همه‌چیز در مورد آزمون yos؛ اولین قدم تحصیل در ترکیه

بنابر اعلام فرهیختگان شریف مهر، همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افرادی که نگران زندگی آینده‌شان هستند، برای ادامه تحصیل، به فکر ثبت‌نام در دانشگاه‌های خارجی بیفتند. دراین‌ بین تحصیل در کشور ترکیه یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌های ایرانیان، به دلیل کیفیت بالا و هزینه پایین نسبت به کشورهای دیگر است.

در این متن قصد داریم شما را در مورد اولین گام و پل شروع تحصیلات در ترکیه، یعنی آزمون yos آشنا کنیم:

آزمون yos چیست؟

فیلم هری پاتر را یادتان هست؟ حتی برای ورود به دانشگاه جادوگری هاگوارتز هم دانش آموزان نیاز به قبول شدن در آزمون ورودی داشتند! همیشه دانشگاه‌های مطرح دنیا، برای جلوگیری از ورود شاگردهای تنبل و یا شاگردهایی با توانایی کم در تحصیل، قبل از پذیرش آن‌ها اقدام به برگزاری یک آزمون ورودی می‌کنند.

آزمون یوس هم آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه است که قبل از پذیرش در آن‌ها باید از سد آن بگذرید. این آزمون در ابتدا از طرف سازمان سنجش ترکیه از دانش‌آموزان بین‌المللی گرفته می‌شد اما بعد از گذشت مدت‌زمانی، در سال ۲۰۱۱ اجازه برگزاری آن به خود دانشگاه‌ها داده شد.

آزمون یوس برای همه اجباری است؟

همان‌طور که گفتیم، یوس yos از دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در ترکیه دارند گرفته می‌شود اما نه همه آن‌ها، به‌طورکلی دو دسته از افراد باید قبل از شروع تحصیل در این کشور، در آزمون یوس شرکت کنند:

۱_ دانشجویانی که قصدشان ادامه تحصیل در رشته‌های

● داروسازی

● پزشکی

● و دندانپزشکی است. این افراد مخصوصا برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی نیاز به شرکت در این آزمون دارند.

۲_ افرادی که قصدشان تحصیل در رشته‌های مهندسی و رشته‌های تکمیلی در کشور ترکیه است.

هر دو دسته افرادی که در بالا ذکر شدند، برای اینکه بتوانند به یکی از دانشگاه‌های ترکیه واردشده و در آن تحصیل کنند، باید نمره قبولی این آزمون را روی پرونده خودشان داشته باشند.

سؤالات آزمون yos

درگذشته که این آزمون توسط اداره سنجش ترکیه برگزار می‌شد، سؤالات مشابهی در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت اما امروز با توجه به اینکه مجریان آزمون، دانشگاه‌های مختلف بوده و دستشان برای طراحی سؤالات باز است، سؤالات هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است.

به‌طورکلی آزمون یوس از ۹۰ تا ۱۰۰ تست تشکیل می‌شود. از این تعداد، در حدود ۴۰ تا ۴۵ سؤال به سؤالات ریاضی، ۴۰ تا ۴۵ سؤال به سؤالات هوش و در نهایت حدود ۱۰ سؤال هم به مبحث هندسه مربوط است.

زبان و زمان برگزاری آزمون

اما آزمون یوس به چه زبانی و در چه زمانی برگزار می‌شود؟

زبان آزمون، به دو زبان ترکیه‌ای و انگلیسی و حتی گاهی به زبان فارسی هم برگزار می‌شود که قطعاً شما برای ادامه تحصیل در این کشور، اقدام به یادگیری یکی از آن‌ها کرده‌اید و اگر هم نه نگران نباشید چون در ادامه منبع مناسبی برای یادگیری زبان انگلیسی به شما معرفی می‌شود.

**نکته مهم**

بعد از قبولی در آزمون یوس در هر رشته و هر زبانی، دانشگاه از شما مدرک زبان مربوطه را درخواست می‌کند (برای زبان ترکی مدرک تومر و برای زبان انگلیسی مدرک آیلتس یا تافل). اگر مدرک زبان را قبلا اخذ کرده بودید به دانشگاه ارائه می‌کنید ولی اگر مدرک زبانی نداشتید جای نگرانی نیست و برای شما کلاس‌های پیش‌نیاز زبان در خود دانشگاه برگزار می‌شود

زمان شروع آزمون یوس، در هر دانشگاه متفاوت است اما بیشتر آن‌ها از انتهای ماه فروردین تا انتهای ماه اردیبهشت شروع به برگزاری آزمون می‌کنند. به این صورت شما می‌توانید برای افزایش احتمال قبول شدن، در آزمون چند دانشگاه مختلف شرکت کنید. جواب آزمون‌ها هم از ۱۴ تا ۶۰ روز بعد از امتحان به شما داده می‌شود.

آمادگی برای امتحان یوس

● هوش

● ریاضی

● هندسه

۳ -علمی که شما برای شرکت و دریافت نمره قبولی در آزمون یوس نیاز دارید! ریاضی و زبان به‌تنهایی دو علمی هستند که حتی اسمشان بدن نیمی از ما ایرانیان را به لرزه می‌اندازد! و همین موضوع ممکن است شما را به این فکر بیندازد که تحصیل در کشور خودمان به‌صرفه‌تر است....

اما اگر تنها مشکل شما برای شرکت در yos، دانش کم در زبان، ریاضی، هندسه و هوش است، نگران نباشید، چاره و راهکار اینجاست!

چاره کار، استفاده از آموزه‌های استاد دربندی، یکی از برترین استادان بین‌المللی و ممتاز آزمون yos است! آموزش‌های قدرتمند این استاد را می‌توانید در سایت yos۱۰۰ مشاهده کنید و بعد از دیدن پاره‌ای از آن‌ها، برای ادامه دادن این راه تصمیم بگیرید.

آموزش‌های سایت yos۱۰۰ در چه زمینه‌ای است؟

در سایت yos۱۰۰ می‌توانید آموزش‌های تمامی علومی که برای شرکت در آزمون یوس نیاز دارید را تهیه و مشاهده کنید. این آموزش‌ها در زمینه‌های:

● زبان انگلیسی

● هوش

● ریاضیات

● هندسه

به مخاطبان عرضه می‌شود. البته پیشنهاد اکید داریم که قبل از اقدام به تصمیم جدی در مورد استفاده کردن یا نکردن از آموزش‌های این استاد لژیونر ایرانی، نمونه ویدیوهای تدریس ایشان را مشاهده کنید و علاوه بر آن، نظرات مخاطبان قبلی سایت را بخوانید. به این صورت می‌توانید راحت‌تر برای گرفتن تصمیمتان اقدام کنید.

نمره قبولی در این آزمون و اعتبار آن

نمره قبولی در آزمون یوس نسبت به رشته مورد نظر شما متفاوت است.

درنهایت در آزمون yos با کسب نمره بالاتر از ۴۰ مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه هستید اما برای انتخاب رشته‌هایی مثل پزشکی و... بهتر است با نمره بالاتر از ۹۵ اقدام کنید. در غیر این صورت احتمال قبول نشدن در رشته موردنظر به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

امیدواریم از متن آموزشی در مورد آزمون یوس لذت برده باشید و بتوانید با استفاده از آموزش‌های سایت yos۱۰۰ با بهترین نمره در رشته‌ای که دوست دارید، قبول شوید. با آرزوی موفقیت.