مشمولان سربازی مبتلا به دیسک کمر بخوانند!

مشمولان سربازی که دیسک کمر دارند و به دنبال راه‌های اقدام برای گرفتن معافیت سربازی به منزله بیماری خود هستند، باید حتما از ضوابط و شرایط آن مطلع باشند. مشکلات پزشکی یکی از عواملی است که بر روی معافیت از شرکت در خدمت سربازی تاثیر مستقیمی دارد. معافیت هرنی دیسکال (Extrusion) از جمله معافیت‌هایی است که به سبب درد و مشکلات در ستون فقرات افراد و با صلاحدید تیم پزشکی مربوطه برای این اشخاص صادر می‌شود. معافیت پزشکی از شرکت در خدمت سربازی روندی است که با دقت و بررسی‌های دقیق انجام می‌شود و باید سند و مدرک معتبر داشته باشد تا فرد را شامل این قبیل معافیت‌ها کند. در قوانین و شرایط نظام وظیفه، بخشهای متعددی مبنی بر معافیت پزشکی سربازی (https://afsarmoshaver.com/شرایط-معافیت-پزشکی/) وجود دارد که بخش ششم این قوانین مربوطه به کسانی است که بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب دارند و مشکلات این چنین و مخصوصا دیسک کمر در همین قانون ششم مورد بررسی قرار می‌گیرد. این سری از معافیت‌های پزشکی نیز به دو نوع معافیت دائم و یا معافیت از رزم تقسیم‌ می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا تمامی جوانبی و شرایطی که فرد در زمنیه با مشکلات ستون فقرات باید داشته باشد تا از شرکت در خدمت سربازی معاف شود را مورد بررسی قرار دهیم.

بیماری دیسک کمر با هرنی دیسکال چیست؟

به طور کلی هر فردی در روی ستون فقرات خود تعدادی مهره دارد که این مهره‌ها شامل ۷ مهره استخوانی در بخش گردن، ۱۲ مهره استخوانی در بخش پشت و ۵ مهره استخوانی در بخش کمر است. دیسک کمر وظیفه نگهداری و مراقبت از این مهره‌ها را بر عهده دارد و زمانی که فردی دچار عارضه‌ی کمری می‌شود، در واقع در این بخش آسیب و مشکلی پدید آمده‌است. مهمترین عاملی که سبب ایجاد درد در ناحیه ستون فقرات می‌شود بیرون زدگی مهره‌ها و فشار ناشی از آن بر روی نخاع است. حالت طبیعی مهره‌ها در زمانی که فشاری را تحمل نمی‌کنند کروی و گرد است. اما زمانی که فشار و یا آسیبی در این قسمت بوجود بیاید، فاصله میان مهره‌ای کمتر شده و سبب این مشکلات می‌شود. از نظر پزشکان دیسک‌ها مانند کمک فنری‌ هستند که فشار‌ها و ضربات وارد شده به ستون فقرات را دفع و کنترل می‌کنند. حال اگر این مهره‌ها دچار آسیب شوند، این مشکل با بروز یک سری علائم آشکار می‌شود که از جمله آنها موارد زیر است:

درد شدید کمر

گرفتگی عضلات

بی حس شدن دستها و یا پاها

احساس ضعف شدید در عضلات بدن

تجربه سوزش دائمی در بخش کمر و ران

درد در قسمت ران و ساق پا

قفل شدن استخوان‌ها در هنگام دراز کشیدن 

درد در کف پاشنه پا

شرایط سنی برای کسب اخذ معافیت سربازی به علت دیسک کمر

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که شرایط بدنی فرد در همان سنی که مشمول سربازی می‌شود، ملاک برای ارزیابی معافیت پزشکی است و نه در زمانی قبل از آن و در صورتی که مشکل جسمی حل شده باشد. پس زمانی که شما مشمول خدمت سربازی می‌شوید معاینه و انجام اقدامات لازم بنابر همان موقع و شرایط جسمی شما در آن زمان صورت می‌گیرد. پس اگر شما در سنین نوجوانی دارای مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر بوده‌اید و بعدا بواسطه گذشت زمان و درمان‌های مرتبط بیماری خود را بهبود بخشیده‌اید نمی توانید شامل مشمولان سربازی که دیسک کمر دارند شوید. معافیت پزشکی نصیب مشمولان سربازی می‌شود که در زمان مشمول بودن دارای مشکلاتی در زمینه با سلامت جسمی خود باشند. 

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای افرادی که دیسک کمر دارند چگونه است؟

هنگامی که شما مشمول شرکت برای خدمت سربازی شدید باید دفترچه خدمت سربازی را تهیه کرده و پس از مطالعه و اقدامات لازم، مدارک مربوطه و مندرج در آن را به دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهید. تمامی مدارک پزشکی و تصویر‌برداری‌هایی که به واسطه بیماری خود انجام داده‌اید و همچنین چکاب‌ها و ویزیت‌هایی که نزد پزشکان رفته‌اید را باید به صورت پرونده‌ای ضمیمه پرونده اصلی خود کرده و در هنگام تحویل به دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهید. در برخی از بیماران به سبب ممنوعیت انجام MRI باید از روش میلوگرافی برای اسکن مهره‌های کمر استفاده شود. 

کسانی که جراحی ستون فقرات داشته‌اند عمدتا از انجام MRI معاف هستند. معافیت دیسک کمر پس از بررسی کلیه شواهد و مدارک و همچنین انجام تست‌های مجدد برای فرد در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که شرایط نامساعد در بخش ستون فقرات در افراد مشاهده شود، دستگاه مربوطه حکم به معافیت از خدمت به سبب وجود دیسک کمر می‌دهد. دیسک کمر در شرایطی ممکن است به معافیت از رزم و یا معافیت دائم شود. بررسی میزان آسیب‌دیدگی و شدت خطرات برای افراد با شرکت در خدمت سربازی، از سوی مشاوران سلامت و تیم پزشکی مربوطه انجام می‌شود و در مواردی که خطر چندانی فرد را تهدید نکند، حکم به معافیت از رزم و شرکت در دوره آموزشی داده می‌شود. اگر شدت صدمات زیاد باشد، معافیت کامل از شرکت در دوره خدمت سربازی را به دنبال خواهد داشت.

شرایط، مدارک و مراحل لازم برای مشمولان خواستار معافیت پزشکی به سبب دیسک کمر

فراهم کردن مدارک و گذراندن مراحلی که نیاز است تا شما مشکلات ستون فقرات خود و عدم توانایی برای گذراندن دوره خدمت را به اطلاع مقامات ذیربط برسانید، شامل موارد زیر است:

مدارک لازم:

اصل شناسنامه و کپی تمامی صفحات آن

اصل و کپی کارت ملی هوشمند

عکس واضح و پرسنلی از مشمول به صورت ۳*۴ و پشت سفید

آخرین مدرک تحصیلی به همراه کپی آن

فیش‌های واریزی بانک

فرم پزشکی اولیه

پرونده پزشکی کامل 

تکمیل برگه واکسیناسیون

 مراحل:

تهیه و تکمیل کامل و دقیق فرم معافیت پزشکی

اقدام برای معاینه و بررسی توسط پزشکان و عوامل مربوطه

تکمیل برگه معاینه به صورت کامل

تهیه و تکمیل فرم‌های خود اظهاری

حضور در بیمارستان مشخص شده برای انجام معاینات نهایی

اقدام برای رساندن مدارک به کمیسیون پزشکی

شرایط:

نداشتن غیبت برای مشمولان

داشتن قطعی هرنی دیسکال 

داشتن قطعی دهیدراتاسیون

شرایط معافیت دیسک  در حین خدمت چیست؟

در صورتی که سربازان در حین خدمت دچار سانحه و یا آسیبی شوند که مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر را برای آنها در بر داشته باشد، با ارائه مدارک پزشکی معتبر می‌توانند از معافیت‌های این دسته استفاده کنند. این معافیت‌ها شامل معافیت‌ پزشکی موقت و یا معافیت‌های ۶ ماهه است. در صورتی که در این زمان فرد سلامت خود را بدست بیاورد باید پس از گذشت این زمان برای شرکت در دوره خدمت سربازی به پادگان نظامی محل خدمت سربازی خود بازگردد. در صورتی که عوارض ناشی از حضور فرد در خدمت سربازی به واسطه وجود مشکلات در ستون فقرات شدید و خطرناک باشد، دستگاه مربوطه حکم به معافیت دائمی برای این سری از افراد می‌دهد. 

لزوم انجام مشاوره معافیت پزشکی دیسک کمر

در بسیاری از موارد مشاهده شده‌است که افراد به سبب عدم اطلاع از شرایط معافیت برای عارضه دیسک کمر، اقدامات لازم برای اخذ معافیت انجام نداده و با وجود مشکلات و آسیب‌ها اقدام به شرکت در این دوره کرده‌اند. از آنجایی که شرکت در این دوره‌ها مستلزم انجام یکسری فعالیت‌های بدنی سخت و شدید است، ممکن است انجام آنها سلامت فرد را به خطر بیندازد. پس انجام مشاوره معافیت پزشکی برای این سری از افراد لازم و ضروری است. از جمله خدماتی که با انجام مشاوره‌ معافیت پزشکی دیسک کمر نصیب افراد خواهد شد موارد زیر است:

بررسی کلیه شرایط جسمانی و سلامتی فرد 

تهیه و جمع‌آوری کلیه مدارک لازم و طبقه بندی آنها

ارائه راهکارهای اساسی برای شرکت در آزمایشات و عکسبرداری ها

توضیح کلیه موارد معافیت دائم و یا معافیت از رزم به طور کامل

شناسایی شرایط فرد و انطباق آن با دسته بندی‌های قانونی موجود

در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کامل شرایط و ضوابط دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر برای مشمولان خدمت سربازی را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری آن را در خدمت شما مخاطبان گرامی قرار دهیم

منبع: افسر مشاور