین نوع ژل به بهترین وجه است؛ به همین دلیل است که این درمان حتماً باید توسط پزشک متخصص یا جراح پلاستیک معتبر انجام شود. کلینیک تخصصی پوست و موی رخ‌آرا با بهره‌گیری از تیم پزشکی متخصص و مجرب آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمینه تزریق ژل یا فیلر می‌باشد.

 

کاندیدای مناسب تزریق ژل یا تزریق فیلر

به طور معمول کاندیدای مناسب تزریق ژل یا تزریق فیلر با توجه به هدف این روش می‌تواند طیف سنی گسترده‌ای از تمامی افرادی که نشانه‌های اولیه پیری در پوست آنان نمایان شده، را شامل شود. تزریق ژل یا تزریق فیلر چه برای افرادی که برای برجسته کردن اجزای صورت خود به دنبال راهی هستند؛ چه افرادی که با نمایان شدن علائم پیری، به فکر کاهش آثار پیری و چین و چروک می‌افتند کاربرد دارد. بهترین روش برای تعیین این مساله که آیا شما کاندیدای مناسبی برای تزریق ژل صورت یا تزریق فیلر هستید؛ این است که با متخصصان ما در کلینیک پوست و موی رخ آرا مشورت کنید.

 

نکات قبل از تزریق ژل

اگر تزریق ژل به درستی انجام بگیرد در مقابل آینه به خود لبخند خواهید زد و لذت خواهید برد اما اگر تزریق ژل درست انجام نشود از چهره خود رضایت نداشته و ممکن است دچار افسردگی شوید. تصور کنید به دلیل اینکه متخصص، ژل را در منطقه درستی تزریق نکرده ظاهری غیرمتعارف و ترسناک پیدا کنید! تزریق ژل یا به عنوان روشی مستقل به کار رفته (که غیرجراحی است) و یا ممکن است در ترکیبی با یک جراحی زیبایی دیگر به کار رود که هدف از این کار دستیابی به نتایجی دقیق‌تر در جوان‌سازی پوست است.

تزریق ژل به وسیله سوزن یا کانولا در نواحی مختلف صورت و در لایه‌های مختلف پوست تزریق می‌شوند. فیلرهای پوستی حجم دهندگانی (محلول‌های مایعی) هستند که از طریق تزریق‌های کوچک به درمیس (پوست) وارد می‌شوند؛ پس فهم آناتومی صورت بسیار مهم است. سختی تزریق ژل لب به آناتومی صورت هر فرد بستگی دارد. متخصص تزریق ژل معمولاً از سوزن‌های بسیار ریز یا میکرو کانولاها جهت تزریق فیلر موقت به پوست استفاده می‌کند. متخصص باید بتواند تشخیص دهد که شریان‌ها و رگ‌های خونی شما دقیقا در کجا هستند (که در افراد مختلف متفاوت است) و این همیشه کار ساده‌ای نیست.

 

ماندگاری تزریق ژل

اگر قصد دارید با تزریق ژل چین و چروک‌های صورت خود را کاهش دهید و حجم صورت را بازیابی کنید، حتماً می‌خواهید بدانید که تزریق ژل چقدر ماندگاری دارد. تزریق‌های اولیه فیلرهای پوستی بر اساس نیازهای افراد مختلف متفاوت است؛ یعنی محل تزریق، نوع فیلر و تعداد دفعات تزریق به فرد بستگی دارد. هنگامی که نتایج دلخواه‌تان به دست آمد، باید پس از بازه‌های زمانی مشخصی برای تزریق مجدد ژل مراجعه نمایید زیرا ژل تزریق شده به مرور زمان از بین می‌روند. عوامل بسیاری بر روی مدت زمان دوام و طول عمر ژل تزریقی اثر می‌گذارد؛ مثل برند و نوع ژل، میزان دوز تزریق شده، نواحی تحت درمان و میزان سرعت جذب ژل و فیلرها در بدن فرد از جمله فاکتورهای مهمی می‌باشد که در ماندگاری فیلرهای تزریقی نقش عمده‌ای دارد. معمولا برای تزریق ژل بر روی صورت از ژل تولید شده از هیالورونیک اسید استفاده می‌شود، زیرا این ماده به صورت طبیعی در بدن وجود دارد. تزریق هیالورونیک اسید سبب کاهش و برطرف نمودن چین و چروک و خطوط پوست و همچنین آبرسانی و شادابی نواحی مورد درمان می‌شود، اما تاثیرات و حاصل به دست آمده از آن با گذشت زمان و به تدریج محو و از بین خواهد رفت چون بدن بیمار به صورت طبیعی و با مرور زمان، اسید هیالورونیک تزریقی را به صورت کامل جذب و تجزیه می‌نماید.

 

پس از تزریق ژل یا تزریق فیلر چه اتفاقاتی می‌افتد؟

  • کبودی: کبودی خفیف در اطراف محل تزریق که معمولاً پس از ۲ یا ۳ روز از بین می‌رود و با کمی آرایش می‌توان آن را پوشاند.
  • ورم در محل تزریق: ایجاد ورم معمولاً خفیف است و پس از ۴۸ الی ۷۲ ساعت فروکش خواهد کرد.
  • بی‌حسی محل تزریق یا دیگر قسمت‌های صورت: فیلرها معمولاً دارای کمی ماده بی‌حسی موضعی هستند که ممکن است موجب بی‌حسی در محل تزریق شود. احساس طبیعی صورت معمولاً پس از ۲ الی ۳ ساعت باز می‌گردد.
  • قرمزی پوست: این عارضه معمولاً به دلیل تزریقات، ماساژ شدید و واکنش اندک پوست رخ می‌دهد و برطرف شدن آن می‌تواند بین چند ساعت الی ۲ یا ۳ روز به طول بیانجامد.