رمضان؛ ماه برکت و شهادت و استغفار

 

ماه رمضان یکی از مهمترین ماه‌های مسلمانان است و ماهی است که درگاه خداوند بیشتر از همیشه به روی همگان باز است. این ماه پر برکت با افطار و سحرش، با دعای ربنای محمدرضا شجریان به هنگام افطار یا سریال‌های مناسبتی ماه رمضان، ماه پر از خاطره و لحظات خوش برای هموطنان است.

ماه رمضان

از رمضان به عنوان ماه مهمانی خدا یاد میشود، به خاطر اینکه ماه پر برکتی است و درهای رحمت الهی به روی همگان بیشتر از همیشه باز است. از همین رو است که خیلی از مسلمانان در سراسر دنیا، با برپایی مجالس اطعام روزه داران سعی میکنند تا بیشتر ثواب بیشتری از این ماه را به توشه خود اضافه کنند. از طرفی قرار گرفتن شب‌های پر فیض قدر و همچنین شهادت امیر المومنین، امام علی (ع) در این ماه، باعث شد تا این ماه کمی غمناک و سوزناک هم باشد. در ماه رمضان‌ دل‌های مردم به خدا نزدیکتر است و ارتباطاتشان با درگاه الهی بیشتر میشود و سعی میکنند حداقل برای یک ماه هم که شده کمتر گناه کنند و بیشتر هوای هم را داشته باشند. از طرفی سریال‌های مناسبتی ماه رمضان و تیتراژهای خاطره انگیز آنها، آهنگ‌های مناسبتی ماه رمضان و همچنین تعداد زیادی نوحه امام علی (ع) برای شهادت ایشان توسط مداحان معروف، از دیگر اتفاقات مهم در رمضان است.

موسیقی و رمضان

همانطور که گفتیم در ماه رمضان، دلهای مومنان به خداوند نزدیکتر است و همین مفهوم باعث شده تا حتی دعا ها و آهنگ‌های ماه رمضان، رنگ و بوی دیگری بگیرد و سمت و سوی الهی پیدا کند. از معروفترین دعای ماه رمضان یعنی همان ربنا با صدای قدسی شجریان گرفته، تا خوانندگانی چون محمد علیزاده و حجت اشرف زاده همه برای ماه مبارک رمضان سروده و خوانده اند که همین نشانگر مخصوص و مهم بودن این ماه است. از طرفی وجود مبارک شبهای پر فیض قدر باعث شده تا رحمت و الطاف این ماه چند برابر شود و از طرفی وجود شهادت غمناک امام اول شیعیان نیز، باعث شده تا مداحان در این ماه نیز پرکار باشند. ماه رمضان به طور کلی به لطف الطاف بخشنده الهی ماهیت شادی دارد، ولی شهادت امام اول شیعیان نیز در این ماه هست که با شبهای قدر نیز مصادف شده است. در ادامه این متن تعدای از دعا‌ها و موسیقی‌ها و همچنین تعدادی از بهترین نوحه‌های شهادت امام علی (ع) را با هم خواهیم دید.

بررسی دعاها و موسیقی های ماه رمضان

یکی از آهنگ‌های فوق العاده که برای رمضان خوانده شده است، یکی از خوانندگان مطرح پاپ منتشر کرده است که همگان میدانند او چقدر به خدای خود وابسته است و بارها در کنسرت‌هایش این اعتقاد را به عرصه نمایش گذاشته است. محمد علیزاده دوست داشتنی که خواننده‌ای خاص است و با کارهای عاشقانه اش توانسته همیشه در صحنه موسیقی بدرخشد، در سال 91 بود که این خواننده دوست داشتنی تصمیم گرفت به مناسبت ماه رمضان و شبهای پرفیض قدر، آهنگ احساسی و عرفانی‌ای را بیرون دهد که نتیجه آن شد آهنگ فوق العاده شهر باران که حتی میتواند اشک از چشمان مخاطب جاری کند.

20

دیگر خواننده‌ای که برای ماه رمضان خواند و بسیار هم دلنشین خواند، زنده یاد بهنام صفوی بود. بهنام صفوی خواننده دوست داشتنی و موفق موسیقی کشورمان که در سال 98 ما را به دنیای بهتری ترک کرد، در سال 1392 آهنگ سوال را در وصف خداوند و ماه رمضان خواند که مطابق دیگر کارهای این خواننده، خیلی زود به یک کار خوب و موفق تبدیل شد و توانست بار دیگر نام این خواننده سر زبان ها بیاورد. امیدواریم که روح این خواننده دوست داشتنی قرین رحمت و آرامش باشد.

حجت اشرف زاده را همه با ماه و ماهی شناختند و این خواننده با انتخاب شعرهای خوب و همچنین قدرت صدا و خوانندگی خودش، توانست مسیر موفقیت را به خوبی طی کند. در سال 95 و در اوایل ماه رمضان، این خواننده دوست داشتنی با صدای جذابش آهنگ خاص و عرفانی عقیق را منتشر کرد که هوش از سر مخاطب میپراند. شعر احساسی این آهنگ و همچنین آهنگسازی فوق العاده آن، از عوامل اصلی موفقیت این آهنگ بود که باعث شد تا یکی از آهنگ‌های مناسبتی خوب باشد.

همانطور که گفتیم یکی از تولیدات اصلی صدا و سیما برای ماه رمضان، سریال ها و برنامه ماه عسل است. تیتراژ سریال‌های ماه رمضان و همچنین برنامه ماه عسل نیز برای این ماه خوانده شده اند. یکی از معروفترین تیتراژهای برنامه مهدی یراحی خوانده است. آهنگ زیبای هرجای دنیایی دلم اونجاست با صدای فوق العاده مهدی یراحی، یکی از بهترین تیتراژهای ماه عسل در طول عمر 13 ساله خود است. مهدی یراحی که تازگی نماهنگ اذان خود را مجددا منتشر کرده، همواره با صدای خاصش، کارهای فوق العاده ای تولید کرده است که هرجای دنیایی دلم اونجاست یکی از موفقترین قطعات احساسی اوست.

نوحه‌های شهادت امام علی (ع)

همانطور که گفته شد، شهادت غمناک و جانگداز امام علی (ع)، باعث شده تا از اوخر دهه دوم و همچنین دهه سوم، محرم تم غمگینی به خود بگیرند و مداحان و مرثیه سرایان کشور در وصف شهات ایشان نوحه‌ها و مرثیه ها بسیرایند. نوحه‌های شهادت امام علی نیز، خود یکی از زیبایی های ماه رمضان است. وب سایت موزیکیشو پکیج کاملی از نوحه و مداحی ها در این زمینه را گلچین کرده که در ادامه تعدادی از بهترین آنها را با هم خواهیم دید.

21

محمود کریمی یکی از معروفترین ذاکران و مداحان اهل بیت است که بارها در مجالس و محافل مختلف به ذکر مصیبت و مداحی در وصف ائمه اطهار پرداخته است. یکی از معروفترین مداحی‌های این نوحه خوان، مداحی معروف به عزم خیبر رفت میباشد که سال گذشته اجرا شد. این مداحی سوزناک و جگرسوز سال گذشته از شعرهای خوب و نوحه‌های زیبای سروده شده در وصف امام علی بود که شور وغوغای خاصی بر هیئت حاکم کرد.

یکی دیگر از مداحی های پرشور و سوزناک در وصف شهادت امام علی (ع) را وحید شکری خوانده است. وحید شکری که از ذاکرین و خالصین در این امر میباشد و بارها در ذکر مصائب خاندان عصمت و طهارت مداحی کرده است، نوحه پر شور مولانا علی را در هیئتی اجرا کرد و اشک از چشمان همگان جاری ساخت. صدای جا افتاده این ذاکر و همچنین شعر زیبای آن از عوامل گیرایی بالای این مداحی بود.

مهدی رسولی را خیلی ها با مصیبت خوانی و روضه در ایام فاطمیه به یاد دارند، نوحه و شعر معروف الحمدالله که مادرمی که یکی از نوحه‌های معروف این ذاکر اهل بیت میباشد، یکی از معروفترین اثرهای اوست. این ذاکر اهل بیت در روضه خوانی هم ید طولایی دارد و یکی از معروفترین و سوزناکترین نوحه‌هایش در وصف شهادت امام علی میباشد. روضه پاشین بریم دم خونه بابامون بشینیم، یکی از غمگینترین روضه های این مداح اهل بیت است که بسیار دلنشین خوانده شده است.

مجید بنی فاطمه را خیلی ها از با جنبه ترین مداح اهل بیت و کار درست ترین آنها میدانند. این مداح اهل بیت که بارها مداحی‌هایش و مراسم هایش هم از صدا و سیما پخش شده، از خالص ترین ذاکران اهل بیت است و همواره مداحی‌هایش به صورت پرشور و با نظم خاصی انجام میشود. یکی از معروفترین نوحه‌های او در وصف شهادت امام علی نوحه میری مسجد امشب بابا حیدر میباشد، که به خاطر شعر با مفهومش و اجرای زیبای مجید بنی فاطمه، از بهترین و غمناک ترین نوحه‌های شهادت امام علی و نوحه‌های رمضان است.

ماه رمضان، ماه خاص و پر برکتی است. از شادی‌های اولش که شروع ماه را نوید میدهد و تولد امام حسن (ع) در این ماه تا شبهای پرفیض قدر و شهادت تلخ امام علی (ع)، همگی از اتفاقات مهم این ماه میباشد. وجود همه این اتفاقات فقط یک نشانه است برای آنانکه که میخواهند به درگاه الهی نزدیکتر شوند و از برکات و الطاف این ماه بهره ببرند. در هر صورت یادمان باشد که حتی خواب مومن در این ماه عبادت محسوب میشود. باشد که در ماه مهمانی خدا، شکرگزار و قدردان الطاف الهی او باشیم.