بهترین کشورهای جهان برای تحصیل 2020

به گزارش افکارنیوز، بهترین کشورهای جهان برای تحصیل در سال 2020 شاید موضوع داغی باشد برای آن دسته از دانشجویان یا حتی دانش آموزانی که سودای مهاجرت تحصیلی و رقم زدن آینده ای درخشان برای خود را در سر دارند. تب مهاجرت امروزه در کشور ما به تعداد قابل توجهی از افراد تسری پیدا کرده است که غالب این افراد جوانان دانشجو هستند. از طرفی به جرئت می توان گفت که مهاجرت تحصیلی آسان ترین راه مهاجرت علی الخصوص به کشور های top و مترقی جهان است. اما سوال اینجاست که مهاجرت تحصیلی به چه کشورهایی می تواند بهترین گزینه برای رقم زدن آن آینده روشن و درخشان باشد؟

پر واضح است که شرایط مالی، رشته یا مقطع تحصیلی، علایق کاری و اهداف هر متقاضی مهاجرت تحصیلی متفاوت است و نمی توان برای همه اشخاص یک کشور را بعنوان « بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی در سال 2020 » معرفی نمود یا به اصطلاح عامیانه یک نسخه را برای همه پیچید؛ اما می توان با آگاهی و شناخت از فاکتور ها و ریز فاکتور هایی ، بهترین کشورهای جهان برای تحصیل و مناسب ترین گزینه را بر اساس شرایط شخصی خود انتخاب نمایید.

برخی از این پارامترها و فاکتور ها عبارتند از :

شرایط مالی دانشجو

شرایط دریافت بورسیه و کار دانشجویی برای پوشش هزینه های مهاجرت تحصیلی

زبان رسمی کشور مورد نظر یا زبان دوره تحصیلی

امکان اخذ ویزای همراه در مهاجرت تحصیلی

رنکینگ دانشگاههای جهان

موقعیت کار پس از تحصیل

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

 

شرایط مالی دانشجو

به جرئت می توان گفت که به زعم بسیاری از افراد مهمترین فاکتور در پروسه مهاجرت تحصیلی وضعیت و شرایط مالی دانشجو و میزان پولی است که حاضر است برای مهاجرت تحصیلی خود پرداخت نماید. هزینه های مهاجرت تحصیلی به سه بخش تقسیم می شوند :

  1. هزینه های اخذ پذیرش و ویزا

این قبیل هزینه ها در واقع هزینه های مربوط به آماده سازی متقاضی برای مهاجرت تحصیلی است. این هزینه ها شامل هزینه های اخذ مدرک زبان ، هزینه های اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، هزینه های اخذ ویزا، بلیط هواپیما و ... می باشد و بعنوان انرژی اولیه به جهت استارت مهاجرت تحصیلی به نام برده می شوند. در این میان کشورهایی هستند که برای شروع فرآیند تحصیل نیازی به مدرک زبان ندارند، بعنوان مثال تحصیل در کشور فنلاند بویژه در مقطع لیسانس نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد. به جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید عبارت « تحصیل در فنلاند بدون مدرک زبان + ملک پور »‌ را سرچ کنید تا اطلاعات آن به طور کامل در اختیار شما قرار گیرد.

از جمله مهم ترین هزینه های اولیه ، نشان دادن میزان تمکن مالی به سفارت است که باید با پرینت حساب بانکی به آفیسر صدور ویزا ارائه شود. به طور کلی یک فرمول برای میزان تمکن مالی وجود دارد :

هزینه یک سال شهریه تحصیلی + هزینه های زندگی دانشجویی برای یک سال

شما بمنظور متقاعد کردن سفارت باید این مبلغ را به مدت حداقل 3 تا 6 ماه در حساب بانکی خود داشته باشید که عمدتا باید منبع این پول مشخص باشد تا ویزای تحصیلی خود را اخذ نمایید.

2. شهریه تحصیلی

تحصیل در برخی از کشور ها رایگان است و در برخی دیگر دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند. از جمله کشورهایی که تحصیل در آنها رایگان است می توان به آلمان ، اتریش ، نروژ و فرانسهاشاره کرد. لذا بر اساس فاکتور هزینه ها شما مایل باشید که مقصد تحصیلی خود را در بین این کشور ها انتخاب کنید، در واقع بهترین کشور جهان برای تحصیل مطابق شرایط شما این گزینه ها می باشند.

3.  هزینه های زندگی دانشجویی

پس از پرداخت هزینه های اولیه و اثبات میزان تمکن مالی ، هزینه های زندگی دانشجویی مهمترین فاکتور در بحث مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از افراد است. هزینه ها و مخارج زندگی در برخی از کشورها بسیار گران و در برخی از کشورها مقرون به صرفه است. در این میان تحصیل در مجارستان در بین کشورهای اروپایی بسیار گزینه خوبی است. زیرا مجارستان از جمله ارزان ترین کشورها در بین کشورهای اروپایی است و یک دانشجو حتی با 500 تا 700 یورو در ماه می تواند مخارج زندگی دانشجویی خود ( از جمله خوراک، پوشاک، مسکن، لوازم و کتب درسی، تفریحات و ... ) را تأمین نماید. از طرفی تحصیل در مجارستان می تواند پلی باشد برای دستیابی به ادامه تحصیل در کشورهای top تر و حتی اقامت بعد از تحصیل و کار در بهترین کشورهای جهان.

1

شرایط دریافت بورسیه و کار دانشجویی برای پوشش هزینه های مهاجرت تحصیلی

همانطور که گفته شد، هزینه های مهاجرت تحصیلی و اقامت دانشجویی مهمترین فاکتور برای بسیاری از افراد است. اما چگونه می توان میزان قابل توجهی از این هزینه ها را بازگرداند؟

اولین چیزی که شاید به ذهن شما برسد، صرفه جویی در هزینه های زندگی دانشجویی است، بله این درست است، اما شما راه حل های دیگری نیز دارید. شما با دریافت بورسیه تحصیلی و حتی با کار دانشجویی می توانید برخی از هزینه های زندگی دانشجویی خود را تأمین نمایید.

در این میان بورسیه های تحصیلی که عموما بنا بر رزومه دانشجویان بین المللی به آنها تعلق می گیرد چند نوع هستند :

  • برخی از آنها تنها کمک هزینه بسیار اندک هستند
  • برخی دیگر تنها شهریه دانشگاه شما را پرداخت می نمایند ( یا اصطلاحا شهریه را waive می کنند )
  • برخی نیز که بعنوان full-fund به دانشجویان تعلق می گیرند ( تمام شهریه + هزینه زندگی دانشجویی + بیمه و حتی شاید بلیط رفت و برگشت تا وطن را تأمین نمایند )

اگر دارای رزومه عالی هستید، می توانید امیدوار باشید که بخش عمده ای از هزینه های تان را با بورسیه تأمین می کنید. اما اگر بنا به هر دلیلی موفق به اخذ بورسیه نشدید، امکان کار دانشجویی و پوشش هزینه های زندگی از این طریق نیز وجود دارد. اما از این منظر بهترین گزینه آن است که حداقل شهریه ها پایین باشد. «‌ تحصیل در اتریش » بهترین گزینه به جهت مهاجرت تحصیلی می تواند باشد. زیرا تحصیل در این کشور رایگان است. علاوه بر اتریش « تحصیل در آلمان »‌ نیز به زبان آلمانی رایگان بوده و تحصیل در این دو کشور مزایای بسیار عالی از جمله اجازه اقامت پس از تحصیل برای پیدا کردن کار، امکان کار پاره وقت دانشجویی، امکان اخذ بورسیه های تحصیلی در مقاطع و رشته های مختلف و امکان تحصیل در دانشگاههای بسیار سطح بالای جهانی و ... برخوردارند.

زبان رسمی کشور مورد نظر یا زبان دوره تحصیلی

شاید برای بسیاری از افراد مسئله هزینه بخش مهم تصمیم شان برای مهاجرت تحصیلی نباشد و زبان تحصیل یا زبان رسمی کشوری که در آن تحصیل می کنند برای شان مهم است. در این بین می توان گزینه های متعددی را روی میز قرار داد که زبان تحصیل و زبان رسمی این کشورها انگلیسی باشد، از جمله مهترین این کشورها می توان به :‌ انگلستان ، آمریکا ، کانادا ، ‌نیوزلند و استرالیا اشاره داشت. شایان ذکر است که تحصیل در این کشور ها حتی به زبان رسمی شان مستلزم پرداخت هزینه است. این کشور ها از بهترین دانشگاهها با رنکینگ بالای جهانی برخوردارند، در این میان هزینه های زندگی در انگلستان از سایر گزینه های مرتبط بالاتر است، کشورهای آمریکا ، کانادا ، نیوزیلند و استرالیا نیز هر کدام از لحاظ بعد فاصله از کشور عزیزمان در فاصله ای دور قرار دارند.

به زعم شما شاید تحصیل در انگلستان بهترین گزینه باشد، اما باید دقت کرد که انگلستان هم در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست، هم هزینه های زندگی و شهریه های تحصیلی در آن سر سام آور است و هم به متقاضیان تحصیل در بسیاری از مقطع از جمله لیسانس ویزای همراه دانشجو اعطاء‌ نمی نماید. تحصیل در آمریکا نیز غیر ممکن نیست اما به دلایل مختلف که در این مقال نمی گنجد، شرایط اخذ ویزای تحصیلی این کشور مشکل شده است. در این میان تحصیل در کانادا می تواند بهترین گزینه از این منظر به شما بیایند، نا گفته نماند که البته هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

امکان اخذ ویزای همراه در مهاجرت تحصیلی

امکان بردن همراه با خود در بحث مهاجرت تحصیلی علی الخصوص برای متقاضیان متأهل بسیار حائز اهمیت است و دانشجویان متأهل علاقه دارند همسر یا فرزندشان را در کنار خود حین تحصیل داشته باشند. بسیاری از کشورها به خانواده درجه یک متقاضیان تحصیل ویزای همراه اعطاء‌ می نمایند. منظور از همراه در علم بین الملل همسر و فرزندان زیر 18 سال اطلاق می گردد. در این میان کشور دانمارک بهترین گزینه است، زیرا به متقاضیان تحصیل در دانشگاهها و مراکز علمی آموزشی دانمارک این اجازه داده می شود که متقاضی اصلی و همراهان بطور همزمان به این کشور وارد شوند، این در حالی است که شرایط اخذ ویزای همراه در اغلب کشورها به این صورت است که متقاضی اصلی ابتدا وارد خاک آن کشور شده و دوره تحصیلی خود را آغاز می نماید و پس از گذشت یک تا سه ماه می تواند درخواست الحاق خانواده را به اداره مهاجرت آن کشور ارائه نماید.

رنکینگ دانشگاههای جهان

شاید بسیاری از متقاضیان نیز هیچ از فاکتورهای فوق برای شان مهم نباشد و تنها علاقه دارند که در بهترین دانشگاههای جهان به تحصیل مشغول شوند. در زیر 10 دانشگاه برتر جهان را برای این دسته از عزیزان معرفی نموده ایم :

 

2020 Rank

2019 Rank

University

Location

1

1

Massachusetts Institute of Technology (MIT)

United States

2

2

Stanford University

United States

3

3

Harvard University

United States

4

5

University of Oxford

United Kingdom

5

4

California Institute of Technology (Caltech)

United States

6

7

ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology)

Switzerland

7

6

University of Cambridge

United Kingdom

8

10

UCL (University College London)

United Kingdom

9

8

Imperial College London

United Kingdom

10

9

University of Chicago

United States

 

موقعیت کار پس از تحصیل

مهاجرت تحصیلی یک مهاجرت موقتی است و صرف اقامت دانشجویی در یک کشور هیچ گاه منتج به اخذ اقامت دائم نمی گردد و شما پس از اتمام تحصیلات تان می بایست به کشور خود بازگردید. اما در این میان بیشتر کشورهای مترقی جهان به دانشجویان خارجی اجازه می دهند پس از اتمام تحصیلات در کشور بمانند و به دنبال کار مرتبط با رشته تحصیلی خود بگردند. اما باید توجه داشت که اگر کشوری را برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می کنید، بهتر است نرخ بیکاری آن کشور را حتما مورد بررسی قرار دهید، زیرا هرچه نرخ بیکاری یک کشور بالاتر باشد، تعداد بیکاران در آن کشور زیاد است و طبیعتا پیدا کردن کار در آن کشور پس از تحصیل مشکل تر خواهد بود و اگر موفق نشوید پس از اتمام تحصیلات تان در فرصتی که به شما می دهند کار پیدا کنید باید به کشور خود بازگردید. چنانچه پس از اتمام تحصیلات موفق به پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود با پایه حقوق مکفی شدید، می توانید اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل نموده و روند اخذ اقامت دائم و تابعیت خود را آغاز نمایید. زیرا اقامت کاری ، اقامتی است که منتج به اقامت دائم و تابعیت می گردد. نرخ بیکاری در کشورهای آلمان و اتریش بسیار پایین ( بین 3 تا 5 درصد) است و تحصیل در آلمان یا اتریش می تواند مناسب ترین گزینه از این منظر برای شما باشد.

پس بررسی نرخ بیکاری کشور مورد نظرتان نیز باید در تصمیم گیری تان برای انتخاب بهترین کشور جهان برای تحصیلی بر اساس شرایط تان دخیل باشد.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

گفته شد که شما با تبدیل اقامت تحصیلی به کاری اگر یک سری شرایط ( داشتن شغل پیوسته و پرداخت مالیات و ... )‌ را محقق سازید، قادر خواهید بود که پس از 3 الی 5  سال ( بسته به قوانین کشور های مختلف ) به کارت اقامت دائم یا اصطلاحا PR آن کشور برسید. و پس از گذشت 3 الی 5  سال دیگر با اثبات ادغام شدن در زبان و فرهنگ آن جامعه و پذیرفته شدن در امتحان تاریخ و شهروندی به تابعیت و پاسپورت آن کشور دست یابید.

در این میان باید توجه داشته باشید که کشوری را در نظر بگیرید که تابعیت مضاعف را به رسمیت بشناسد و شما برای اخذ تابعیت و پاسپورت آن کشور مجبور نشوید تابعیت ( های ) قبلی خود را از دست دهید.

مؤسسه حقوقی ملک پور، همکار مؤسسه MIE اتریش در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های جهان و همچنین دریافت ویزای تحصیلی کشورهای مختلف نیز خدمات بی نظیری ارائه می دهد و با پشتوانه بیش از یک دهه فعالیت در امر مهاجرت، در یک پروسه سیستماتیک و منظم از ابتدا تا انتهای مسیر موکلین را همراهی می کند.

روش های ارتباطی فراوانی از طریق تلفن و شبکه های اجتماعی برای تماس با کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور وجود دارد که مهم ترین آن ها در زیر درج شده است.

وبسایت موسسه

www.malekpourlaw.com

شماره تماس دفتر تهران

021491196000

شماره تماس دفتر وین

0043720022199

شماره تماس دفتر کانادا

0018002421824