راهنمای خرید سینما خانگی و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

راهنمای خرید سینما خانگی

با خرید سینما خانگی لذت تماشای فیلم چند برابر خواهد شد و حس حضور در سینما و یا تئاتر به ما دست خواهد یافت. شما می‌دانید صدایی که در سینما پخش می‌شود با صدایی که در حالت عادی پخش می‌شود تفاوت آشکاری دارد، زمانی که در سینما حضور دارید متوجه خواهید شد که صدا علاوه بر پرده سینما در پشت و اطراف نیز شنیده می‌شود. سیستم صدای سه بعدی قادر است خروجی‌های مختلف صدا را پخش نماید.

برای مثال زمانی که فرد در سمت راست صحبت می‌کند شما صدا را از همان سمت خواهید شنید و این ویژگی‌ها موجب می‌شود که شما کاملا در فضای فیلم غرق شده و احساس کنید که در فیلم حضور دارید. از عوامل دیگری که کیفیت فیلم را بر روی پرده سینما چندین برابر می‌سازد بزرگنمایی تصویر و بالاترین کیفیت ممکن آن است که باعث می‌شود همه چیز خیلی واقعی و زنده به نظر بیاید. در مقاله زیر که توسط تیم فروشگاه بانه سرویس گردآوری و تنظیم شده است سعی شده است توضیحات و مشخصات یک سینما خانگی در اختیار شما قرار داده شود تا شما با شناخت بیشتر دستگاه بهتری خریداری نمایید.

تاریخچه کلی سینما خانگی

دستگاه‌های پخش ویدئو و صدا سال‌های طولانی است که در بازار عرضه می‌شوند اما سینما خانگی از سال 1980 رسمی شد. از سال 2000 به بعد پیشرفت قابل توجهی را در سیستم‌های صوتی و تصویری شاهد بودیم، دستگاه Blu-ray یکی از دستگاه‌هایی بود که در 2016 عرضه شد. این دستگاه‌ها پس از مدتی به Blu-ray 3D ارتقاء یافتند. یکی از قابلیت‌های اضافه شده به این دستگاه عینک سه بعدی بود که باعث می‌شد فیلم‌ها در بعدهای هیجان انگیزی دیده شوند. هر چه زمان می‌گذشت بر قابلیت‌های این دستگاه افزوده می‌شد، محتوای مناسب آنها اکنون در سایت‌های نظیرNetflix  خیلی زیاد است تا به صورت حرفه‌ای به تماشای فیلم بنشینید. در ادامه به اجزای تشکیل دهنده سینما خانگی می‌پردازیم.

بهترین برندهای سینما خانگی

در بازار رقابتی امروز برندهای زیادی حضور دارند که اقدام به تولید و عرضه انواع سیستم‌های صوتی می‌کنند. از جمله این برندها می‌توان به سینما خانگی سونی، ال جی، سامسونگ، TCL و یاماها اشاره کرد.

سینما خانگی دارای چه قسمت‌هایی است؟

قطعات و اجزای سینما خانگی بسته به مدل، کارایی و برند سازنده متفاوت است. به صورت کلی یک سینما خانگی دارای یک سیستم HDTV یا ویدئو پروژکتور با کیفیت بالا که بر روی دی وی دی پخش می‌گردد، پخش کننده DVD یا دیسک Blu-ray و اسپیکرهای صوتی می‌باشد. خود دستگاه Blu-ray دارای تقویت کننده، چند کانال با بلندگوها و نیز دستگاه آمپلی‌فایر است، آمپلی‌فایر برای تقویت صدا و تولید صدای استریو به کار می‌رود. برخی از سینماهای خانگی ساب‌ووفر نیز دارند که قسمت بسیار کوچکی از محدوده صوتی فرکانس پایین را پوشش می‌دهد.

11

اجزای سینما خانگی را بیشتر بشناسید:

  1. اسپیکرهای صوتی:

یکی از اصلی‌ترین اجزای سینما خانگی اسپیکرهای آن هستند، در صورتی که قصد خرید یک سینما خانگی مناسب دارید حتما به اسپیکرها توجه نمایید. بیشتر سینماهای خانگی 4 اسپیکر دارند که معمولا دو اسپیکر در جلوی شما و دوتای دیگر در پشت سر شما قرار می‌گیرند. این بلندگوها از طریق چند کانال سیگنال‌های صوتی مختلف را به گوش شما می‌رسانند تا شما صداهای مختلف یک صحنه را احساس کنید. همچنین یک اسپیکر در وسط تحت عنوان اسپیکر مرکزی قرار می‌گیرد. بلندگوهای عقب همواره صدای بک گراند یک موزیک یا فیلم را پخش می‌سازند. بدین ترتیب با وجود 5 اسپیکر صدایی همه جانبه و چند بعدی به گوشی خواهد رسید.

در هنگام خرید سینما خانگی به تعداد کانال‌های صوتی دقت نمایید. هرچه تعداد کانال‌های پخش کننده صدا بیشتر باشد کیفیت بالاتری از صدا را دریافت خواهید کرد که رنج‌های مختلف صوت را پوشش می‌دهد. زمانی که می‌خواهید سینما خانگی تهیه کنید دقت کنید تعداد کانال‌ها از 4 عدد بیشتر باشد. سینما خانگی‌ها غالبا در سه نوع 5.1، 2.1 و 7.1 تولید می‌شوند البته 6.1، 3.1 و ... نیز وجود دارد. به طور کلی این نکته را به خاطر بسپارید که عدد 1 گویای تعداد ساب‌ووفر و عدد دیگر تعداد اسپیکرها را نشان می‌دهد. گاهی ممکن است 2 ساب‌ووفر وجود داشته باشد. دقت کنید که برای مثال سیستم 5.1 کاناله که 6 کاناله هم گفته می‌شود یعنی اینکه دستگاه شش خروجی صدا را از 5 اسپیکر و یک ساب‌ووفر دارد. بیشتر سیستم‌های صوتی امروزه 5.1 کاناله هستند. در سیستم صوتی 7.1 کاناله دو اسپیکر دیگر اضافه شده است، قیمت این نوع گرانتر است و اگر نمی‌خواهید هزینه اضافی صرف کنید همان 5.1 کاناله سطح جادویی از صدا را فراهم می‌کند. دقت کنید که:

سیستم 5.1 کاناله: غالبا مربوط به دیسک های DVD و بلوری هستند، همچنین می توانند برخی از دیسک های SACD را نیز شامل شوند.

6.1 کاناله: به تعداد کمی DVD با سیستم رمزگذاری  Dolby Digital Surround EX™و یا سیستم های همانند مربوط می شوند.

7.1 کاناله: برخی از دیسک های بلوری را مشتمل می شوند.

12

2. ساب‌ووفر:

ساب‌ووفر در پخش پایین‌ترین فرکانس‌های صوتی نقش دارد که از عهده بلندگوها بر نمی‌آید. کیفیت مطلوب ساب‌ووفر باعث می‌شود حضور آن کاملا حس شود. برای مثال این قمست ارتعاش نوشیدنی داخل یک لیوان را به خوبی به گوش می‌رساند. یکی از کلیدی‌ترین اجزایی که قدرت سینما خانگی را به رخ می‌کشد ساب‌ووفر است. برای کیفیت صدای فوق‌العاده باید این قسمت از آمپلی‌فایر بسیار قدرتمندی نیز تغذیه شود. این دستگاه چون صدا را از نقاط مختلف به گوش می‌رساند می‌توان آن را در هر جای اتاق قرارداد.

3. آمپلی‌فایر A/V :

یکی دیگر از اجزای سینما خانگی آمپلی‌فایر است که عملکردی تقویت کننده در سیستم استریو دارد. آمپلی‌فایر با دریافت سیگنال‌های ورودی مانند VCR آنها را تقویت می‌کند.

4. تلویزیون:

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید انتخاب تلویزیون برای سینمای خانگی است. اگر نمایشگر تلویزیونی که دارید کیفیت خوبی داشته باشد قادر خواهد بود تمام تغییرات در سینمای خانگی را به نمایش بگذارد. تلویزیون‌های امروزی اکثرا مکمل خوبی برای سینما خانگی هستند. بهتر است برند سینما خانگی و تلویزیون یکسان باشد  تا بتوانید آن‌ها را به آسانی با یکدیگر ست کنید.

5. DVD Player:

دی وی دی پلیرها که یکی از بخش‌های مهم سینما خانگی هستند. اکثرا DVDها برای فرمت‌های متنوع صدا را ضبط نموده و این امکان را فراهم می‌کنند که تصویر با کیفیت عالی نمایش داده شود.

اکنون مهم‌ترین پارامترهای ضبط و پخش دیجیتال در بازار Blu-ray و یا HD-DVD می‌باشند. این دو مدل سیستم لیزر و فرابنفش دارند. هر چند که قیمتی بالا دارند اما کیفیتی بی نظیر را به ارمغان می‌آورند.

14

6. گیرنده‌ها (تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها) را بررسی نمایید:

  • ورودی‌های صوتی تصویری پخش ویدیو همچون دستگاه پخش کننده ویدئو DVR و DVD player
  • آمپلی‌فایر جهت تقویت کانال صوتی
  • پردازش قدرتمند صدا در فرمت‌هایی همچون Dolby
  • اتصال به کامپیوتر به وسیله‌ی USB
  • داک وِیژه MP3
  • توانایی اتصال به شبکه همراه
  • توانایی اتصال مستقیم به نت و یا اترنت
  • تنظیم کننده صدا Dolby

7. اتصالات را بشناسید:

  • HDMI: برای اتصال تلویزیون به سینما خانگی (در حالت عادی سه عدد، هر چه بیشتر بهتر)
  • Component Video: برای پخش HD (در صورت نبود HDMI یا تعداد کم از این درگاه استفاده می‌شود)
  • Composite Video: ایجاد یک اتصال تک کابلی برای پخش SD
  • Digital Audio: برای سیگنال‌های دالبی دیجیتال در صورت نبود HDMI دیده می‌شود.
  • USB: اتصال سینما خانگی به کامپیوتر

کدام سینما خانگی برای چه فضایی مناسب است؟

  • در صورتی که قصد خرید سینما خانگی برای اتاق خواب دارید بهتر است سیستمی با اسپیکر کوچک خریداری نمایید یا بهتر است ساندبار بخرید.
  • اگر قصد خرید سینما خانگی برای اتاق نشیمن دارید بهتر است یک سینما خانگی مجهز به کامپوننت استفاده نمایید.
  • برای اتاق‌های بزرگ سینما خانگی‌هایی در مدل‌های متنوع در بازار وجود دارد ولی دقت کنید که بهتر است به جای یک تلویزیون خیلی بزرگ از ویدئو پروجکشن که فضایی کاملا سینمایی را ایجاد می‌کند استفاده کنید.

نکته: سینما خانگی از نوع بی‌سیم شما را از شر پیچاندن کابل‌های بلند اسپیکر راحت می‌کند، اگر برایتان مقدور است نوع بی‌سیم را خریداری نمایید. .در این مدل‌ها از یک فرستنده رادیویی بهره برده می‌شود که به این صورت بلندگوهای پشت قادر هستند صدا را از تقویت کننده‌ها دریافت نمایند هر چند که آنها باز هم به اتصال به یک منبع برق نیاز خواهند داشت.