آشنایی با تیرچه پیش تنیده و مزایای آن

با توجه به این که تمامی ویژگی های بتن ساخته شده در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می گیرد، لذا امروزه یکی از تولیدات بسیار موثر که تنوع بالایی در ساخت آن وجود دارد، بتن است. حتی امروزه بتن را سفارشی می سازند یعنی در آزمایشگاه، خواسته مشتری به نحوی در نظر گرفته می شود که بتن مد نظر حاصل شود.

تاکنون انواع متعددی از بتن ها در جهان ساخته شده اند که داشتن استحکام در کنار سبک بودن از جمله مزایای مهم برای بتن به شمار می رود. برخی از انواع بتن عبارتند از: بتن شفاف، بتن هوادار، بتن الیافی، بتن نانو و بتن پیش تنیده و موارد دیگر. هر یک از انواع این بتن ها مزایایی دارند و در مکانهایی خاص بیشتر از آنها استفاده می شود.

تیرچه پیش تنیده

بتن پیش تنیده به دلیل انعطاف بالا نسبت به کشش، در بسیاری از سازه ها کاربرد دارد. تیرچه پیش تنیده نیز در ساخت پل، ساختمان و سازه های شهری بسیار پرکاربرد است. حتی تیرچه پیش تنیده در دلیل خواصی که دارد، از منظر مهندسان معماری نیز جهت استفاده در ظاهر بنا، مورد توجه می باشد و دلیل آن سبکی و انعطاف آن است.

فولاد نتوانست خود را به اثبات برساند و ضعف الاستیکی خود را مخفی نماید. لذا به اجبار، جایگزینی برای آن ایجاد شد. تیرچه پیش تنیده با استفاده از روشهای پیش تنیدگی، از ترکهای بتنی ناشی از خم شدن، مصون می ماند. لذا فشار ایجاد شده از سوی بار مرده و زنده تقلیل یافته و مقاومت بالا می رود.

در میان انواع بتن مانند بتن های سبک، سنگین، مگر و غیره، بتن پیش تنیده مقبولیت بالاتری دارد. با استفاده از بتن پیش تنیده و تولید تیرچه پیش تنیده، تنش در بتن به طور مناسبی توزیع می شود و انعطاف بالا می رود.

تغییرات در بتن و افزایش کارایی آن

در این قسمت به طور کلی برخی از مزایای بتنهای مختلف و کارایی آنها را جهت معرفی آنها مرور می نماییم. برخی اوقات لازم است تا بنا و سازه با ترفندی روشن تر به نظر برسند. در این زمینه راهکار چیست؟ شاید با بازگشت به حدود 90 سال قبل و با پرده برداری از فیبرهای نوری بتوان به جواب این سوال دست یافت.

با خلاقیتی جدید، با استفاده از عبور دادن فیبر نوری از داخل بتن، بر شفافیت آن می افزایند. این قابلیت از آنجا ناشی می شود که فیبر نوری عبور دهنده نور است. شاید تلفیق فیزیک نور و فیزیک ساخت بتن، اعتماد مشتری را بر پذیرش این نوع بتن افزایش دهد.

2

گاهی اوقات علاقه مند هستیم تا با استفاده از بتن، سازه هایی سبک طراحی شود که مزایای مفید دیگری نیز داشته باشد. در این خصوص طراحان به داخل بتن هوا اضافه می نمایند. این کار باعث می شود که محصولی سبک تر ایجاد گردد. از آنجایی که هوا رسانای ضعیف است و به مانند عایق عمل می کند، پس به لحاظ هدر رفت انرژی نیز دارای مطلوبیت است. این نوع از بتن به بتن هوادار معروف است.

قابلیت این بتن بسیار بالاست. اگر دقت کرده باشید به راحتی نمی توان در دیوار بتنی قاب عکسی قرار داد. چون میخ به داخل آن نفوذ نمی یابد. اما بتن هوادار به دلیل وجود لایه های هوا در داخل خود تا حدودی در این زمینه منعطف تر است.

استفاده از کامپوزیت ها در بتن نیز دنیای جدیدی ایجاد کرد. الیاف نیز یکی دیگر از موادی است که در بتن مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین مناسبی برا فولاد به کار رفته در تیرچه های بتنی است. با استفاده از الیاف، بتن را سبک تر می کنند و مقاومت کششی آن را افزایش می دهند. این نوع بتن به بتن الیافی معروف است. الیاف به کار رفته در بتن متفاوت است و بسته به نوع کارایی تغییر می یابد.

اما گاهی در بتن استقامت بالا اهمیت می یابد. بتن پیش تنیده نوعی از بتن است که در آن با استفاده از روشهای پیش تنیدگی مقاومت بتن بالا می رود. بتن پیش تنیده در تیرچه پیش تنیده مورد استفاده قرار می گیرد. تیرچه پیش تنیده با استفاده از روشهایی آزمایشگاهی ساخته شده و با تکنولوژی جدید به نحوی ساختمان آن تولید می شود که تمامی منافذ بتن پر شده و از هدر رفت بتن در مقایسه با روشهای ساخت سنتی بتن، جلوگیری می نماید.

تیرچه پیش تنیده جهت استفاده در سقفهای ساختمانی مناسب است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. صرفه اقتصادی تیرچه پیش تنیده بالا است لذا علاقه مندان زیادی دارد. از آنجایی که مقاومت کششی بتن ضعیف بوده، راه جبران آن در بتن پیش تنیده و نظایر آن ایجاد شده است. لذا تیرچه پیش تنیده نوعی تیرچه بتنی با قابلیت انعطاف پذیری کششی است.

3

پیش تنیدگی

در تیرچه پیش تنیده چه اتفاقی افتاده است که خوردگی آن کمتر و انعطاف آن بیشتر شده است؟ از سوی دیگر با توجه به این که بتن در دماهای مختلف تغییر شکل و حجم می دهد، چرا تیرچه پیش تنیده کمتر دچار تغییر می شود؟ تیرچه پیش تنیده بر اساس محاسبات علمی و آزمایشگاهی ساخته می شود.

سفارش مشتری بر طراحی تیرچه پیش تنیده موثر است. با توجه به اطلاعاتی که مشتری می دهد، تیرچه پیش تنیده ساخته و تولید می گردد. لذا خوردگی، تغییر شکل و اندازه آن از قبل محاسبه و دیده شده است. اما انعطاف آن به دلیل استفاده از تکنولوژی لرزاننده ای است که تمام بتن را به طور یکپارچه پر می نماید و تجهیزات ساخت بتن پیش تنیده نیز از قالب ویژه ای تبعیت می نمایند. تمامی این موارد به یکپارچگی تیرچه پیش تنیده می افزاید و آن به عنوان تیرچه ای ممتاز جهت استفاده در انواع سازه شهری مطرح می نماید. جهت اطلاع بیشتر در خصوص تیرچه پیش تنیده می توان به سایت https://www.tirchepishtanide.ir/ مراجعه نموده و از مزایای مشاوره کارشناسان این مجموعه بهره مند شوید.