فرآیند تیمار چوب ترمووود یا چوب نما ایرانی در مازند چوب آریا

در این روزهای تابستانی در سال ۲۰۲۰ تمایل انسان ها به استفاده از متریال های مدرن در زندگی روزمره خود رو افزایش یافته است که از بهترین آنها می توان به استفاده از از چوب ترمووود اشاره کرد. هر روزه ساخت ساختمان از طراح سنتی فاصله می گیرد. استفاده از متریال های مدرن یکی از ملزومات دیزاین در دنیای مدرن است.

استفاده از چوب در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی ویلا، ساختمان، ویلا و … در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به کار بردن چوب در طراحی خانه زیبایی و جلوه زیبایی به نمای داخل و خارج از ساختمان میدهد لذا در اجرای پروژه های ساختمانی مورد توجه معمارین قرار گرفته است.

تعریف چوب نما

ترمووود (Thermo wood) یا چوب حرارت ‌دیده یا نما چوب به انگلیسی Thermowood به فرآیندی گفته می شود که چوب در آن با استفاده از بخار آب و عملیات حرارتی تیمار می شود که نتیجه آن افزایش طول عمر و دوام چوب ترمود می باشد.

فرآیند تیمار چوب چطور انجام می شود؟

فرآیند تیمار چوب بستگی دارد به نوع چوب، حجم و رطوبت اولیه آن که به طور میانگین بین ۴۸ تا ۹۶ ساعت زمان میبرد. تیمار چوب به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

  • خشک کردن در دمای بالا
  • عملیات حرارت دادن به چوب
  • خنک کردن

در این فرآیند، درجه حرارت بسیار بالایی به چوب اعمال می شود و باعث سوخته شدن و از بین رفتن عوامل جذب رطوبت شده و عمر چوب را کاهش می دهد گلوکز، اسید سیتریک، رزین (صمغ) در قسمت داخل چوب هستند می‌شود به پروسه گفته شده متبلور کردن چوب گفته می شود. از دست رفتن این موارد موجب کاهش چشمگیر جذب رطوب و دفع آفات چوب می شود و باعث بهبود خواص فیزیکی، رنگ عالی و طول عمر بسیار بالا می‌شود.

مقاوم سازی چوب نما در برابر تنش های محیطی چه روش هایی دارد؟

حتما این به گوشتان خورده است که چوب یک ماده زنده است و برای مقاوم سازی آن در برابر آسیب های محیطی باید از آن در فضای باز با روش هایی نظیر اشباع، فرآوری با روغن داغ و فرآوری با حرارت انجام شود. جدیدترین روش مقاوم سازی چوب، ترمووود (ترموود) میباشد.

چوب نمای استاندارد چه ویژگی هایی دارأ؟

  1. خالص و طبیعی است
  2. ابعاد آن دارای ثبات می باشند
  3. سبک است و از ماندگاری بالایی در انواع شرایط آب و هوایی برخوردار است

لیست قیمت چوب نما در سال ۱۳۹۹ 

قیمت هر متر مربع چوب نمای ساختمان با توجه به افزایش قیمت ارزی که در سال ۹۹ اتفاق می افتد از نوسانات زیادی برخوردار می باشد لذا می بایست برای استعلام قیمت با ما شرکت مازند چوب آریا (MCA) تماس بگیرید. شرکت مازند چوب آریا به عنوان اولین شرکت تولید کننده چوب نما در ایران با آدرس اینترنتی Mcathermowood.com اعلام می کند که چوب های تولید شده توسط آن از کیفیت بسیار بالایی نسب به چوب های فنلاندی برخوردارد می باشد.