ترجمه و انواع آن را بشناسید

در سال‌های اخیر نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ترجمه بسیار قدرتمندتر از گذشته شده‌اند. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باعث بهبود روز به روز ترجمه‌ها شده است. با این حال هنوز هم بازار ترجمه انسانی داغ و حتی رو به رشد است. گسترش ارتباطات انسانی و افزایش تولیدات علمی و دانشگاهی باعث بالا رفتن تقاضا برای ترجمه شده است. اگرچه از برنامه‌های ترجمه آنلاین و آفلاین می‌توان برای امور روزمره استفاده کرد اما در ترجمه اسناد و مدارک مهم و همچنین تولیدات علمی باید از مترجمین انسانی با تجربه و متخصص استفاده کرد. در این مقاله که توسط همکاران ما در موسسه ترجمه نیتیو پیپر آماده شده است شما را با انواع ترجمه آشنا خواهیم کرد.

انواع ترجمه

انواع ترجمه را می‌توان از چند جنبه تقسیم بندی نمود. برای مثال می‌توان ترجمه‌ها را براساس کیفیت، زمان تحویل یا حوزه تخصصی تقسیم بندی نمود. در اینجا شما را با انواع ترجمه در هریک از شرایط ذکر شده آشنا خواهیم کرد.

در تقسیم بندی ترجمه از نظر کیفیت می‌توان آن را به دو دسته کلی ترجمه نیتیو و ترجمه غیر نیتیو تقسیم بندی نمود. ترجمه نیتیو توسط فردی انجام می‌گیرد که هر دو زبان مبدأ و مقصد برای وی به نوعی زبان مادری به شمار می‌رود. برای مثال فردی که سال‌ها در یک دانشگاه‌ خارجی تحصیل کرده است می‌تواند بالاترین کیفیت ترجمه را در حوزه تخصصی خود ارائه دهد. همچنین در ایران نوعی دیگر از تقسیم بندی کیفیت ترجمه وجود دارد که به‌صورت طلایی، نقره‌ای و برنزی دسته بندی شده است. ترجمه طلایی را می‌توان معادل ترجمه نیتیو دانست و بیشتر برای اسناد و مدارک بسیار مهم و یا ترجمه مقالات و کتاب‌های ارزشمند به کار می‌رود و معمولاً هزینه بسیار بالایی دارد. ترجمه نقره‌ای برای اسناد مهم اما نه لزوماً حیاتی و همچنین ترجمه مقالاتی که قرار است در مجلات سطح متوسط چاپ شوند به کار می‌رود. ترجمه برنزی نیز برای امور روزمره و کلاسی کاربرد دارد.

از سوی دیگر ترجمه‌ها از نظر زمان تحویل به دو شکل کلی تحویل فوری و تحویل معمولی قابل ارائه هستند. تحویل فوری بین یک الی سه روز و تحویل معمولی بین یک هفته تا ده روز زمان نیاز دارد. البته حجم ترجمه نیز در زمان تحویل آن نقش دارد و در صورتی که حجم ترجمه بالا باشد ممکن است این زمان‌ها براساس تفاهم بین مترجم و کارفرما تعیین شود. در نهایت می‌توان ترجمه را براساس حوزه تخصصی آن دسته بندی کرد. در حال حاضر ترجمه‌ها به دو دسته کلی عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند و ترجمه تخصصی خود شامل ده‌ها دسته مانند ترجمه روانشناسی، مدیریت، حقوق، علوم سیاسی، پزشکی و شاخه‌های مختلف مهندسی است.

خدمات موسسه نیتیو پیپر در حوزه ترجمه

موسسه نیتیو پیپر با سال‌ها تخصص در حوزه ترجمه و همکاری با مترجمین برجسته داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات مختلف در این بخش به شما است. این موسسه بالاترین کیفیت ترجمه را در کمترین زمان به شما ارائه خواهد داد و با طراحی سیستم پیشرفته بازبینی و اصلاح ترجمه، کیفیت ترجمه‌های ارائه شده خود را تضمین می‌نماید. برخی از خدمات ما عبارتند از:

 - ترجمه مدارک تحصیلی و مدارک هویتی

 -  ترجمه مقالات دانشگاهی برای چاپ در مجلات معتبر دنیا

 -  ترجمه وب سایت و تولید محتوا

-  معرفی کتاب برای ترجمه و ترجمه کتاب‌های علمی و عمومی

 - نگارش و تدوین انگیزه­‌نامه برای تحصیل در مقاطع بالاتر

 - نگارش و تدوین کاورلتر برای مقاله

 - فرمت­‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل­‌های مجله

 - خدمات صفحه‌­آرایی، طراحی جلد و چاپ کتاب

علاوه بر خدمات ذکر شده، شما می‌توانید از خدمات آنلاین نیتیو پیپر مانند برآورد آنلاین هزینه ترجمه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی و همچنین مشاوره رایگان نیز استفاده نمایید.