هواکش های صنعتی الکتروپارس

هواکش الکتروپارس مفتخر است که از سال ۱۳۶۵ در زمینه تهیه و توزیع انواع خدمات تهویه برای مشتریان و مصرف کنندگان خدمت رسانی می نماید. طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی کلیه هواکش صنعتی و سیستم تهویه متناسب با نوع کاربری و محیط طراحی و تولید می گردد. انواع هواکش ها اعم از: هواکش سانتریفیوژ مکنده و دمنده ، جت فن ، کانالی ، سقفی (قارچی) ، بادی ، پرده هوا ، انواع فن کامپیوتری ، هواکش سرد خانه ای ، هواکش صنعتی ، ساید چنل ، ضد انفجار ، EX، ضد اسید (PVC) ، پنکه صنعتی و مه پاش ، هواساز ، فن مرغداری ، گل خانه ای ، فشارقوی ، انتقال مواد ، انواع خنک کن با مارک EBMPapst ، و تهیه انواع الکترو موتور و ساخت پروانه صنعتی اکسیال و رادیا  از جمله فعالیت های شرکت الکترو پارس می باشد.

شرکت هواکش های صنعتی الکتروپارس در تولید هواکش سانتریفیوژ و هواکش صنعتی تمرکز ویژه ای دارد، از آنجا که کاربرد اصلی همه هواکش ها انتقال هوا، گاز و دود های حاصله از فعالیت در محیط صنعتی و یا انتقال هوا در کارخانه جات و تونل شهری و همچنین سیستم های تهویه مطبوع مشابه سردخانه ها خواهد بود پس بنابر نوع نیاز و کاربرد از انواع مختلفی ساخته خواهند شد .

هواکش سانتریفیوژ و هواکش جریان محوری دو نوع پر مصرف می باشند. این هواکش ها در طراحی، عملکرد و جهت جریان هوا با هم متفاوتند، به همین دلیل معایب و مزایای متفاوتی هم با هم دارند.

شرکت الکترو پارس در زمینه تهیه و تعمیرات فن با مارک های معروف دنیا نظیر EBMPapst ، Zehill، ABEGG نیز فعالیت دارد و کلیه محاسبات این واحد صنفی توسط نرم افزار گبهارت آلمان محاسبه میگردد.

هواکش

دستگاهی که هوا یا هوای آلوده به گاز، دود و… را جابجا کند را دستگاه هواکش مینامند، هواکش ها به دو دسته اند:

1_ هواکش صنعتی

هواکشی که قطعات آن از ورق آهن یا آلومینیوم تولید شود هواکش صنعتی نامیده می شود. به طور کلی مقدار تخلیه در هواکش صنعتی به زاویه پروانه، قطر پروانه، تعداد بالک و از همه مهم‌تر دور الکتروموتور بستگی خواهد داشت که از سه سرعت ۹۰۰، ۱۴۰۰و ۲۸۰۰ دور استفاده خواهد شد. اهمیت وجود هوای پاک در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی ضروری می باشد، از این رو هواکش صنعتی نیز به عضوی جدایی‌ ناپذیر در سوله‌ها و کارخانه‌ها تبدیل شده است؛ با انجام فرآیندهای پیچیده شیمیایی آلاینده‌ها در محیط سوله‌ها و کارخانه‌ها ایجاد خواهند شد که برای سلامتی افراد نیز ضرر دارند؛ بنابراین، استفاده از هواکش صنعتی در این اماکن ضروری می باشد. به‌طورکلی هواکش یا فن صنعتی دستگاهی است که برای تهویه هوا در واحدهای مختلف کارگاهی و کارخانه‌ای استفاده ‌شود و درواقع می‌تواند هوای آلوده به گاز و دود را با هوای تازه جایگزین کند. قدرت موتور در هواکش صنعتی بالا می باشد زیرا باید بتواند حجم بیشتری از هوا را جابجا کند. به‌طورکلی، فن‌ها با توجه به مسیر ورود جریان هوا به سه دسته : فن محوری، فن گریز از مرکز و فن متقاطع تقسیم می‌شوند که انواع هواکش صنعتی دردسته فن‌های محوری قرار می‌گیرند.  انواع هواکش صنعتی عبارتند از :

_ هواکش صنعتی پروانه‌ای: هواکش صنعتی پروانه ای ساختار ساده‌ای دارد و دارای دو، چهار یا شش پره است که در اندازه‌های کوچک‌تر، پروانه‌ها مستقیماً به الکتروموتور متصل می‌شوند و در اندازه‌های بزرگ‌تر، پروانه‌ها از طریق یک تسمه به موتور متصل هستند.

_ هواکش صنعتی لوله محوری: دارای عملکرد بهتر و فشار بالاتری نسبت به تهویه پروانه‌ای است و شکل ظاهری آن به مدل قبلی شبیه است.

_ هواکش صنعتی پره محوری: این نوع تهویه مانند نوع لوله محوری است با این تفاوت که در ساختار آن پره‌های راهنما قرار دارند و تعداد آن‌ها از مدل‌های قبل بیشتر است. این هواکش‌ها معمولاً به‌جای هواکش‌های گریز از مرکز استفاده می‌شوند زیرا فضای کمتری را نسبت به آن‌ها اشغال خواهد کرد.

هواکش صنعتی گریز از مرکز: در محل‌های خاصی استفاده می‌شوند، هواکش صنعتی گریز از مرکز یک قطعه متحرک به نام پروانه دارند که از طریق محوری به مجموعه تیغه‌ها متصل است و عملکرد آن به این صورت است که هوای بیرون را به درون خود می‌کشد و با چرخش تیغه‌ها آن را با شدت زیادی به بیرون می‌راند.

_ هواکش خانگی : هواکشی که قطعات آن از پلاستیک تولید شده و معمولاً قدرت تخلیه آن از ۸۰ تا ۱۲۰۰ متر مکعب تشکیل تجاوز نخواهد کرد.

2_ هواکش سانتریفیوژ دمنده و مکنده

یکی از پرکاربردترین انواع هواکش ها در صنعت تهویه مطبوع، هواکش های سانتریفیوژ است، هواکش های سانتریفیوژ از انواع دیگر هواکش های محوری ارزان تر بوده و ساختاری ساده تری دارند. هواکش سانتریفیوژ برای جابجایی گازها در ساختمان ها و خودروها استفاده می شود.

نحوه کارکرد هواکش های سانتریفیوژ

پروانه های فن با چرخش خود، انرژی جنبشی هوای موجود در لبه تیغه های پروانه را افزایش می دهند و باعث پرتاب ذرات هوا به سمت بیرون هواکش های سانتریفیوژ می شوند. فشار هوای پرتاب شده، پس از ورود به کانال خروجی، به دلیل مقاومت ایجاد شده توسط بدنه هواکش سانتریفیوژ و کانال خروجی افزایش می یابد.اما این عمل افزایش انرژی جنبشی و پرتاب ذرات هوا در لبه پروانه باعث کاهش فشار در آن منطقه و ایجاد نوعی خلأ یا وکیوم در آن قسمت هواکش سانتریفیوژ می شود که اختلاف فشار آن منطقه با قسمت محوری پروانه، هوا را از قسمت محور پروانه به سمت لبه های آن می کشاند و باز انرژی جنبشی وسرعت ذرات هوا افزایش می یابد و پرتاب این ذرات به بیرون هواکش سانتریفیوژ صورت می گیرد. این عمل بدین شکل دائما تکرار می شود و باعث ایجاد جریان هوا در کانال ورودی و هواکش سانتریفیوژ می شود. در هواکش های سانتریفیوژ ورود جریان هوا به کانال ورودی هواکش هم محور با پروانه هواکش می باشد.

انواع هواکش سانتریفیوژ

_ هواکش سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو

_ هواکش سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب

_ هواکش سانتریفیوژ شعاعی

انواع انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ

_ انتقال مستقیم

_ انتقال از طریق تسمه