امضای تفاهم نامه همکاری بین نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز

گفته می‌شود هدف از انعقاد این تفاهم نامه برگزاری کلاس و آزمون برای مالکان سگ‌ها در جهت شرکت در کلاس‌های آموزشی با رعایت کلیه قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

علی اصغر نجفیان، رئیس اصناف کشاورزی و دامپروری استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: یکی از اهداف این تفاهم نامه حمایت و ساماندهی سگ‌های خیابانی است.

نجفیان با بیان اینکه روزانه تعداد سگ‌های خیابانی رو به افزایش است، ادامه داد: سعی داریم با همکاری یک دامپزشک و در چهاچوب قانون، شرعی و بهداشتی در راستای جمع آوری و نگهداری این سگ‌های بلاصاحب اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سگ‌های خانگی نیز بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط صاحبان خود به خیابان می‌آیند، افزود: همچنین در نظر داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی برای مالکان این حیوانات خانگی برخی از مسائل بهداشتی را آموزش دهیم تا شاهد بیماری و یا حوادث در این زمینه نباشیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگه از اهداف این تفاهم نامه حمایت از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان سگ است و در نظر داریم با ساماندهی و حمایت از این گروه از فعالیت افراد بدون مجوز و بدون تخصص جلوگیری کنیم، چرا که حضور افراد بدون تخصص نابسامانی در عرصه را به دنبال دارد.

فرید رکابدار، مدیر عامل شرک تعاونی پرورش دهندگان و مربیان سگ استان البرز، در این رابطه به خبرنگار فارس در کرج، گفت: با توجه به اینکه نگهداری سگ شامل رعایت موارد متعدد بهداشتی، مسؤولیتی، درمانی و تربیتی است نیاز داریم در این زمینه اقداماتی ساختماری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه حوادث دلخراش در سال‌های اخیر و معضلات اجتماعی که نگهداری سگ در منازل به وجود آورده است نیازمند بازبینی و رفع مشکلات می‌باشد، تصریح کرد: برخی به منظور سرگرمی سگ خریداری می‌کنند که این اقدام مورد تأیید نخواهد بود.

این مقام مسؤول یادآور شد: البته خرید و نگهداری سگ برای بهره گیری از ظرفیت‌های ذاتی این حیوان همچون نگهبانی که از قدیم انجام شده است قابل قبول بوده و همین افراد نیز برای نگهداری و مراقبت درست از حیوان خود نیازمند آموزش هستند.

وی با بیان اینکه دوره‌های برگزاری به اعطای گواهینامه مربیگری نیز ختم خواهد شد، افزود: از جمله این آموزش‌ها مربوط به نگهداری، بهداشت، تغذیه، حمل و نقل، مسائل شرعی، چگونگی نگهداری و کنترل رفتار و بسیاری دیگر از شاخص‌ها است که در پایان به افراد حاضر در دوره‌ها گواهینامه معتبر اعطا خواهد شد.

لازم به ذکر است در جهت رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مراکز پرورش ثبت نام از فقط از طریق باشگاه های دارای مجوز در کشور صورت میگیرد و افراد باید به مراکز پرورش و آموزش در استان خود مراجعه نمایند.