نوشیدنی های طبیعی برای پاکسازی کلیه که به راحتی در خانه قابل تهیه هستند

برای اینکه بتوانید سلامتتان را حفظ کنید، باید اعضایی از بدنتان را که وظیفه پاکسازی بدن را بر عهده دارند، تمیز نگه دارید؛ دو نمونه از این اعضای کلیدی کلیه‌ها هستند. کلیه‌ها وظیفه دارند شر مواد زائد را از سر بدن کم، الکترولیت‌های بدن را بالانس و هورمون ترشح کنند. برای اینکه کلیه‌ها سلامت بمانند، داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف آب کافی بسیار مهم است؛ اما بعضی ترفندها مثل استفاده از مواد غذایی خاص و نوشیدن دمنوش‌های گیاهی می‌تواند به سلامت بیشتر کلیه‌ها و پاکسازی‌شان کمک کند. در این مقاله با سه دمنوش گیاهی و چهار عرق گیاهی برای پاکسازی کلیه‌ها آشنا می‌شوید، ضمن اینکه به شما خواهیم گفت چه خوراکی‌های برای کلیه‌هایتان خوب هستند و نوشیدن چه میزان آب برایتان کافی خواهد بود.  

هشدار: در صورتی که باردار هستید یا بیماری فیزیکی یا روحی خاصی دارید، قبل از مصرف دمنوش‌ها با پزشکتان مشورت کنید.

1. آب کافی بنوشید

بدن یک انسان بالغ از 60 درصد آب تشکیل شده است. هر کدام از ارگان‌های بدن از مغز گرفته تا کبد، برای درست عمل کردن به آب نیاز دارند. کلیه‌ها هم به عنوان تصفیه کننده‌های بدن برای ترشح ادرار به آب نیاز دارند.

  •  ادرار یکی از شکل‌های رایج دفع مواد زائد از بدن است. زمانی که آب کمی به بدنتان برسد، مقدار ادرار هم کاهش پیدا خواهد کرد و همین مسئله می‌تواند منجر ایجاد مشکل در عملکرد کلیه‌ها و ایجاد سنگ شود.
  • بنابراین ضروری است که در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید و اصطلاحا نگذارید بدنتان به خشکی بیفتد. این کار به بدنتان کمک می‌کند به راحتی مواد زائد را خارج کند و به پاکسازی کلیه‌ها هم کمک خواهد کرد.
  • میزان آب توصیه شده برای مردان و زنان به صورت تقریبی 3.7 و 2.7 لیتر است. زمانی که فعالیت بیشتری دارید یا هوا گرم است، این مقدار بسته به نیاز بدن بیشتر خواهد شد.

2. این خوراکی‌ها را مصرف کنید

2

برای پاکسازی کلیه‌ها مصرف خوراکی‌های زیر را در برنامه‌تان داشته باشید:

  • انگور: انگور، بادام زمینی و بعضی انواع توت‌ها حاوی ماده موثری به اسم رزوراترول Resveratrol هستند. در تحقیقی که روی حیوانات انجام شد، مشخص شد درمان با رزوراترول باعث کاهش التهاب کلیه در موش‌هایی می‌شود که کلیه پلی کیستیک دارند. یک خوشه انگور قرمز تازه می‌تواند یک میان وعده سالم باشد و به پاکسازی کلیه‌های شما کمک کند.
  • کرنبری: کرنبری یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که به پاکسازی کلیه‌ها کمک می‌کند و به دلیل فواید زیادی که برای سلامت مثانه دارد، شناخته شده است. یک آزمایش کلینیکی که در نشریه تغذیه منتشر شده است، نشان داده زنانی که کرنبری شیرین شده و خشک را به مدت دو هفته خورده بودند، میزان فاکتورهای مربوط به عفونت مثانه‌شان کاهش پیدا کرده بود. کرنبری خشک شده خوراکی مفیدی برای اضافه شدن به سالاد است یا می‌تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب می‌توانید درباره این خوراکی و فواید آن بیشتر بخوانید.
  • آب میوه‌ها: آب لیمو، پرتقال و هندوانه حاوی سیتریک اسید یا سیترات Citrate است. وجود سیترات مانع از شکل گیری سنگ کلیه می‌شود. به علاوه اینکه نوشیدن روزانه یک فنجان آب میوه می‌‎تواند بخشی از آب لازم برای بدن را هم فراهم کند.
  • غذاهای سرشار از کلسیم: بسیاری از مردم فکر می‌کنند مصرف کلسیم باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود؛ در حالی که قضیه بر عکس است. اکسالات زیاد موجود در ادرار منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شود. بدن برای اینکه بتواند جذب این ماده را کم کند، به کلسیم نیاز دارد تا به اکسالات بچسبد. می‌توانید روزانه 1.2 گرم کلسیم را با مصرف غذاهای حاوی کلسیم مثل شیر بادام یا شیر سویا و بعضی غلات صبحانه غنی شده به دست آورید.
  • آب چغندر: چغندر یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید از آن برای پاکسازی بدنتان کمک بگیرید. این ریشه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن است و به همین دلیل هم باعث کاهش تاثیر رادیکال‌های آزاد در بدن و جلوگیری از التهاب خواهد شد. این نوشیدنی همچنین کمک زیادی به پاکسازی کلیه‌های افراد و حفظ سلامتشان خواهد کرد.

3. دمنوش‌های پاکسازی کننده کلیه را بشناسید

3

نوبت می‌رسد به یکی از بهترین روش‌های پاکسازی کلیه‌ها که استفاده از دمنوش‌های گیاهی مفید است؛ البته با مشورت پزشک به خصوص اگر باردار هستید یا شرایط خاصی دارید.

  •  این روزها دمنوش های گیاهی بیشتر برای لاغری معروف هستند؛ اما برندهایی مثل نیوشا و سحر به دنبال تولید انواع دمنوش‌های دیگر هستند که هر کدام برای یک یا چند مشکل مناسب هستند؛ دمنوش بِه مقوی اعصاب است، دمنوش گل گاو زبان برای سندروم پیش از قاعدگی مناسب است، بابونه خواب را تقویت می‌کند، نعناع برای معده خوب است، رازیانه برای تقویت بدن و دمنوش گزنه برای پاکسازی کلیه‌ها که انواع مختلف این دمنوش ها را می توان از سایت دیجی‌کالا به راحتی تهیه کرد.
  • گزنه گزنده: دمنوش گزنه (معروف به گزنه گزنده) یا Stinging Nettle یکی از گیاهانی است که از قدیم ارزش دارویی داشته است. برگ‌های این گیاه حاوی مواد مفیدی است که باعث کاهش التهاب می‌شود، سرشار از آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر استرس و اکسیداتیو شدن ارگان‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل هم استفاده از این گیاه برای پاکسازی کلیه‌ها توصیه می‌شود. هشدار مهم این است که خانم‌های باردار نباید از این دمنوش استفاده کنند.
  • دمنوش زنجبیل: زنجبیل یکی دیگر از گیاهانی است که استفاده از دمنوش آن برای پاکسازی کلیه‌ها توصیه می‌شود. این دمنوش را می‌توانید با عسل مصرف کنید و از خواص ضد التهابی آن بهره مند شوید. زنجبیل همچنین ادرار آور است و از این جهت هم برای کلیه‌ها مفید واقع خواهد شد.
  • دمنوش قاصدک: دمنوش‌های گیاهی علاوه بر اینکه خودشان حاوی مقادیری مایعات هستند، مدر یا ادرار آور هم هستند و از این جهت هم به کلیه‌ها کمک می‌کنند. دمنوش یا چای قاصدک یکی از گیاهان مدر است که به داشتن خواص ضد التهابی مشهور است. بعضی معتقدند این دمنوش می‌تواند منجر به از بین رفتن سنگ کلیه شود.

4. عرقیجات گیاهی مفید برای کلیه

در فصل‌های گرم سال معمولا تمایل به استفاده از عرقیات گیاهی با قیمت مناسب و گلاب بیشتر از دمنوش‌های گیاهی است؛ دلیل آن علاوه بر داشتن قیمت مقرون به صرفه امکان استفاده از عرقیات با آب خنک و میکس کردن آن‌ها با هم است که گرما زدگی را برطرف می‌کند. درست است که گلاب معروف‌ترین عرق گیاهی است که در تمام دنیا به فروش می‌رسد؛ اما عرقیات دیگری هم از جمله عرق یونجه، عرق خارخاسک، هل و خارشتر برای بدن و به ویژه کلیه‌ها خواص زیادی دارند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که درست است که اغلب گفته می‌شود گیاهان دارویی عوارضی ندارند؛ اما واقعیت این است که باید در مصرف‌شان حد تعادل را نگه دارید و زیاده روی نکنید. اگر هم شرایط خاصی دارید حتما قبل از مصرف با یک پزشک مشورت کنید.