نگاهی به سیستم آنتن مرکزی در تهران

آنتن های مرکزی در ایران بعد از گذشت سالیان دراز رو به تخصص و مرکزیت پیش رفت. به گونه ای که در برج ها و ساختمان های امروزی نصب آنتن مرکزی و تعمیرات آنتن مرکزی نیاز به تخصص بالا و استفاده از شرکت های بزرگ در این زمینه می باشد.

در این مطلب سعی بر آن شده تا تمامی سیستم های آنتن های مرکزی و آنتن مرکزی ماهواره ، از معایب و مزایا گرفته تا روش اجرا را با یکدیگر بررسی نماییم و نگاهی دقیق به این سیستم های نوین مرکزی  و روش نصب سیستم آنتن مرکزی داشته باشیم.

نصب و تعمیرات آنتن مرکزی

سیستم آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی همانطور که از نام آن پیداست یک سیستم مجتمع برای استفاده چندین واحد به صورت همزمان است. این به زبان ساده تر یعنی سیستمی که در آن از یک آنتن هوایی استفاده شده تا تمامی N واحد از ساختمان کلیه شبکه های داخلی را استفاده نمایند. حال این سیستم می تواند دارای قابلیت هایی نظیر انتقال تصاویر به واحدها باشد و یا قابلیت داشتن کانال های فراتر از آنتن مرکزی ایران. 

سیستم آنتن مرکزی بعد از گذشت چندین سال از تکنولوژی بسیار فراتر رفته و پا در عرصه انتقال تصویر نیز نهاده است. کلیه معایب و مزایای استفاده از این سیستم را برای شما شرح خواهیم داد.

مزایای سیستم آنتن مرکزی:

سیستم های آنتن مرکزی علاوه بر قابلیت مرکزیت ، قابلیت های فراوانی دارند که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود.

  • جمع آوری کلیه آنتها یا گیرنده های بالای پشت بام و استفاده از تنها یک آنتن یا گیرنده
  • ظاهر زیبای ساختمان در استفاده از یک گیرنده
  • انتقال تصاویر به داخل واحدها در سیستم آنتن مرکزی
  • هزینه تعمیرات پایین در سیستم آنتن مرکزی
  • استفاده از شبکه های پخش فیلم اختصاصی در سیستم های نوین
  • انتقال چندین کانال اضافی از سیستم ماهواره ای به داخل سیستم آنتن مرکزی
  • و هزاران قابلیت دیگر که توسط سیستم های آنتن مرکزی قابل اجرا و برنامه ریزی خواهد بود.

معایب سیستم آنتن مرکزی:

به هر حال هر سیستمی که تغییر رویه میدهد با معایبی نیز مواجه خواهد شد که این معایب اگر به مزایای سیستم بچربد از اقدامات نصب جلوگیری میکنیم و در غیر اینصورت اقدام به نصب خواهیم نمود.

  • اختلافات به وجود آمده در تعداد کانال ها به واحدها
  • اختلافات به وجود آمده در انتقال تصاویر دوربین مداربسته به داخل واحدها.

تنها ایرادات این سیستم همین دو مورد می باشد که آن هم بسته به نوع استفاده متفاوت خواهد بود.

روش نصب سیستم آنتن مرکزی چگونه است؟

هر سیستم نوینی که پا در عرصه بازار میگذارد روش نصب و اجرای متفاوت خواهد داشت. در این میان شرکت های بزرگی به صورت تخصصی نصب و تعمیرات آنتن مرکزی را انجام میدهند که هر شرکت روش نصب و تعمیرات متفاوتی دارد. اما در این میان هستند شرکت های بزرگی که نه تنها روش های نصب تخصصی و مهندسی ارایه می دهند بلکه کار و اجرا پروژه خود را تضمین نیز می نمایند. 

روش نصب در آنتن های مرکزی بدین صورت است که برای اجرای یک سیستم آنتن مرکزی نیاز به تجهیزاتی از قبیل:

  1. آنتن هوایی
  2. آمپلی فایر
  3. تپ آف
  4. اسپلیتر
  5. سوکت

نیاز خواهد بود. اما در برخی سیستم ها بسته به درخواست مشتری نحوه نصب و تجهیزات فراتر خواهد رفت به گونه ای که برخی از ساختمانها نیاز به انتقال تصاویر به واحد ها نیز خواهند داشت که در این صورت تجهیزات زیر به آن افزوده خواهد شد:

  1. مدولاتور
  2. مولتی سوئیچ ها
  3. هد
  4. دستگاه پخش DVD یا هارد

حال تصور کنید که یک سیستم آنتن مرکزی برای یک ساختمان N واحدی میخواهیم نصب کنیم پس روش نصب را با یک شکل ساده نمایش میدهیم.

نصب و تعمیرات آنتن مرکزی

همانطور که در عکس نیز نمایش داده شده در ابتدا سیگنال ارسال شده در مرکز توسط آنتن های هوایی دریافت شده و توسط یک آمپلی فایر تقویت میگردد. حال این سیگنال تقویت شده توسط تپ آف ها و اسپلیتر ها تقسیم گردیده تا به مصرف واحدها برسد.این یک شکل ساده از تقسیم سیگنال برای واحد ها می باشد.

تعمیرات آنتن مرکزی

تعمیرات آنتن مرکزی

حال نوبت به آن رسید تا در مورد مهمترین موضوع یعنی تعمیر و نگه داری سیستم آنتن مرکزی سخن بگوییم. آنتن های مرکزی در ساختمان های بزرگ به شکل پیچیده طراحی و اجرا میگردند به گونه ای که تعمیرات یک سیستم آنتن مرکزی همواره بسیار سخت تر از نصب این سیستم خواهد بود. چراکه علاوه بر این که شخص تعمیرکار یا شرکت مجری باید سیستم نصب را به صورت تخصصی بداند بلکه نحوه تعمیرات و ضعف در این سیستم و حتی انواع دسته فرکانسها را نیز باید بداند. 

پس همواره باید بدانیم که تعمیرات تخصصی آنتن مرکزی نیاز به دانشی فراتر از نصب خواهد داشتدر انتخاب شرکت مجری دقت کنید.

همواره یک تعمیرکار آنتن مرکزی باید دانشی در سطح اجرا و نصب و همچنین تعمیرات الکترونیکی لوازم برقی داشته باشد.

هزینه نصب آنتن مرکزی چقدر است؟

قیمت نصب یک انتن مرکزی مناسب در یک ساختمان همواره دقدقه بسیاری از مدیران مجتمع ها بوده و هست. اما همواره توجه داشته باشید که نصب آنتن های مرکزی بسته به تعداد واحد در ساختمان ها متفاوت است. مثلا هزینه نصب برای یک ساختمان 10 واحدی با یک ساختمان صد و ده واحدی بسیار متفاوت خواهد بود. اما یک قانون در هزینه نصب آنتن های مرکزی وجود دارد و آن هم این است که ...

هرچه تعداد واحد ها در یک ساختمان پایینتر باشد هزینه نصب آنتن مرکزی در آن ساختمان بسته به پرداختی هر واحد بسیار پایینتر خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که شرکت های مجری در این زمینه بسته به نحوه نصب قیمتهای متعددی را ارائه میدهند که هر کدام بسته به کیفیت طراحی متفاوت خواهند بود.