عرضه اولیه چیست ؟ به همراه آموزش خرید عرضه اولیه

عرضه اولیه چیست و چگونه عرضه اولیه بخریم؟ این دو سوال از سوالات پرتکرار متقاضیان ورود به بورس می باشد که در این مقاله قصد داریم ابتدا در خصوص چیستی عرضه اولیه صحبت کرده و سپس نحوه خرید عرضه اولیه را برای شما شرح دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

عرضه اولیه

زمانی که سهام شرکتی برای نخستین بار وارد بورس اوراق بهادار شده و توسط عموم سهامداران قابل خرید باشد در واقع سهام آن شرکت در اصلاح عرضه اولیه می شود اما این نکته مهم را در نظر داشته باشید که این بدین معنی نیست که شرکت مذکور تازه تاسیس می باشد، ممکن است شرکتی سال ها بصورت دولتی یا خصوصی فعالیت داشته باشد ولی به تازگی در بورس عرضه شده باشد. برای این کار سهام آن شرکت باید از حالت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شود تا قابلیت معامله در بورس و توسط همه مردم را داشته باشد.

آیا خرید عرضه اولیه سودآور است ؟

یکی از اصلی ترین دلایل اقبال مردم به خرید عرضه اولیه ، سودآور بودن این سهام هاست. اما سوال اینجاست که آیا واقعا خرید عرضه اولیه سودآور است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت الزاما در همه موارد نه! اما در اکثر مواقع خرید عرضه اولیه سودآور بوده و می توان گفت عرضه های اولیه جزو سهام های پرسود و کم ریسک هستند که غالب سهامداران در بورس اقدام به خرید آن می نمایند. تنها نکته ای که در این مورد باید در نظر داشته باشید این است که شما نمیتوانید حجم زیادی از این عرضه ها را خریداری کنید و در روش بوک بیلدینگ تنها تعداد محدودی سهم به طور مساوی بین تمامی متقاضیان تقسیم می شود.

اما چرا می گوییم پربازده و کم ریسک ؟ چون برای سودآور بودن هر عرضه اولیه پارامترهایی چون قیمت ذاتی سهم، قیمت تعیین شده توسط کارشناسان بازار سرمایه، نوع شرکت، حجم شرکت و فعالیت های فروش و مالی شرکت نیز دخیل بوده و بعنوان مثال اگر سهام شرکتی برای عرضه اولیه در بورس قمیتی بالاتر از ارزش ذاتی هر سهم قیمت گذاری شود، جذابیت چندانی برای سهامداران ندارد و در نتیجه نمیتوان انتظار بالا رفتن قیمت سهم بعد از عرضه اولیه را داشت، چه بسا بعد از عرضه اولیه سهم با ریز قیمتی مواجه شود که از نمونه های آن می توان به نمادهای "سخور : شرکت سیمان خوزستان" و "برکت : گروه دارویی برکت" اشاره کرد.

اما در مجموع اگر با دقت و بررسی های مناسب اقدام به خرید عرضه اولیه نمایید، غالبا با سود های مطلوبی مواجه خواهید شد.

خرید عرضه اولیه

 برای خرید عرضه اولیه هر شرکتی شما نیازمند کد بورسی هستید. اگر چنانچه کد بورسی ندارید برای دریافت کد بورسی رایگان می توانید به آدرس ex.agah.com مراجعه نموده و کد بورسی تان را دریافت نمایید. اما اگر در حال حاضر کد بورسی دارید برای خرید عرضه اولیه شرکت مدنظر تان می توانید با استفاده از کارگزاری های بورس در سطح کشور بصورت آنلاین یا آفلاین اقدام به ثبت سفارش و خرید عرضه اولیه نمایید.

برای خرید عرضه اولیه سهام هر شرکت کافی ست تعداد سهم قابل تخصیص به هر کد بورسی را با مبلغ هر تک سهم ضرب کنید و به همان میزان حساب معاملاتی تان را شارژ نموده و اقدام به خرید آنلاین یا آفلاین عرضه نمایید.

خرید عرضه اولیه در روزهای بعد چگونه است؟

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که خرید عرضه اولیه در روز های پس از عرضه چگونه است؟ خرید سهم پس از عرضه در بورس و در روزهای بعد از عرضه همانند خرید دیگر سهم های موجود در بازار سرمایه می باشد. و شما میتوانید در ساعت بازار درخواست خود را برای خرید عرضه ثبت کنید. یادتان باشد با توجه به اینکه در روزهای پس از عرضه تقاضا برای خرید زیاد و از طرفی عرضه کننده کم است بهتر است درخواست خود را در ساعت 8 و نیم صبح ثبت نمایید. در حدود 20 دقیقه بعد از آن هم می توانید جایگاه خود را در بین بقیه خریداران مشاهده کنید و باکمی شانس عرضه را در روز های اولیه پس از عرضه خریداری کنید.

خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه

 یکی از کارگزاری هایی که می توانید به راحتی در آن خرید عرضه اولیه تان را 2 روز زودتر از دیگران انجام دهید و نگرانی از بابت خرید تخصیص آن نداشته باشید سامانه آساتریدر کارگزاری آگاه به آدرس online.agah.com است شما عزیزان می توانید با ورود به این سامانه 2 زودتر از شروع عرضه اولیه برای خرید آنلاین با گزینه زرد رنگ بالا صفحه اقدام به ثبت سفارش آفلاین نمایید.

همچنین برای اطلاع از اطلاعیه های منتشر شده در خصوص هر عرضه اولیه می توانید به آدرس bashgah.com/blog مراجعه نموده و از گزینه "اطلاع رسانی عرضه اولیه" برای اطلاع از عرضه سهام شرکت های مختلف و همچنین بازه قیمت و تعداد عرضه اولیه به همراه حداکثیر نقدینگی مورد نیاز هر شرکت را مطلع شوید.

در مجموع میتوان گفت از عرضه های اولیه برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای یک شرکت یا افزایش سرمایه و نقدینگی استفاده می شود. در اغلب موارد هم شما با شرکت در عرضه های اولیه می توانید سود خوبی را برداشت کنید.