دانستنی های فسخ نکاح

به گفته حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری علاوه بر اینکه طلاق از جمله روش های بر هم زدن ازدواج می باشد، لازم است بدانید فسخ نکاح نیز دیگر روشی است که موجب جدایی زن و مرد می شود. اما باید بدانید این عمل با طلاق تفاوت‌ هایی داشته که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. به طور کلی لازم است توجه داشته باشید طلاق دشواری ها و محدودیت هایی داشته که در فسخ کردن ازدواج، این دشواری ها مشاهده نمی گردد.

فسخ نکاح چیست؟

از جمله روش هایی که با استفاده از آن می توان ازدواج و عقد دائم را منحل کرد فسخ نکاح یا طلاق می باشد. در ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی مواردی آمده است و این قوانین به گونه‌ ای بوده که تفاوت هایی با طلاق دارد. در آن تمامی موارد فسخ ازدواج که می تواند مورد تقاضای مرد یا زن قرار بگیرد، آورده شده است. با این حال می توان گفت فسخ کردن ازدواج تنها در صورتی توسط زن یا مرد به اثبات می رسد که عیوب ذکر شده در این قانون به اثبات برسد. در اینجا نکته مهمی که وجود دارد این بوده که اگر یکی از زوجین قبل از اینکه عقد دائم انجام شود در خصوص عیب همسر خود اطلاع داشته باشد بعد از عقد حق فسخ آن را نخواهد داشت زیرا مبنای ایجاد حق فسخ به گونه ‌ای بوده که اشخاص بدون دانستن دچار ضرری از جانب طرف دیگر بشوند.

تفاوت های طلاق و فسخ ازدواج

در خصوص تفاوت های فسخ نکاح و طلاق باید توجه داشته باشید طلاق عملی حقوقی بوده که لازم است تشریفات خاصی برای انجام آن صورت گیرد. مثلا فردی که قصد طلاق از همسر خود را دارد باید ضمن تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه مراجعه کرده وبعد از اخذ گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه مراجعه نمایند با حضور دو شاهد عادل مرد، صیغه مخصوص طلاق را توسط سردفتر اجرا کند همچنین توجه داشته باشید که امکان اجرای صیغه طلاق زن در زمان عادت زنانگی و نفاس زن ممکن نیست در حالی که فسخ ازدواج در این دوره نیز ممانعت ندارد.

همچنین وکیل دادگستری افزود از جمله دیگر تفاوت های مهم بین فسخ ازدواج و طلاق این بوده که طلاق حق مرد است اما فسخ ازدواج ممکن است از جانب زن انجام گیرد. از طرفی باید بدانید اگر چه در طلاق رجعی شوهر میتواند در زمانی که در عده همسر خود قرار دارد به زندگی برگشته و تشکیل دوباره خانواده بدهد اما با فسخ کردن این امکان وجود نداشته مگر اینکه دوباره نکاح جدید انجام پذیرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زوجین سه بار بینشان طلاق اتفاق بیفتد دیگر حق ازدواج با یکدیگر را ندارد اما در فسخ ازدواج این امر وجود نداشته به طوری که هر چند بار که بین زن و مرد فسخ ازدواج اتفاق بیفتد باز هم امکان برقراری نکاح وجود دارد. همچنین توجه داشته باشید اگر قبل از نزدیکی مرد، زن خود را طلاق بدهد زن می تواند نصف مهریه خود را بگیرد ولی در فسخ نکاح زن حقی مهریه در این صورت را ندارد.

2

در چه مواردی زن می تواند ازدواج را فسخ کند؟

همانطور که گفته شد برای اینکه فسخ ازدواج صورت پذیرد باید عیوبی وجود داشته تا حق فسخ داده شود. در اینجا از جمله مهمترین مواردی که در مرد موجب می شود زن بتواند حق فسخ ازدواج را داشته باشد، ناتوانی در عمل زناشویی است که در این شرایط قانون به زن اجازه می دهد تا ازدواج را برهم بزند. همچنین توجه داشته باشید اگر ناتوانی مرد در نعوظ بعد از عقد ایجاد شود و بعد از گذشت مدت یکسال از تاریخ رفتن زن به دادگاه، رفع نگردد زن حق فسخ نکاح دارد. همچنین در صورت مقطوع بودن آلت تناسلی و عوارض های مربوط به اخته شدن مرد که خصا نام دارد نیز زن می ‌تواند اقدام به فسخ ازدواج نماید.

در چه مواردی مرد می تواند ازدواج را فسخ کند؟

 همانطور که عیبی در مرد موجب فسخ نکاح می شود، مواردی نیز وجود داشته که با استفاده از ثابت کردن آن مرد می تواند نکاح را فسخ کند. به طوری که باید بدانید اگر زن بیماری جذام داشته باشد و یا نابینایی از دو چشم را از دست بدهد یا زمین گیر باشد امکان فسخ کردن نکاح توسط مرد وجود دارد. همچنین بیماری پوستی که بر اثر لکه های بزرگ سفید یا سیاه در بدن پدید می آید از دیگر مواردی است که اگر مرد قبل از عقد از آن آگاهی نداشته باشد می تواند اقدام به فسخ نکاح کند. استخوانی که مانع از جماع می گردد و یکی شدن مجرای بول و حیض نیز از دیگر مواردی است که موجب می شود تا مردم بتواند فسخ ازدواج کند. در این خصوص امری که وجود دارد این است که اگر عیوب زن به وسیله عمل جراحی یا وسایل درمانی دیگر از بین برود حق فسخ ازدواج از مرد ساقط می شود.

فسخ نکاح در صورت جنون

اما علاوه بر آنچه بیان شد لازم است بدانید یکی از عیوبی که در میان مردان و زنان به صورت مشترک ممکن است وجود داشته باشد و در صورت بروز آن مرد و زن می توانند اقدام به فسخ ازدواج کنند، جنون یا دیوانگی می باشد. به طوری که اگر مرد یا زن هر کدام دچار جنون و دیوانگی باشند طرف مقابل می ‌توانند نکاح را فسخ نموده که به طور حتم این حکم کاملا عادلانه و منطقی است. به طوری که اگر فردی دچار بیماری روانی جدی و خطرناک باشد مسلما نمی ‌توان به راحتی از طلاق با او حرف زد که در این صورت است که طبق قانون هر کدام از طرفین این موارد را مشاهده کردند با اثبات آن می توانند ازدواج شان را فسخ کنند. به طور کلی می توان گفت دو حالت جنون دائمی و ادواری وجود داشته که در هر دو حالت امکان فسخ نکاح از طرف فرد سالم وجود دارد.وکیل خانواده می تواند در این زمینه مشاوره جامع و کاملی به شما ارئه دهد.

مهریه در فسخ ازدواج

از جمله سوالاتی که ممکن است در هنگام مراجعه به وکیل پایه یک در خصوص فسخ ازدواج بیان شود مهریه در این فسخ می باشد. به طوری که لازم است بدانید اگر حکم فسخ نکاح به صورت قطعی و از طرف دادگاه صادر شود، در صورتی که بین زوجین نزدیکی واقع نگردد مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت البته در اینجا اگر فسخ ازدواج به دلیل ناتوانی جنسی مرد باشد (عنن)زن مهریه را دریافت خواهد کرد به طور کلی می توان گفت مهریه در فسخ ازدواج بسته به نزدیکی زوجین می باشد.

قوانین فسخ کردن ازدواج

از جمله قوانین مهمی که در فسخ نکاح وجود دارد این بوده که  اگرچه جنون هم برای مرد و هم برای زن منجر به فسخ ازدواج می ‌شود اما مهمترین تفاوت آن این بوده که شوهر چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج دچار جنون شود زن اجازه فسخ را دارد اما تنها در صورتی شوهر حق فسخ ازدواج را داشته که زن بعد از عقد دیوانه شود. نکته مهم دیگر این بوده که فسخ کردن نکاح فوری است به صورتی که در هر حالی که یکی از طرفین از عیب فرد اطلاع پیدا کند سریع باید برای فسخ عقد اقدام کند در غیر این صورت اختیار او از بین خواهد رفت. همچنین توجه داشته باشید حق فسخ کردن ازدواج قابل اسقاط بوده و فرد می‌ تواند از این حق خود صرف نظر کند. همانطور که پیشتر هم گفته شد فسخ کردن ازدواج نیاز به رضایت طرفین نداشته بلکه اگر یکی از طرفین بتوانند عیب همسر را ثابت کند بدون اجازه طرف دیگر فسخ صورت خواهد گرفت و اما باید بدانید فسخ کننده باید بالغ و عاقل بوده تا نظریات او مورد توجه قرار گیرد.

3

ثبت فسخ نکاح

اگرچه فسخ از امر یک طرفه بوده و دارد فرد دارای حق فسخ می‌ تواند بدون تشریفات خاصی و با گفتن دلیل فسخ را انجام دهد اما به طور کلی ثبت رسمی فسخ، مانند ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق ضروری است. برای این امر باید به دادگاه مراجعه شود و پس از صدور حکم مربوطه به این دفاتر مراجعه گردد. و اما در آخر نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اگر فسخ ازدواج توسط وکیل دادگستری صورت گیرد مدت زمانی که شما می توانید آن را فسخ کنید کمتر شده و نیاز به حضورتان در دادگاه نخواهد بود. همچنین توجه داشته باشید در صورت کمک گرفتن از وکیل خانواده اگر بخواهید وسایل یا هدایای که به یکدیگر پرداخت کردید را باز برگردانید این کار توسط وکیل صورت می گیرد. همچنین وکیل میتواند بعد از تمام شدن نکاح نام همسر را از شناسنامه زن و مرد حذف نموده و برای آنها شناسنامه جدید بگیرد.

دفتر حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی ملکی و خانواده می باشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت Parsalaw.ir  مراجعه کنید و یا با شماره 88554580021  تماس حاصل فرمایید.