نکات و ترفندهای محتوا نویسی

محتوا نویسی هنری فراتر از نویسندگی است، در محتوا نویسی به کار بردن برخی کلمات کلیدی و بهینه سازی آنها برای موتورهای جستجو بسیار مهم است.

از مقالات وبلاگ گرفته تا محتواهای تبلیغاتی و کتاب های الکترونیکی و اسکریپت های ویدیویی؛ تولید محتوای متنی سنگ بنای انکار ناپذیر هر صنعت و کسب و کاری است. البته دانستن این نکته ضروری است که ایجاد محتوای با کیفیت، بسیار زمان بر و مستلزم یادگیری مداوم می باشد.

با این حال، با دانستن نکات و ترفندهای ساده می توان شروع به نوشتن محتوای کارآمد و اصولی کرد. در ادامه شما را با این نکات و ترفندها آشنا می کنیم.

1

نکات اساسی در محتوا نویسی  

برای اینکه بتوانید یک محتوای خوب تولید کنید، نیاز دارید نکاتی که در این مقاله به شما توضیح می دهیم را رعایت کنید. در غیر این صورت، می توانید از یک شرکت معتبر در حوزه خدمات تولید محتوا کمک بگیرید و تمامی محتواهای خود را به آنها بسپارید.

 

اما از آنجایی که تعرفه تولید محتوا برای بیشتر کسب و کارهای نوپا ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، ما مقاله ای را برای شما تهیه دیدیم که به کمک آن می توانید خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید.

  1. ایده یابی

شروع هر محتوایی با یک ایده آغاز می شود. ایده یابی، کار دشواری است و اغلب یکی از بزرگترین موانع برای ایجاد محتوای با کیفیت یافتن ایده مناسب و پیاده سازی آن در قالب مقالات و پست های وبلاگ است. ایده یک  تفکر انتزاعی و جهت یابی در کلمه کلیدی، موضوع یا عنوان و متن است.

اول از هر چیز برای ایده یابی، به تجزیه و تحلیل وب سایت خود بپردازید و مهم ترین عبارات جستجویی که با تجارت یا صنعت شما مرتبط  است را پیدا کنید.  سپس اگر می خواهید در دسته ای از موضوعات یا کلمات کلیدی خاصی رتبه بالاتری داشته باشید، موضوعات مربوط به آنها را انتخاب کنید.

 

  1. زمان مناسب

زمان مناسب محتوا نویسی برای هر فردی متفاوت است. اما با توجه به توصیه کارشناسان، کارهای سخت را باید صبح زود انجام داد؛ زیرا در این ساعات ذهن تمرکز بیشتری دارد. با این حال بهترین زمان مناسب برای نوشتن محتوا را پیدا کنید. مثلا  ساعات 8 صبح یا 4 عصر یا ... . بعد از پیدا کردن ساعت مناسب، تمرکزتان را روی نوشتن بگذارید.

 

  1. انجام تحقیقات

هر چقدر هم که در مورد کسب و کار و صنعت خود اطلاعات و مهارت داشته باشید، قبل از شروع به محتوا نویسی باید روی منابع و موضوعات خود تحقیقات کنید. غالبا تحقیق روی منابع از طریق جستجو در وب سایت های معتبر و مشهور و مجلات صورت می گیرد و کاری بسیار زمان بر می باشد. 

 

  1. جهت گیری مطالب 

قبل از شروع محتوا نویسی، نوع مقاله خود را تعیین کنید. مثلا ایا می خواهید مطالب آموزنده یا طنز گونه باشد و آیا به جای متن از اینفوگرافیک یا ویدیو استفاده شود.

 

  1. ایجاد تیتر مناسب

به طور متوسط ،  80 درصد افراد ابتدا عنوان مقالات را می خوانند  و تنها 20 درصد از افراد مابقی مقاله را مطالعه می کنند. این بدان معناست که ایجاد یک تیتر استثنایی که باعث کلیک مقاله و خواندن و اشتراک گذاری آن شود بسیار مهم است. برخی از نویسندگان برای یک مقاله 20 تا 30 عنوان مختلف ایجاد و از بین انها بهترین مورد را انتخاب می کنند.

2

  1. نویسندگی

به کار بردن مقدمه در ابتدای هر مقاله ای باعث جذب خوانندگان می شود. بهترین مقدمه ها به صورت سوال پرسیدن از مخاطب بیان می شوند به طور مثال اگر مایل به یادگیری در این موضوع هستید این مقاله را از دست ندهید. متن مقاله نیز بهتر است کامل باشد و در پایان مقالات نیز نتیجه گیری و خلاصه ای از محتوا قرار داده شود.

  1. تصحیح و انتشار

قبل از انتشار مقالات در سایت باید از اصلاح و خوانا بودن آن اطمینان داشته باشید. یکی از ترفندها برای این منظور خواندن مقالات با صدای بلند است. این ترفند کمک می کند جملات متن به صورت روان تصحیح کنید و متوجه هر گونه خطای هجی یا دستور زبانی شوید.

 

  1. همانند یک معلم فکر کنید

برای رسیدن به موفقیت در محتوا نویسی، باید مانند یک معلم  به کاربران خود به عنوان دانش آموز نگاه کنید تا بتوانید طیف وسیعی از بهترین شیوه ها را برای جذب آنها به کار ببرید. در وهله اول به عنوان یک معلم، باید درک عمیقی از ببیندگان خود داشته باشید و محتوای خود را به روشی بنویسید که درک آن برای همه افراد آسان باشد.

  1. همانند یک دانش آموز فکر کنید

برای اینکه یک نویسنده موفق در زمینه تولید محتوا متنی شوید ، فکر کردن مانند معلم کافی نیست. بلکه باید هم مانند دانش آموز نیز فکر کنید. به این معنی که مطالب علاوه بر رفع نیازهای مخاطب در آنها حس همدلی و لذت ایجاد کند تا مخاطب در حین خواندن متن دچار بی حوصلگی نشود.

 

  1. آسان بودن خواندن مطالب

محتوای خود در قالب های کم حجم و کوتاه ارائه دهید تا درک آن برای خوانندگان و گوگل آسان شود. متن های طولانی خواندن آنلاین به خصوص در صفحه های کوچک تلفن های هوشمند را دشوار می کند.

بنابراین به جای پاراگرافهای سه تا چهار جمله ای، متن خود را در قالب پاراگراف های کوتاه یک یا دو جمله قرار دهید تا خواندن آن راحت تر باشد و با عناوین فرعی خوب مطالب را از یکدیگر جدا کنید. استفاده از لیست های شماره گذاری یا نقاط گلوله ای از قالب های محبوب متن هستند و خواندن آسانی دارد.

 

  1. اهمیت تعداد کلمات 

قاعده کلی گوگل بر این مبنا است که محتواهای طولانی تر در نتایج جستجوی گوگل  رتبه بالاتری می گیرند. بنابراین برای به دست آوردن بالاترین رتبه بندی جستجو، معمولاً محتوا باید بین 1500 تا 2500 کلمه باشد. البته نگران نباشید محتوا هایی با حداقل 500 کلمه نیز در گوگل ایندکس می شوند و رتبه جستجوی مثبت می گیرند.

3

نکات کاربردی در محتوا نویسی

  • متن آسان، واضح و روان باشد
  • از عبارات و اصطلاحاتی استفاده نشود که افراد آن را درک نکنند
  • رعایت قالب بندی مناسب
  • زعایت اندازه مناسب فونت عناوین
  • از اندازه قلم مناسب برای پاراگرافها استفاده شود
  • از طول ردیف مقالات به اندازه باشد
  • از رنگ قلم سازگار استفاده شود
  • فضای سفید کافی بین پاراگراف های متن قرار گیرد

نوشتن محتوای الکترونیکی مانند هر مهارت دیگری با تمرین بسیار آسانتر می شود. با استفاده از ابزارهای رایگان و آنلاین میتوانید محتوای خود را تجزیه و تحلیل کرده و نکاتی در مورد چگونگی بهبود مهارت های نوشتن خود پیدا کنید. همچنین با تمرکز بر روی کسب و کارتان موضوعات و عناوین جذاب متناسب با ان را انتخاب کنید و شروع به نوشتن کنید.