چالش های راه‌اندازی داروخانه‌ اینترنتی از زبان یک کارآفرین تبریزی

به گزارش افکارنیوز، امروزه تقریباً همه چیز را می‌توانیم به صورت آنلاین سفارش دهیم اما در این میان از فروش محصولات دارویی به صورت آنلاین کمتر حرفی به میان آمده است. چیزی که با توجه به تغییر سبک زندگی ما و نفوذ اینترنت اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در حالی که از عمر استارتاپ‌های عرضه آنلاین دارو در دنیا چندسالی می‌گذرد، چالش‌‌های مختلف این حوزه مثل نبود «مکانیزم مشخصی برای تایید نسخه پزشک» و «حساسیت بعضی از اقلام دارویی» باعث شده تا مسئولان وزارت بهداشت مجوز فروش اینترنتی داروها را صادر نکنند.

با وجود این مسائل، هم اکنون در کشورمان چند داروخانه آنلاین داریم که اقلام غیردارویی مثل لوازم آرایشی، بهداشتی، مکمل‌های غیر دارویی و تجهیزات پزشکی را به فروش می‌رسانند. «بتادارو» اولین داروخانه آنلاین غرب کشور یکی از آن‌هاست. این مجموعه فعالیت خود را از اردیبهشت سال 97 در شهر تبریز شروع کرده و هم اکنون اجناس خود را به تمام نقاط کشور ارسال می‌کند.

آقای دکتر افخم، صاحب امتیاز و موسس بتا دارو، از چالش‌های این حوزه می‌گوید: «هر چند امروزه اکثر مردم به لطف فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌کالا حداقل یک بار تجربۀ خرید اینترنتی را داشته‌اند اما متاسفانه خرید آنلاین اقلامی مثل مکمل‌های غذایی، لوازم آرایشی و... آن‌چنان جا نیفتاده است. به همین دلیل از همان ابتدا می‌دانستیم کار سختی در پیش داریم.»

وی جلب اعتماد مشتریان را از اصلی ترین چالش‌های داروخانه‌های اینترنتی دانست و افزود:« هموطنان عزیز باید بدانند که فرآیند تاسیس یک داروخانه‌ آنلاین با سایر فروشگاه‌های اینترنتی متفاوت است. یک داروخانه‌ آنلاین علاوه بر داشتن نماد اعتماد الکترونیکی (ای-نماد) باید مجوز تاسیس و فروش اقلام غیردارویی را نیز از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دریافت کند.»

دکتر افخم ادامه داد:« مشتریان در هر زمان می‌توانند با مراجعه به سایت بتادارو این مجوزها را به همراه ای-نماد ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشاهده کنند.»

ایشان در مورد مزیت خرید آنلاین نسبت به روش سنتی، اظهار داشت:« داروخانه‌های آنلاین تنها فروشنده نیستند بلکه می‌خواهند در کنار مشتری سطح دانش و آگاهی او را نیز افزایش دهند. مثلاً شما در سایت بتادارو می‌توانید قبل از خرید یک مکمل ورزشی مقالاتی راجع به انواع تیپ‌های بدنی بخوانید و با توجه به شرایط بدنی خودتان مناسب‌ترین مکمل را انتخاب کنید.»

دکتر افخم کلاهبرداری‌های اینترنتی را از جمله دغدغه‌های مهم مشتریان دانست و افزود:« برای جلب اعتماد هر چه بیشتر مردم و دور زدن چالش‌های پرداخت اینترنتی تصمیم گرفتیم گزینه پرداخت در محل را نیز در اختیار مشتریان خود بگذاریم تا افرادی که نگران لو رفتن اطلاعات حساب خود هستند با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهند. »

مدیرعامل بتادارو در پایان تصریح کرد: « خوشبختانه امروز با بیش از 4000 قلم محصول در دسته بندی‌های مختلف آرایشی بهداشتی، مکمل های ورزشی و غیر ورزشی، تجهیزات پزشکی و ... می توانیم به تمامی نقاط ایران با کمترین هزینه ارسال داشته باشیم اما امیدوارم به زودی، با تلاش مسئولان و ایجاد زیرساخت‌های قانونی لازم، شاهد صدور مجوز برای عرضه اینترنتی اقلام دارویی نیز باشیم.»

به نظر می‌رسد راهی که دیجی کالا ده سال پیش با فروش کالاهای دیجیتال آغاز کرد امروز به وسیلۀ فروشگاه‌هایی مانند بتادارو ادامه پیدا کرده است.

به نظر می رسد داروخانه‌های آنلاین به نفع همه هستند، هم فروشنده و هم مردم که در هر زمان بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانند با مقایسه قیمت‌ها و اطلاع از مزایا و معایب هر محصول، بهترین خرید را انجام دهند. این موضوع حتی می‌تواند در شهرهای بزرگی مثل تهران باعث کاهش آلودگی و ترافیک هم بشود.